„Trzeba sobie radzić ze słabościami i próbować wszystkiemu podołać.” - to motto, które przyświecało życiu Jana Pedy z Gostynia. Był jednym z pionierów kolekcjonerstwa pojazdów zabytkowych w naszym kraju.
Jan Peda pokazał, że pracowitość, wytrwałe dążenie do celu i przezwyciężanie trudności jest kluczem do realizacji marzeń. Ponadto dzięki jego pasji i fantazji młode pokolenie ma możliwość podziwiania unikatowych okazów zabytkowych aut i maszyn, a jednocześnie poznawania części historii automobilizmu. Kolekcja Jana i Macieja Pedy jest znana nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Jan Peda urodził się 13 czerwca 1937 r. w Poznaniu jako najstarszy z trójki synów Eryka i Jadwigi z domu Racławskiej. Pierwsze lata życia spędził w rodzinnym majątku nad Prosną. Beztroskie dzieciństwo przerwał wybuch II wojny światowej. Dwa lata po jej zakończeniu rodzina Pedów przeniosła się na stałe do Leszna. Tam rodzice podjęli pracę w Szkole Rolniczej na stanowiskach nauczycielskich. Jan dorastał dzieląc czas pomiędzy naukę, zabawę z braćmi, kolegami, a przede wszystkim czytanie książek. Już wtedy interesował się szeroko pojętą techniką, lubił się uczyć, poznawać, odkrywać nowe rzeczy.
Jan Peda lubił sie uczyć
Naukę w szkole podstawowej rozpoczynał w Grabie (1945-1946), a w 1951 r. ukończył ją w Lesznie. Następnie, od 1951 do 1954 roku, uczęszczał do Technikum Mechanicznego w Oleśnicy. Po jego ukończeniu podjął pracę w Państwowej Fabryce Wagonów we Wrocławiu. W 1966 r. poślubił Annę Mencweldowską i przeniósł się do Gostynia. Tu otworzył warsztat o specjalizacji konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych. Praca w warsztacie, mimo że trudna, ponieważ wówczas na rynku brakowało części zamiennych i trzeba było wszystko naprawiać, sprawiała mu satysfakcję. Pociągała go jednak motoryzacja muzealna, marzył o zakupie zabytkowego auta.
Stworzył w Gostyniu niezwykłą kolekcję zabytkowych samochodów
W 1968 r. Jan Peda zauważył stary, zabytkowy samochód stojący w krzakach niedaleko Śmigla. Postanowił go kupić. Dwa lata później stał się jego właścicielem. Była to amerykańska limuzyna Studebaker z 1928 r. Po odrestaurowaniu i przywróceniu „wrakowi” dawnej świetności uczestniczył w zjeździe pojazdów zabytkowych w Warszawie i - jak sam mówił - „tak to się zaczęło”. Jego życiem zawładnęła pasja. Każdy kolejny wyszukany pojazd wymagał mnóstwa pracy oraz swoistej wiedzy, którą trzeba było stale poszerzać. Konieczne było kompletowanie dokumentacji, trzeba było zdobywać, często z niemałym trudem, brakujące części. W kolejnych latach Jan Peda sukcesywnie powiększał kolekcję pojazdów. Pod koniec lat 70. XX w. rozbudował halę muzealną. W latach 90. zbiory poszerzyły się o maszyny parowe, stare urządzenia rolnicze, a także fragmenty samolotów. W roku 2005 wybudowano kolejną halę muzealną.Dziś w rodzinnej kolekcji, liczącej 45 lat znajdują się samochody, które stanowią przekrój historii automobilizmu: najstarszy eksponat, REO Gentelman’s Roadster pochodzi z roku 1908, „najmłodszy” Oldsmobile Cutlass Supreme wyprodukowano w 1979. Można tu także podziwiać lokomotywę, lokomobilę, ciągniki itp.
Jan Peda był ojcem trójki dzieci: syna Macieja oraz dwóch córek - Magdaleny i Zofii.
Zbiory przejął syn, Maciej Peda
W 1995 r. syn został współwłaścicielem warsztatu oraz auto-muzeum i kontynuuje dzieło ojca. Eksponaty z prywatnej kolekcji Pedów są wykorzystywane w produkcjach telewizyjnych, m.in. w „Sensacjach XX wieku”, czy w filmie o powstaniu wielkopolskim Bogusława Wołoszańskiego. W polskim filmie „Hiszpanka” (2014 r.) wykorzystano silniki lotnicze i części samolotowe, z kolei samochód MG TA (1937 r.) został wykorzystany przy produkcji rosyjskiego filmu wojennego pt. „Ogłuszeni ciszą”. Premiera filmu odbędzie się w 70. rocznicę zakończenia II wojny światowej.Źródło: Cyfrowa Szkoła Wielkopolska
[AKTUALIZACJA, środa 16.03]
Pogrzeb śp. Jana Pedy odbędzie się w środę, 23 marca, o godz.12.30 w bazylice na Świętej Górze.
O pasji Macieja Pedy i rozwijaniu rodzinnej firmy - TUTAJ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.