Reklama

Julia Kociuban w rewelacyjnych polonezach. Trzeci dzień XVII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana na Świętej Górze.

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Agnieszka Andrzejewska

Julia Kociuban  w rewelacyjnych polonezach. Trzeci dzień XVII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana na Świętej Górze. - Zdjęcie główne

Koncert Julii Kociuban zachwycił wszystkich | foto Agnieszka Andrzejewska

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Kultura Świętogórska bazylika była już gospodarzem wielu koncertów i innych wydarzeń. Tym razem, w trzecim dniu XVII edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej Musica Sacromontana główna bohaterką wieczoru była Julia Kociuban, utalentowana pianistka z Krakowa i jej prawykonanie muzyki odnalezionej w bibliotece klasztornej na Świętej Górze.

Trzeci dzień,  a raczej wieczór (1 października 2022 r.) XVII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana na Świętej Górze zdominował jeden tylko instrument - fortepian. To na nim Julia Kociuban, utalentowana pianistka pochodząca z Krakowa - występująca na co dzien w renomowanych salach koncertowych w Europie - wykonała kilka utworów znanych kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Józef Wieniawski czy Kleofas Ogiński.

To była również światowa premiera płytowa (prawykonanie) - muzyki Alfonsa Szczerbińskiego, Jana Kiszwaltera* i innych kompozytorów, odnalezionej w bibliotece klasztornej na Świętej Górze.

Festiwal Muzyki Sakralnej Musica Sacromontana. Pianistka oczarowała publiczność

30-letnia Julia Kociuban, uznawana za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia, w skupieniu, a nawet pewnego rodzaju artystycznym transie, wyczarowywała na klawiszach swoje wariacje na temat znanych i tych nie znanych nam polonezów. Jej wirtuozeria, połączona z przemykającym po twarzy uśmiechem podkreślają, że pianistka delikatnie bawi się muzyką, wydobywając spomiędzy zapisanych nut odległe obrazy.

 

Bazylika na Świętej Górze przyciąga dobrą muzykę

Nastrojowe oświetlenie, świątynia pełna melomanów, cisza... po raz kolejny potęgowały wrażenie sali koncertowej. Jednak wszechobecne spojrzenia świętych nadają temu i  poprzednim koncertom specjalną wymowę, pewnej wyjątkowości i od-święt(n)ości.

- Wszyscy, którzy uczestniczą w koncertach Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana podkreślają nie tylko wspaniałą akustykę bazyliki świętogórskiej, ale także wyjątkową duchową atmosferę - pisze na stronie festiwalu jego dyrektor, ks. Jakub Przybylski COr. - Ta świątynia jest nie tylko piękna i wspaniale przygotowana na każdy koncert, ale ma w sobie coś niewyrażalnego, pozazmysłowego. Przez te mury mówią wieki modlitw, nabożeństw, nawróceń i cudów oraz dawnych wykonań muzyki świętogórskich mistrzów.

Dodaje, że wszystko to sprawia, iż koncerty w bazylice mistycznie przenoszą nas w zupełnie inny czas.

- Na tym przecież polega doświadczenie sacrum: zatrzymuje się chronos - naturalny bieg rzeczy, a wypełnia się kairos - święty czas przeżywania wartości i wznoszenia serc ku nachylającemu się niebu. O taki wymiar każdego koncertu i każdego zarejestrowanego utworu troszczy się spoglądająca z cudownej ikony Świętogórska Róża Duchowna.

Specjalna dedykacja i goście Festiwalu Muzyki Sakralnej Musica Sacromontana

Koncert dedykowany był Towarzystwu Chrystusowemu dla Polonii Zagranicznej z okazji 90. rocznicy powstania zgromadzenia zakonnego, które umacnia więzi z naszymi rodakami rozsianymi po całym świecie.

- Tym, co łączy wszystkich Polaków, szczególnie na emigracji, jest wiara katolicka i kultura narodowa - czytamy w ulotce festiwalu.

Jak wskazują organizatorzy, transmisja koncertu do ośrodków polonijnych ma być okazją do wspomnień historii emigracji, związanej często z kwestią wolności ojczyzny i zbudować jedną patriotyczną rodzinę. Dodatkowym walorem idei koncertu jest postać Sługi Bożego Prymasa kardynała Augusta Hlonda, założyciela zgromadzenia, a także przyjaciela Świętej Góry i koronatora cudownego wizerunku Matki Bożej Świętogórskiej w 1928 roku.

 

* Jan Chrzciciel Kiszwalter (ur. w 1787 r. w Psarskiem, zm. w 1844 r. w Poznaniu) - polski kompozytor i pedagog. Urodził się w rodzinie młynarskiej. W 1818 r. osiedlił się w Poznaniu, gdzie prowadził działalność kompozytorską i nauczał.

Alfons Szczerbiński, (ur. 2.04.1858 r. w Gostyniu, zm. 25.03.1895 r. w Śremie) - polski kompozytor muzyki klasycznej. Wczesną młodość spędził w Śremie. W 1880 r. zdał egzamin do Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie. Zgromadzone w bibliotece świętogórskiej  jego utwory fortepianowe stały się pretekstem do zarejestrowania i wydania na płytach. Ich nagranie powierzono niezwykle utalentowanej pianistce - Julii Kociuban. Wyjątkowym walorem tego koncertu będzie usłyszenie tych utworów, ciągle mało znanych, na tle polonezów takich twórców, jak: Józef Wieniawski, Fryderyk Chopin, Karol Kurpiński czy Kleofas Ogiński. [za: www.jozefzeidler.eu]

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy