Realizatorem projektu pod nazwą „Małe Wielkie Dzieła: Gostyńskie Produkty Lokalne” jest grupa nieformalna Gostyńska Akcja re-ANIMACJA we współpracy ze Stowarzyszeniem Wspierania Przedsiębiorczości Powiatu Gostyńskiego, które z powodzeniem od kilku lat aktywuje lokalnych mikro i mini przedsiębiorców. Jego flagowym eventem są Debiuty Biznesu [ostatnia edycja TU]. Głównym celem projektu było zaangażowanie wytwórców produktów lokalnych w powiecie gostyńskim w stworzenie rozpoznawalnej marki lokalnej. Skupiono się też na wypracowaniu nowego modelu współpracy, tak pomiędzy producentami, jak i otoczeniem oraz zapoczątkowania procesu samoorganizacji środowiska. Projekt trwał od 1 września 2021 i przez 3 miesiące udało się zorganizować spotkanie sieciujące wraz z warsztatem refleksyjnym, szkolenia z promocji i sprzedaży produktów lokalnych, wyjazd studyjny do dobrze zorganizowanych grup wytwórców lokalnych oraz zapoczątkowanie targu produktów lokalnych jako imprezy cyklicznej. Powstała również aktywna grupa facebookowa wy- TWÓRCY.
Grupa rośnie w siłę
- W pierwszym wrześniowym spotkaniu udział wzięło około 40 wytwórców z terenu ziemi gostyńskiej – mówi Krzysztof Marzec, prezes Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości Powiatu Gostyńskiego, koordynator grupy. - Teraz na grupie na facebooku mamy 184 osoby tworzące rękodzieła, artystów, hobbystów, miłośników sztuki, vintage czy też osób zainteresowanych tymi tematami.
Pomysł utworzenia grupy wyszedł od SWPPG (samorządy zrzeszone w stowarzyszeniu dały zielone światło na takie działania), które zajmuje się animacją grupy. Obok stowarzyszenia powstała grupa nieformalna, w skład której weszli m.in. wytwórcy i razem postarali się o dofinansowanie z programu Wielkopolska Wiara. Dodatkowo w działania włączył się Gostyński Ośrodek Kultury Hutnik z dyrektorem, Tomaszem Bartonem na czele.
- Tak naprawdę cała idea służy kilku celom: po pierwsze wytwórcy często tworzyli do szuflady i mieli nierzadko problem z dystrybucją – wylicza K. Marzec - Nasze działania zakładały wsparcie wytwórców w sprzedaży wyjątkowych produktów i po dwóch „galeriach” wiemy, że ta formuła działa.
Jego zdaniem, wytwórcy wyszli „z podziemia”, a ich dzieła ujrzały światło dzienne i teraz cieszą miłośników rękodzieła.
- Kolejny cel był stricte związany z integracją środowiska wytwórców, i to też się udało - mieliśmy okazje wyjechać wspólnie na wizytę studyjną do Doliny Baryczy, gdzie poznaliśmy doskonale funkcjonującą sieć współpracy lokalnych wytwórców – dodaje rozmówca. - Ponadto w projekcie postawiliśmy na edukację z zakresu sprzedaży z wykorzystaniem internetu.
Obecnie działania grupy finansowane są z kilku źródeł, tzn. przez samych wytwórców, ze środków SWPPG oraz współfinansowania partnerów.
Galeria Produktów Lokalnych
Wspomniani wytwórcy są niebywale różnorodni i tworzą np. rzeczy dla ogrodu, domu i jego mieszkańców, coś dla ciała czy ducha, ale i przedmioty użytkowe. Ziemia gostyńska może pochwalić się artystami, rzeźbiarzami czy malarzami, rękodzielnikami pracującymi w drewnie, metalu czy papierze, wytwórcami eko- jedzenia: od serów czy miodów do artystycznych wręcz słodyczy. W lokalnych pracowniach tworzy się zabawki dla dzieci, plecie, szyje, dzierga… nie sposób wszystkiego wymienić i najlepiej osobiście to wszystko obejrzeć podczas organizowanych przez wytwórców „galerii”, gdzie nie tylko można kupić wspomniane dzieła, ale i wziąć udział w warsztatach, zabawach i przyjacielskiej rozmowie. Pierwsza świąteczna Galeria Produktów Lokalnych odbyła się w listopadzie 2021 r., w cieni pandemii [więcej pod TYM linkiem]. Pomimo obostrzeń i eksperymentalnej formy okazała się sporym sukcesem, goście czekali w kolejce, by móc wejść do „Hutnika”, wytwórcy wyprzedali się ze swoich produktów i przy okazji powstał solidny fundament do dalszej współpracy. Świąteczno- wielkanocna, druga edycja galerii w kwietniu tego roku potwierdziła swoim rozmachem i frekwencją zarówno odwiedzających jak i wystawców, że taka forma promocji lokalnych produktów jest potrzebna i oczekiwana. Szerzej o wydarzeniu TUTAJ.
- Już myślimy nad kolejną, letnią edycją, prawdopodobnie plenerową – zdradza nam koordynator z ramienia SWPPG, Krzysztof Marzec. - Wstępnie planujemy ją na czerwiec, w nieco innej formule niż dotychczas, ale o szczegółach poinformujemy później.
Co dalej z gostyńską grupą wy- TWÓRCÓW?
Jak zaznacza prezes Stowarzyszenia, co chwila do grupy dochodzą nowi członkowie zainteresowani współpracą i zaprezentowaniem swoich produktów. Wielu z wytwórców jest zainteresowanych rozszerzeniem swojej oferty o prowadzenie warsztatów, nie tylko podczas galerii.
- Część członków grupy prowadzi już warsztaty dla dzieci czy dorosłych, a część dopiero się tego uczy – dodaje. - Będziemy starali się przygotować ich do tego wyzwania.
Produkt lokalny staje się wizytówką regionu przez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej. Za producentów lokalnych uznajemy zatem tych, którzy wytwarzają produkty spożywcze, rękodzieło, wytwory będące przejawem artystycznych pasji twórców, zakorzenione w tradycji regionów (w tym zespoły, stroje ludowe), usługi związane z prezentacją regionu i produktów z nim związanych (np. warsztaty twórcze, usługi przewodnickie, warsztaty edukacji kulturowej i przyrodniczej). Wszystko to tworzy specyficzną ofertę danego regionu, kształtuje patriotyzm lokalny.
- Tutaj tworzy się produkty turystyczne oparte o rzemiosło i sztukę, buduje się lokalne marki, a ziemia gostyńska ma się czym chwalić – podkreśla prezes SWPPG. - W każdej gminie jest kilku unikatowych wytwórców, których należy zebrać w jedno miejsce, zintegrować, wesprzeć w sprzedaży, pokazać światu poprzez np. galerie i reklamę.
W kolejnych wydaniach tygodnia „Życie Gostynia” zaprezentujemy sylwetki tych wyjątkowych osób, które mieszkają obok nas - są naszymi sąsiadami - a my często nie wiemy, jak unikatowe rzeczy tworzą. Dotychczas swoją pasją i biznesem pochwaliła się Daria Kulczak z "Krainy Słodkości Darii", o czym pisaliśmy w TYM artykule.
Jak stwierdził na koniec K. Marzec:
- Sens w tym, aby nie szukać daleko, a docenić swoje i kupować od sąsiada.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.