Wstępne plany PKP IC na to, jak spółka chce rozwijać siatkę swoich połączeń do 2030 r. moglismy poznać po interpelacji posła Łukasza Mejzy. Pociągi dalekobieżne mają docierać do Wschowy, Mielca, Ostrołęki, Łomży, a nawet do Krobi.
16 identycznych interpelacji
Poseł Łukasz Mejza złożył do Ministra Infrastruktury 16 identycznych interpelacji. Różniły się tylko regionem, którego dotyczyły. Poseł zapytał w nich o nowe połączenia kolejowe uruchamiane dla wsi i miejscowości gminnych w każdym województwie.
- Polski rząd w swoich planach zawsze uwzględnia rozwój transportu kolejowego. Za każdym razem jest to duża szansa dla mniejszych miejscowości oraz wsi, które często borykają się z wykluczeniem komunikacyjnym. W wielu przypadkach, zamiast rozwijać sieci kolejowe w mniejszych miejscowościach, lub chociaż zapewnić im środki na minimalne funkcjonowanie, stacje kolejowe są po prostu "wygaszane". W związku z powyższym, proszę o odpowiedzi na następujące pytania: „Jakie nowe połączenia kolejowe są planowane w miejscowościach gminnych oraz wsiach znajdujących się na terenie województwa wielkopolskiego?” - pytał poseł.
Poprzez odpowiedź, jaką otrzymał, poznaliśmy plany PKP Intercity na to, gdzie w ciągu najbliższych 9 lat dotrą pociągi dalekobieżne, uruchamiane przez państwowego przewoźnika.
Wymieniona została duża liczba nowych odcinków sieci kolejowej, które PKP IC planuje obsługiwać do 2030 roku, załączamy fragment tabeli, która została udostępniona w odpowiedzi na poselską interpelację. Krobia jest planowana, jako nowy przystanek do odbługi przez pociągi dalekobieżne. Tu chodzi akurat o relacje pociagów PKP IC dla linii nr 14.
Z Leszna, przez Krobię bezpośrednio do stolicy?
Leszno może uzyskać bezpośrednie połączenie PKP IC z Warszawą? Jakie są plany spółki PKP Intercity, jako narodowego przewoźnika, dotyczące Wielkopolski?Wielkopolscy parlamentarzyści już w poprzednich latach pytali o to, czy i kiedy uda się uruchomić pociąg spółki PKP IC po linii numer 14, od Głogowa przez Leszno i Kalisz do Łodzi, a dalej do Warszawy. Wiele razy pojawiały się postulaty stworzenia takiej relacji.
O tym mówiło się już 2 lata temu
Jednym z interweniujących w tej sprawie był poseł Grzegorz Rusiecki. W 2020 r. zapytał Ministerstwo Infrastruktury o szanse na stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego Leszna z Warszawą.Obecnie sprawna komunikacja ze stolicą musi odbywać się z przesiadką w Poznaniu. Tymczasem nie jest to oferta atrakcyjna przez ciągnącą się latami modernizację magistrali Wrocław-Poznań. Poseł Rusiecki już dwa lata temu zwracał uwagę, że do Warszawy z południowej części Wielkopolski obecnie znacznie łatwiej jest dostać się własnym autem.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na interpelację posła okazała się ciekawa. Już 2 lata temu resort informował, że w PKP Intercity trwają prace nad utworzeniem połączenia, które zapewniłoby bezpośredni dojazd do stolicy nie tylko Lesznu, ale też stworzyłoby zupełnie nowe możliwości podróży w Lubuskiem, Wielkopolsce i w województwie łódzkim.
Już w pracach nad rocznym rozkładem jazdy edycji 2020/21, rozważano utworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego przez Leszno do Warszawy.
W tym przypadku brano pod uwagę przywrócenie pociągów dalekobieżnych na linię kolejową nr 14 na odcinku Głogów – Leszno – Krotoszyn – Ostrów Wielkopolski, co pozwoliłoby utworzyć połączenie w relacji Zielona Góra – Głogów – Leszno – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Sieradz – Pabianice – Łódź – Skierniewice – Warszawa.
TLK ciągnięty lokomotywą spalinową
Polski przewoźnik planuje, że z Zielonej Góry do Ostrowa Wlkp. pociąg ciągnięty byłby przez lokomotywę spalinową. Na tym odcinku zelektryfikowane są odcinki od Zielonej Góry do Głogowa (linia 273) oraz linia 14, od Krotoszyna do Ostrowa Wielkopolskiego, jednak przejazd całej tej trasy spalinowozem pozwala na wykonanie tylko jednej zmiany lokomotywy w Ostrowie.Stworzenie takiej relacji jest możliwe dzięki wykonanemu w 2019 roku remontowi linii 14 na odcinku Głogów – Leszno, gdzie w związku z tym, od grudnia 2019, wróciły pociągi regionalne. Mogą się tu poruszać z prędkością od 80 do 100 km/h. Jak informuje resort infrastruktury, w niezłej kondycji jest też linia 14 od Leszna do Krotoszyna, gdzie na większości trasy można jechać z prędkością 100 km/h (regularnie prowadzony jest tu ruch pociągów Kolei Wielkopolskich). Poprawę warunków prowadzenia ruchu na linii 14 między Zduńską Wolą a Łodzią, a tym samym przyspieszenie pociągów przyniósł remont tego odcinka w 2021 r.
Szybciej do Warszawy? Plany są aktualne
Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że czas przejazdu pociągiem TLK między Lesznem a Warszawą przez Krotoszyn wynosiłby około 5 godzin i 20 minut. Byłby więc nieco krótszy niż przejazd pociągami TLK lub IC z przesiadką w Poznaniu.Według zapowiedzi ukazanej w tabeli (patrz wyżej), jako odpowiedź na interpelację posła Łukasza Mejzy plany przewoźnika związane z uruchomieniem bezpośredniego połączenia PKP IC z Leszna - przez Krotoszyn - do Warszawy (ze zmianą lokomotywy w Ostrowie Wlkp.) wciąż są aktualne. Realizację przewidziano do 2030 r.
W tabeli nowych połączeń widać, że stacja w Krobi została zaplanowana, jako nowy postój pociągu IC na linii nr 14 Krotoszy - Leszno - Głogów. Dzięki temu do Krobi, a także Wschowy zaczęłyby docierać pociągi dalekobieżne, a dawna stolica województwa, jaką jest Leszno, uzyskałaby bezpośrednie połaczene kolejowe do Warszawy, bez konieczności przesiadki w Poznaniu. Skorzystaliby również mieszkańcy Krobi i okolicy. Wystarczyłoby wsiąść do pociągu IC (nie) byle jakiego w Krobi i bez przesiadki dojechać do stolicy Polski.
źródło: rynek-kolejowy.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.