Reklama

Skrzyżowanie ul. Poznańskiej z Europejską nie takie straszne. Wiemy, jak będzie wyglądało nowe rondo w Gostyniu

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Skrzyżowanie ul. Poznańskiej z Europejską nie takie straszne. Wiemy, jak będzie wyglądało nowe rondo w Gostyniu   - Zdjęcie główne

Gostyń. Na skrzyżowaniu ul. Poznańskiej z Europejską powstanie czterowlotowe rondo turbinowe | foto Agata Fajczyk

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Mimo że w planach inwestycyjnych Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich na 2022 r. nie ujęto budowy kolejnego ronda w Gostyniu w ciągu DW 434, które jest niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na jednym z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w mieście, coś się jednak przy tej inwestycji ruszyło.

NIE dla sygnalizacji świetlnej

Po oddaniu do użytku ulicy  Europejskiej i al. Kasyna Gostyńskiego, skrzyżowanie z ul. Poznańską stało się miejscem dość niebezpiecznym. Często dochodziło tam do zdarzeń drogowych. By rozwiązać ten problem, powstał pomysł zainstalowania u zbiegu trzech ulic sygnalizacji świetlnej. Wtedy sprzeciwili się mieszkańcy - głównie os. Pożegowo i ul. Poznańskiej. Argumentowali, że sygnalizacja bez lewoskrętów i przebudowy całego skrzyżowania wcale nie ułatwiłaby poruszania się. Przekonali samorządowców, którzy od pomysłu budowy „świateł” odstąpili.

Rondo to jedyne rozwiązanie

Dla poprawy bezpieczeństwa kierowców nadjeżdżających od strony ul. Nad Kanią, ustawiono pulsacyjny znak "STOP". Niektórzy twierdzą, że znacznie pomógł on i ograniczył ilość zdarzeń drogowych na tym newralgicznym skrzyżowaniu.

Ostatecznym rozwiązaniem problemów z płynnym przejazdem u zbiegu ulic Europejskiej, Poznańskiej i al. Kasyna Gostyńskiego jest przebudowa skrzyżowania, a pobudowanie ronda ma tam zmniejszyć kolizyjność. Kiedy pojawi się rondo?

Jest gotowy projekt. Inwestor, czyli Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich wykupił też działkę z domem, stojącym przy ul. Poznańskiej. Jednak gminni samorządowcy zaczęli zastanawiać się, po co te działania, skoro zadania związanego z budowa ronda nie ujęto w planach inwestycyjnych WZDW? Sprawie przyjrzał się radny Jarosław Juskowiak, interweniując w WZDW w Poznaniu. Dopytywał przede wszystkim o termin wykonania inwestycji.

Procedury, decyzje, dokumenty... tak się tłumaczy WZDW

Odpowiedź z Poznania przyszła w ostatnim tygodniu stycznia. Przedstawiciele WZDW nie mówią o terminach, a tłumaczą się procedurami i brakiem środków.

- Zadanie budowy ronda w ciągu drogi wojewódzkiej 434 (...) nie jest ujęte w planach inwestycyjnych WZDW z uwagi na trwające procedury - celem uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych z nim związanych. Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie określić terminu realizacji, która finalnie i tak będzie zależna od zapewnienia na nią wymaganych środków finansowych - podpisał się pod wyjaśnieniami Andrzej Staszewski, zastępca dyrektora WZDW w Poznaniu.

Mieszkańcy Gostynia na początku lutego mogli zauważyć, że prowadzone są prace rozbiórkowe przy jednej z posesji przy ul. Poznańskiej, na której budowana będzie część nowego skrzyżowania. Uporządkowano teren, zniknął płot, jaki otaczał ogród z przodu posesji, wycięto krzewy i drzewa.

Poszukiwany wykonawca rozbiórki

Wszystko wskazuje na to, że inwestor przygotowuje się do realizacji zadania związanego z budową ronda u zbiegu ul. Poznańskiej, Europejskiej i al. Kasyna Gostyńskiego w Gostyniu.

Obecnie WZDW pracuje przy procedurze wyłonienia wykonawcy rozbiórki, która musi zostać przeprowadzona na jednej z nieruchomości.

- Inwestycja będzie przebiegać przez teren 23 działek, z których część należy do właścicieli prywatnych i podlega częściowym wykupom, a wyłącznie na jednej konieczna jest rozbiórka budynków - wyjaśnia Paulina Jęczmionka-Majchrzak, starszy specjalista ds. kontaktów z mediami w WZDW w Poznaniu.

Jak będzie wyglądało nowe rondo w Gostyniu?

Zgodnie z projektem inwestorskim, newralgiczne skrzyżowanie ul. Poznańskiej, Europejskiej i al. Kasyna Gostyńskiego zaprojektowano jako czterowlotowe rondo turbinowe (złożone z dwóch pasów ruchu) z wyspą środkową o średnicy 20 m i średnicą zewnętrzną wynoszącą 38 m. Na wlotach ronda pobudowane zostaną wyspy dzielące, a wzdłuż wewnętrznej krawędzi jezdni powstanie pierścień o szerokości 3 m. Wartość kosztorysowa inwestycji wynosi 8 mln zł.

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy