reklama

Samorządy walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Gmina Gostyń wstąpiła do Związku „Wielkopolski Transport Regionalny” (WTR)

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Samorządy walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Gmina Gostyń wstąpiła do Związku „Wielkopolski Transport Regionalny” (WTR) - Zdjęcie główne
Autor: Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościGmina Gostyń oficjalnie dołączyła do grona samorządów wspierających rozwój komunikacji publicznej. Dzięki członkostwu w Związku Powiatowo-Gminnym „Wielkopolski Transport Regionalny” (WTR) gostyński samorząd ma wpływ na organizację połączeń autobusowych chociażby w kierunku Poznania. Mieszkańcy gminy, a nawet powiatu wciąż będą mieli możliwość korzystania z transportu zbiorowego, a w szczególności publicznego transportu autobusowego.
reklama

Likwidacja połączeń autobusowych z Gostynia do Poznania - zagrożenie było realne

W ubiegłym roku pojawiło się realne zagrożenie likwidacji większości autobusowych połączeń komunikacyjnych na linii Gostyń-Poznań. Gostyński samorząd jesienią 2024 r.  dyskutował o problemie wykluczenia komunikacyjnego, w kwestii połączeń autobusowych do Poznania, natomiast w listopadzie 2024 roku rada miejska podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia gminy Gostyń do Związku  Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”, uzasadniając to realną potrzebą uregulowania spraw związanych z zapewnieniem mieszkańcom dalszego, niezakłóconego transportu pasażerskiego na obszarze gminy oraz koniecznością utrzymania połączeń autobusowych w kierunku Poznania.

reklama

- Wspólnie z radnymi uznaliśmy, że nie możemy mieszkańców zostawić z tak poważnym problemem, jak wykluczenie komunikacyjne. Nie byliśmy członkiem związku powiatowo-gminnego, jednak zdecydowaliśmy, że dobrym rozwiązaniem będzie wstąpienie do organizacji, żeby w ten sposób zadbać o mieszkańców gminy, a w moim przekonaniu o mieszkańców powiatu gostyńskiego. Dworzec autobusowy w Gostyniu obsługuje nie tylko mieszkańców gminy. Formalności trwały kilka miesięcy – wyjaśniał na ostatniej sesji burmistrz Jerzy Kulak. 

 

 

To było pewnego rodzaju „zielone światło” do podjęcia rozmów o współpracy z "Wielkopolskim Transportem Regionalnym". Miesiąc później, w grudniu 2024 roku, zawarto porozumienie ze związkiem powiatowo-gminnym o powierzeniu organizacji przewozów w ramach powiatowo-gminnych przewozów pasażerskich.

reklama

"Wielkopolski Transport Regionalny" da szansę na rozwój linii i kupno nowego taboru

W końcu nadszedł moment, kiedy gmina Gostyń oficjalnie dołączyła do grona członków Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” (WTR). Miało to miejsce w poniedziałek, 13 października 2025 roku podczas spotkania tej organizacji. Wówczas Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym właśnie gminę Gostyń. Co to oznacza? Rozwój transportu zbiorowego, dostęp do lepszej oferty przewozowej i realne przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

- Odbyło się walne zebranie, w którym uczestniczyłem. Wraz z naszą gminą do WTR dołączyły też inne samorządy - gminne: Kaźmierz, Opalenica, Pniewy, Wągrowiec oraz gmina miejska Kościan, a także samorządy powiatowe: międzychodzki i szamotulski – wyjaśniał radnym Jerzy Kulak.

reklama

Członkostwo w WTR to ważny krok w kierunku rozwoju dotychczasowego publicznego transportu regionalnego, umożliwiający między innymi wszystkim niezmotoryzowanym mieszkańcom Gostynia dojazd autobusem do Poznania. Przekłada się to także na rozwój połączeń autobusowych na linii Poznań–Śrem–Gostyń. Co ważne, daje też szansę na modernizację dotychczasowej sieci komunikacyjnej.

 

 

- Dzięki temu mieszkańcy nadal będą mogli dojeżdżać między innymi do Śremu czy do Poznania. To ważne posunięcie, które pozwoli na utrzymanie transportu publicznego, co wyraźnie zaznaczono. Plany się zmienią i nie będzie mowy o likwidacji linii, ale również mówiono o rozwoju transportu publicznego zgodnie z potrzebami naszych mieszkańców. Pojawiły się też informacje o zakupie nowego taboru, więc prawdopodobnie na tej linii pojawią się nowocześniejsze autobusy. Jest też opcja ewentualnego rozszerzenia jednej z linii, ale o tym będziemy rozmawiać w przyszłości. Staliśmy się członkiem stowarzyszenia i mamy realny wpływ na to, że mieszkańcy nie będą wykluczeni komunikacyjnie - powiedział Jerzy Kulak.

reklama

Samorządy wzięły sprawy w swoje ręce

Historia Związku sięga 2021 r., kiedy to w Poznaniu grupa 23 gmin i powiatów z województwa wielkopolskiego porozumiała się w kwestii wspólnej inicjatywy, związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców, w zakresie transportu zbiorowego. Chodzi o wykonywanie zadań publicznych w zakresie utrzymania niezakłóconych linii komunikacyjnych oraz sieci komunikacyjnej na obszarze Wielkopolski.

Powołany w rezultacie Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” liczy obecnie 41 członków i ... około 215 linii autobusowych. Można powiedzieć, że to największy tego rodzaju związek w Polsce. 

Ile kosztuje przynależność do Związku WTR?

Za przynależność do związku gmina Gostyń zobowiązana jest uiścić składkę w wysokości ok. 100–150 tysięcy złotych. Jest ona obliczana na podstawie ilości kilometrów, jakie autokary będą pokonywały na terenie gminy Gostyń. Jeżeli zwiększy się liczbę połączeń autobusowych czy będą przeprowadzane inwestycje, składka automatycznie wzrośnie. Jednorazowa wpłata (tzw. wpisowe), która stanowi wkład gminy do związku wynosi 5000 zł.

W ciągu roku mogą pojawić się dodatkowe koszty dla budżetu gminy, związane z wejściem samorządu do organizacji Wielkopolski Transport Regionalny. Składka członkowska pokrywa wydatki bieżące zwiazane z funkcjonowaniem linii łączącej Gostyń z Poznaniem i wykonywane prace, pokrywa też koszty administracyjne działania biura związku. Natomiast, jeżeli Związek podejmie decyzję i złoży wniosek o dofinansowanie większej inwestycji, gmina będzie zobowiązana wyłożyć pieniadze na pokrycie wkładu własnego - w zależności od tego, na jakim terenie ma być  realizowanae zadanie.

Związek kupuje nowe autokary, co roku stara się o uzyskanie dofinansowania dopłaty do kosztów transportu (tzw. dopłatę do 1 km). W związku z tym, że w skład związku wchodzi sporo gmin i powiatów, dzięki czemu obejmuje swym zasięgiem dużą część Wielkopolski, dotychczas co roku wspomnianą dotację stowarzyszenie otrzymywało.

W najbliższych tygodniach, gmina we współpracy z WTR, przeprowadzi przegląd rozkładów jazdy i konsultacje z mieszkańcami dotyczące godzin odjazdów i ewentualnych nowych przystanków. Informacje o zmianach, ofercie biletowej oraz modernizacjach będą publikowane w kanałach informacyjnych gminy i Związku.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo