W ubiegłym tygodniu z Kancelarii Premiera RP dotarły do nas dobre wieści związane z powiatem gostyńskim. Rząd zatwierdził zmiany w budżecie, które zakładają, że na rządowy program „Kolej Plus” przeznaczonych zostanie do 11 mld zł. To wystarczy, żeby fragment linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo został zrewitalizowany.
Realizacja tego zadania pozwoli na powrót połączeń pasażerskich do Gostynia. Jak wskazują wstępne plany, w ciągu doby do stolicy powiatu gostyńskiego miałoby kursować 10 par pociągów z Poznania.
Przez Gostyń przebiega linia kolejowa 360, biegnąca z Kąkolewa do Jarocina. Linia nie jest zelektryfikowana, a ostatnie pociągi pasażerskie pojechały nią w 2011 roku, kiedy to zawieszono regularne kursy. Do 2015 roku - jak powiedział premier Mateusz Morawiecki - „mieliśmy do czynienia ze zwijaniem się torów kolejowych, połączeń kolejowych, z likwidowaniem dworców”.
Obecnie na linii 360 odbywa się wyłącznie ruch towarowy, a pociągi dojeżdżają tylko do Gostynia. To oznacza, że w swoim dalszym biegu szlak nie jest wykorzystywany, choć może się to zmienić.
Program rządowy "Kolej Plus" wchodzi w nową, decydującą fazę
W ubiegłym tygodniu ogłoszono bowiem, że dostanie dodatkowy zastrzyk pieniędzy. Będzie to ponad 11 mld złotych, zamiast zakładanych wcześniej 5,6 mld zł. Wszystko po to, by mieszkańcy mogli dotrzeć szybciej i łatwiej do szkoły, lekarza, pracy - SZCZEGÓŁY TUTAJ.
Ile na rewitalizację linii Gostryń - Kakolewo powinny wyłożyć samorządy?
„Kolej Plus” powstaje przy współpracy z samorządami. Koszty wykonania zadania, związanego z rewitalizacją linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo oszacowano na 167.967.516 zł (bez elektryfikacji). Jeśliby założyć prowadzenie inwestycji przez 5 lat, roczne obciążenie budżetu samorządów wynosiłoby ponad 33,5 mln zł. Lider, czyli urząd marszałkowski miałby pokryć 50% kosztów, pozostałe pieniądze będą musiały wyłożyć lokalne samorządy. Gmina Gostyń i powiat gostyński mają wydać najwięcej - ponad 660 tys. zł rocznie przez 5 lat. Czy samorządy na to stać? W 2021 r. samorząd gminy Gostyń przekazał dotację 108 951 zł na wykonanie dokumentacji - wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu rewitalizacji linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo.Zgodnie z ustaleniami, w latach 2023-2027 gmina Gostyń ma przekazać 13,3% wartości inwestycji, tj. w sumie 3 126 541 zł (kwota określona na podstawie kosztorysu z 2020 roku).
- Inwestorem będzie urząd marszałkowski, dlatego samorządy tam będą przekazywały pieniądze. Na razie jako gmina Gostyń jesteśmy jedynym samorządem z zainteresowanych projektem, który zgodził się na propozycję - dopłacenie wyznaczonej kwoty, mimo że mamy do inwestycji dopłacić najwięcej. Jestem po uzgodnieniach z radnymi. Jako jedyny samorząd zaakceptowaliśmy podział, który był zaproponowany, ale nie zgadzamy się na żadne zmiany niekorzystne dla nas - powiedział Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia.
Zaznaczył, że gmina Gostyń nie zgodzi się na podwyższenie kwoty dopłaty, podczas gdy pozostałym samorządom, wnoszącym swój finansowy wkład do inwestycji związanej z rewitalizacją linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo, kwota współfinansowania będzie obniżana.
Pozstałe samorządy do sprawy finansowania inwestycji podchodzą z dystansem. Szefowie gmin i powiatów zaznaczają, że ostateczna decyzja w sprawie współfinansowania przebudowy linii należeć będzie do radnych.
- Inwestycja jest niezwykle istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego regionu. Stanowi też ważną alternatywę komunikacyjną - podkreśla Robert Marcinkowski, starosta gostyński, zaznaczając jednocześnie, że wydatki z nią związane stanowiłyby spore obciążenie budżetu powiatu.
- Jeśli wniosek jest zakwalifikowany do realizacji, to sądzę, że radni z Krzemieniewa przeznaczą odpowiednią kwotę na realizację zadania - mówi Radosław Sobecki, wójt gminy Krzemieniewo. - Chcielibyśmy jednak, by wkład urzędu marszałkowskiego wyniósł 60% wartości inwestycji, a nie 50%.
Po zakończeniu inwestycji, utrzymaniem linii będzie zajmowało się PKP PLK - tak sprawę przedstawiano w 2021 r. podczas konsultacji społecznych online. Jednak same koszty realizacji zadania w pewnym stopniu dotkną budżety samorządów lokalnych.
Ile miałyby dołożyć samorządy do inwestycji przez 5 lat?
- Urząd marszałkowski - 12.597.563 zł
- Powiat gostyński - 3.325.756 zł
- Powiat leszczyński - 1.713.268 zł
- Leszno - 1.662.878 zł
- Gostyń - 3.350.951 zł
- Osieczna - 1.083.390 zł
- Krzemieniewo - 1.461.317 zł
Parametry linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo
Jeden tor i 120 km/h
Pociągi mają kursować z Gostynia do Kąkolewa, gdzie linia 360 łączy się z linią numer 14, prowadzącą do Leszna. Następnie w Lesznie będą kierowane na linię 271 w kierunku Poznania. Jazda do stolicy Wielkopolski będzie wymagała zmiany kierunku na leszczyńskiej stacji. Wstępne studium zakłada, że linia kolejowa 360 zostanie zmodernizowana tak, aby pociągi mogły na niej rozwijać prędkość do 120 km/h.Szlak będzie jednotorowy, nie przewidziano jednak elektryfikacji tej linii, dlatego jego obsługa wymagać będzie taboru spalinowego lub dwunapędowego zwanego też często hybrydowym. Linia Gostyń - Kąkolewo miałaby zostać dostosowana do prędkości 120 km/h. Z uwagi na istniejący obecnie transport towarowy przewidziano też podniesienie parametrów nośności toróe do 220 kiloniutonów na oś (rewitalizacja z podniesionymi parametrami).
Na linii znajduje się sporo - bo aż 27 - przejazdów kolejowych (skrzyżowań z drogami), które w większości zostaną utrzymane w istniejącej lokalizacji. Będą też odpowiednio zabezpieczone - w zależności od natężenia ruchu na danej drodze - rogatkami i sygnalizacją świetlną. Niektóre jednak zostaną zlikwidowane.
Co będzie po rewitalizacji linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo?
Na zrewitalizowanym szlaku zaplanowano 6 punktów obsługi podróżnych (Gostyń, Gostyń Zachód, Gola, Hersztupowo, Krzemieniewo oraz Garzyn). Wstępne studium oszacowało potencjał pasażerski tej linii na niewiele ponad 271 tysięcy pasażerów rocznie. Projekt bardzo dobrze ma wiązać Gostyń z Lesznem. Czas przejazdu został określony granicach 30 minut.Na trasie miałyby jeździć autobusy szynowe, spalinowe bądź hybrydowe (aby można było pociągi wysyłać dalej z Leszna w kierunku Poznania, ze zmianą kierunku jazdy), a z czasem nawet z napędem wodorowym. Na odcinku Leszno - Gostyń miałoby jeździć 10 par pociągów w ciągu doby. W godzinach szczytu mają kursować co godzinę, w pozostałych - co trzy godziny. Takie rozwiązanie zakłada wstępny plan funkcjonowania linii, wiele zależy jednak od zainteresowania pasażerów.
Jedne przystanki PKP przesunięte, inne zlikwidowane, będą też dodatkowe
W ramach unowocześniania linii miałby powstać nowy przystanek kolejowy Gostyń-Zachód (w okolicy bocznic kolejowych przy skrzyżowaniu linii kolejowej z ul. Leśną). Ma obsługiwać zarówno tereny przemysłowe, jak i tereny zabudowy rodzinnej i wielorodzinnej.Nie mamy co liczyć na modernizację zniszczonego i nieremontowanego od lat dworca PKP w Gostyniu, jedyne, co zaplanowano to punkt obsługi pasażerów w miejscu dawnych peronów. Nie zanosi się też na utworzenie bezpośredniego połączenia Gostyń-Leszno-Poznań. Docelowo linia nr 14 z Kąkolewa do Leszna też będzie zmodernizowana i zelektryfikowana do wyższych parametrów.
W Garzynie skorygowano lokalizację peronu, w Hersztupowie przewidziano zmianę lokalizacji peronu dawnego przystanku Kosowo Wlkp., podobnie będzie w Goli - przystanek zostanie przesunięty bliżej zabudowań.
- Długość linii Gostyń - Kąkolewo wynosi 22 km
- Cały ciąg połączenia Gostynia z Poznaniem przez Leszno to 102 km
- Szacuje się, że cały czas przejazdu, uwzględniając przesiadkę lub zmianę kierunku jazdy na stacji Leszno - to około 105 minut
- Czas przejazdu z Gostynia do Leszna będzie wynosił w granicach 30 minut
- Pociąg na linii Gostyń - Kąkolewo co godzinę
Zakres prac modernizacyjnych na odcinku Gostyń - Kąkolewo
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od ekspertów, na tym odcinku planowane są: wymiana większości przepustów, prace niezbędne do poprawy podtorza, kompletna wymiana nawierzchni torowej - podkład szyn, kompleksowa wymiana nawierzchni, rewitalizacja przejazdów, dojazdy do torowiska, zabezpieczenia przejazdów, budowa nowych peronów z całą infrastrukturą zasilania elektro - energetycznego do peronów i przejazdów.Jednym z powodów przemawiających za ponownym przywróceniem do życia połączeń kolejowych w naszym mieście, a mianowicie długoletnia tradycja. Pierwsza linia kolejowa powstała już w 1888 roku. Uruchomiono wówczas liczące 69 km połączenie na trasie Leszno–Kąkolewo–Gostyń–Jarocin. Kolejna trakcja o długości 41 km powstała w 1900 roku, a łączyła Gostyń z Kościanem - więcej o historii kolei w Gostyniu TUTAJ.
W galerii zdjęć pokazujemy, jak obecnie wygląda linia kolejowa Gostyń - Kąkolewo
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.