- Odtworzenie linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo. Niska frekwencja
- Największe prace rewitalizacyjne na linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo
- Studium rewitalizacji linii Gostyń - Kąkolewo będzie gotowe w połowie listopada
- Z Gostynia do Leszna w ciągu 30 minut
- Parametry linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo
- Pociąg na linii Gostyń - Kąkolewo co godzinę
- Zmodernicowana linia Gostyń - Kąkolewo tak, dworzec nie
Odtworzenie linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo. Niska frekwencja
Modernizacja i odtworzenie linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo jest jednym z pięciu projektów zgłoszonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego do rządowego programu uzupełnienia lokalnej, regionalnej infrastruktury kolejowej zwanym w skrócie „Kolej Plus”. Ramy czasowe na realizację inwestycji określono do 2028 roku. Każdy ze zgłoszonych projektów musi mieć opracowane wstępne Studium Prognostyczno-Planistyczne. Taką dokumentację dla inwestycji związanej z rewitalizacją linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń-Kąkolewo przygotowuje poznańska spółka BBF.Na początku października autorzy studium zorganizowali konsultacje społeczne w formie online dla mieszkańców gmin Gostyń, Osieczna, Krzemieniewo oraz miasta Leszno. Wzięło w nim udział około 20 osób. Omawiano wstępne założenia przygotowane na pierwszym etapie studium planistyczno-prognostycznego.
Największe prace rewitalizacyjne na linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo
Program Kolej Plus jest dedykowany dla miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu w transporcie kolejowym do miasta wojewódzkiego. W tym przypadku mowa była o połączeniu transportem pasażerskim kolejowym Gostynia ze stolicą województwa, czyli z Poznaniem. Takie połączenie jest możliwe z wykorzystaniem istniejącej już infrastruktury kolejowej - linii kolejowej nr 271 na odcinku Poznań Główny - Leszno. Następnie miałby być modernizowany fragment linii kolejowej nr 14 z Leszna do Kąkolewa. Brany pod uwagę jest też odcinek Kąkolewo-Gostyń, którego dotyczą aktualne analizy i wymaga największych prac rewitalizacyjnych, aby na nowo można było uruchomić przewozy pasażerskie. Te zostały zawieszone pod koniec 2011 r. Obecnie linia nr 360 jest wykorzystywana w przewozach towarowych przez jeden z zakładów w Gostyniu, o bardzo niskiej prędkości i niezadowalającym stanie infrastruktury pasażerskiej, nie używanej od lat.
Studium rewitalizacji linii Gostyń - Kąkolewo będzie gotowe w połowie listopada
Na początek Łukasz Rak - członek zespołu koordynacyjnego projektu przedstawił słuchaczom na czym polega przygotowanie wstępnego studium planistycznego (etap II programu „Kolej Plus”). Szczegółowo omawiano pierwszą część studium planistycznego, składającego się z kilku kluczowych etapów.
- Jesteśmy u progu etapu I, który identyfikuje stan istniejący tej linii, żeby zobaczyć, jaki jest niezbędny zakres prac. Trasujemy tę linię (...). Analizujemy uwarunkowania potrzebne do prognoz pasażerskich - punkty obsługi podróżnych, czasy przejazdu, tak aby w etapie II przygotować prognozę pasażerów, zmiany na przystankach i określenie wskaźnika liczby pasażerów w transporcie kolejowym dojeżdżających z Gostynia do Poznania. Taki wskaźnik jest konsultowany z nakładem inwestycyjnym, z kosztem inwestycji. W tym opracowaniu mamy też etap III, gdzie sprawdza się przepustowość i dedykuje się zmiany oraz rozwiązania na stacjach, jakie są potrzebne. W ostatnim - IV etapie - określa się podstawowe założenia infrastrukturalne, aby ocenić koszt inwestycji. Całość opracowania zamknie się w połowie listopada - mówił prowadzący konsultacje. - Przeanalizowaliśmy na tym odcinku istniejące dawniej punkty obsługi, zaproponowaliśmy w większości ich odtworzenie z niewielkimi modyfikacjami, aby usprawnić dostęp pasażerom do komunikacji kolejowej - dodał.
Z Gostynia do Leszna w ciągu 30 minut
Uczestnicy spotkania online dowiedzieli się, że w ramach prac, które mają dostosować odcinek linii nr 360 Gostyń - Kąkolewo do przewozów pasażerskich. Do tego mają być wykorzystane autobusy szynowe o napędzie spalinowym, albo hybrydowym - aby można było te pociągi wysyłać dalej z Leszna w kierunku Poznania, ze zmianą kierunku jazdy. Miałby powstać nowy przystanek kolejowy Gostyń-Zachód (w okolicy bocznic kolejowych przy skrzyżowaniu linii kolejowej z ul. Leśną). Ma obsługiwać zarówno tereny przemysłowe, jak i tereny zabudowy rodzinnej i wielorodzinnej.
- W istniejącej lokalizacji stacji PKP., w dawnej lokalizacji peronów też planujemy odbudować punkt obsługi na stacji Gostyń - poinformował Łukasz Rak, członek zespołu koordynacyjnego.
Mieszkańcy miasta nie powinni jednak liczyć na modernizację zniszczonego i nieremontowanego od lat dworca PKP, nie zanosi się też na utworzenie bezpośredniego połączenia Gostyń-Leszno-Poznań. Docelowo linia nr 14 z Kąkolewa do Leszna też będzie zmodernizowana i zelektryfikowana do wyższych parametrów. W Garzynie skorygowano lokalizację peronu, w Hersztupowie przewidziano zmianę lokalizacji peronu dawnego przystanku Kosowo Wlkp., podobnie będzie w Goli - przystanek zostanie przesuniety bliżej zabudowań wielorodzinnych w miejscowości.
Parametry linii kolejowej Gostyń - Kąkolewo
Linia Gostyń - Kąkolewo miałaby zostać dostosowana do prędkości 120 km/h. Z uwagi na istniejący obecnie transport towarowy przewidziano też podniesienie parametrów nośności do 220 kiloniutonów na oś (rewitalizacja z podniesionymi parametrami). Na linii znajduje się sporo - bo aż 27 - przejazdów kolejowych (skrzyżowań z drogami), które w większości zostaną utrzymane w istniejącej lokalizacji. Będą też odpowiednio zabezpieczone - w zależności od natężenia ruchu na danej drodze - rogatkami i sygnalizacją świetlną. Niektóre jednak zostaną zlikwidowane. Obecnie linia, o której dyskutowano jest wykorzystywana jedynie w transporcie towarowym o bardzo niskiej prędkości. Ruch pasażerski pomiędzy Gostyniem a Lesznem został wstrzymany pod koniec 2011 roku.
- Projekt bardzo dobrze będzie wiązał Gostyń z Lesznem, gdzie ten czas przejazdu będzie w granicach 30 minut. To jest czas na tyle konkurencyjny dla transportu drogowego, że zarówno młodzież szkolna, jak i pracujący będą mogli z tego korzystać - usłyszeli uczestnicy spotkania.
- Długość linii Gostyń - Kąkolewo wynosi 22 km
- Cały ciąg połączenia Gostynia z Poznaniem przez Leszno to 102 km
- Szacuje się, że cały czas przejazdu, uwzględniając przesiadkę lub zmianę kierunku jazdy na stacji Leszno - to około 105 minut
- Czas przejazdu z Gostynia do Leszna będzie wynosił w granicach 30 minut
Pociąg na linii Gostyń - Kąkolewo co godzinę
Na trasie miałyby jeździć autobusy szynowe spalinowe bądź hybrydowe, a z czasem nawet z napędem wodorowym. Przewidziano początkowo 10 par pociągów w ciągu doby na odcinku Leszno - Gostyń. W godzinach szczytowych miałyby one jeździć co godzinę, a poza godzinami szczytowymi rzadziej, co 3 godziny - to wstępna propozycja po rozmowach z organizatorem, uzależniona od zainteresowania przewozami. Jak zauważyli biorący udział w konsultacjach mieszkańcy Gostynia, brak bezpośredniego połączenia Gostynia z Poznaniem może zniechęcać do korzystania z pociągów.
- To działa na psychikę ludzi gdy mają się przesiadać. Hamulec się uruchamia. (...) A Gostyń jest bardzo upośledzony komunikacyjne, autobusów prawie nie ma. Nie wszyscy mają samochody - stwierdził pan Aleksander z Gostynia.
Jednak ani przedstawiciele spółki wykonującej studium, ani przedstawiciele urzędu marszałkowskiego nie zapewnili, że bezpośrednie połączenia zostaną zorganizowane. Wskazywali, że połączenia kolejowe Leszno - Poznań są bardzo bogate i na pewno czas oczekiwania na pociągi nie będzie długi.
- Sam Poznań Główny również jest ograniczony ze względu na brak krawędzi peronowych - mówili przedstawiciele samorządu wielkopolskiego.
Zmodernicowana linia Gostyń - Kąkolewo tak, dworzec nie
Gostyński radny Maciej Czajka dopytywał m.in. o remont miejscowego dworca PKP. Nie usłyszał pocieszającej odpowiedzi. Okazało się, że zarządcą gostyńskiego dworca jest spółka PKP S.A., natomiast infrastrukturą służącą do prowadzenia ruchu kolejowego jest PKP PLK. Padały też pytania o konkretny zakres prac modernizacyjnych na odcinku Gostyń - Kąkolewo. Jak poinformowali eksperci na tym odcinku planowana jest: wymiana większości przepustów, prace niezbędne do poprawy podtorza, kompletna wymiana nawierzchni torowej - podkład szyn, kompleksowa wymiana nawierzchni, rewitalizacja przejazdów, dojazdy do torowiska, zabezpieczenia przejazdów, budowa nowych peronów z całą infrastrukturą zasilania elektro - energetycznego do peronów i przejazdów. Po zakończeniu inwestycji, utrzymaniem linii będzie zajmowało się PKP PLK, jednak same koszty realizacji zadania w pewnym stopniu dotkną budżetów samorządów lokalnych. Na razie nie mówiono jednak o kwotach. Obecnie budżet na cały program "Kolej Plus" wynosi 6 mld złotych. A to oznacza, że z około 50 wniosków, jakie trafiły do drugiego etapu mniej więcej połowa ma szansę otrzymac środki na realizację.
- Naszym celem, jako firmy, która podjęła się tego wyzwania jest to, aby żeby projekt znalazł się w rankingu - mówił Łukasz Rak.
Projekt stoi dopiero u progu starań o fundusze na odtworzenie komunikacji kolejowej na odcinku Gostyń - Kąkolewo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.