Zmiany w ustawie o dodatku węglowym. Samorządy przedłużały terminy na ślepo
Nasi mieszkańcy od 17 sierpnia, gdy ośrodki pomocy społecznej zaczęły przyjmować dokumenty do 30 listopada 2022 r. mogą składać wnioski o wypłatę dodatku węglowego wysokości 3000 złotych. Jeszcze do niedawna dodatek dla gospodarstw domowych miał być wypłacany w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę. Czyli, jeżeli ktoś rozpoczął starania o wypłatę świadczenia od samego początku, 17 sierpnia i spełnił wszystkie wymagania (złożył deklarację CEEB poświadczającą, że ogrzewa dom kotłem na paliwo stałe) to pieniądze na koncie powinien mieć już 17 września.Samorządy i ich ośrodki pomocy społecznej zaczęły więc przedłużać terminy wypłacania pieniędzy, czasami „na ślepo” w oczekiwaniu na przepisy określające dokładnie harmonogram wypłat świadczenia, jednocześnie informując „ludzi, że nie wypłacimy i nie rozpatrzymy tych spraw w terminie 30 dni. Wreszcie, w poniedziałek wieczorem, 19 września opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, nazywaną potocznie ustawą o wsparciu odbiorców ciepła. Co ona zmienia?
Zmiany w ustawie o dodatku węglowym. Więcej czasu na wypłaty, mniej rozpoznanych wniosków
Przede wszystkim do 60 dni od dnia złożenie wniosku wydłużono termin wypłaty dodatku węglowego. Czyli znowu: jeżeli pierwsze wymagane dokumenty w miejscowych OPS-ach zaczęły spływać 17 sierpnia, to urzędnicy mają teraz czas do 17 października, żeby przelać na konta wnioskodawców 3000 złotych na zakup węgla.Druga istotna zmiana wprowadzana do ustawy o dodatku węglowym ma mieć charakter „uszczelniający” lub inaczej - doprecyzowane zostały kryteria, jakie musi spełniać gospodarstwo domowe, by otrzymać dodatek oraz wprowadzono przepisy umożliwiające weryfikację prawdziwości danych wskazanych we wniosku o dodatek.
W zasadzie od samego początku eksperci wskazywali, że przepisy dotyczące wypłaty dodatku węglowego są dziurawe. W szczególności mowa była tutaj o sytuacji, w której pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkiwały więcej niż jedno gospodarstwo domowe i dodatek przysługiwał każdej z rodzin. Dochodziło do sytuacji, w której składano po jeden, dwa, trzy a nawet cztery czy pięć wniosków o wypłatę 3000 złotych na ten sam adres. Ustawa o wsparciu odbiorców ciepła ukróciła ten „proceder” - jeden dodatek węglowy przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod danym adresem.
- Po zmianie ustawy zmieniają się nasze szacunki, co do liczby wniosków składanych o wypłatę świadczenia. Bo jeżeli poprzednio miałyśmy do czynienia z „rozczłonkowywaniem” gospodarstwa domowego i wieloma wnioskami z jednego adresu zamieszkania, tak teraz po weryfikacji i zmianie przepisów te szacunki topnieją. Na pewno mamy już 300 wniosków podwójnych, czyli dla 300 wniosków decyzja o wypłacie środków będzie rozpatrzona negatywnie, gdyż powielają się adresy - tłumaczy Edyta Rokicka, kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krobi.
Ustawodawca rozwiązał kwestię wielokrotnego składania wniosków przez gospodarstwa domowe spod jednego adresu na zasadzie prostej, jak świat światem.
- Ta rodzina, to gospodarstwo domowe, które złożyło wniosek jako pierwszy z danego adresu, jeżeli spełni wszystkie wymogi ustawy, będzie miało przyznane świadczenie, a resztę po prostu pozostawia się bez rozpoznania, czyli nie wydajemy ani decyzji ani postawień, ani żadnych innych aktów prawnych - tłumaczy E. Rokicka.
I dodaje:
- Jeszcze nie doprecyzowałyśmy, czyli będziemy informować pisemnie te osoby, że wniosek pozostawia się bez rozpoznania - ta kwestia nie jest jeszcze wyjaśniona w naszym ośrodku.
KLIKNIJ w GRAFIKĘ, żeby PRZECZYTAĆ ARTYKUŁ
Zmiany w ustawie o dodatku węglowym. Środki zaczęły spływać
W czwartek, 22 września do samorządów zaczęły spływać z budżetu państwa w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 środki na wypłatę dodatków węglowych. Przekazane kwoty zależą od zapotrzebowania, które ośrodki pomocy społecznej zgłosiły szacując liczbę wniosków mogących wpłynąć od mieszkańców danego samorządu. W większości przypadków gminy otrzymały 42,5% zgłoszonego zapotrzebowania.Jak słyszymy, jak tylko pieniądze zostaną przyjęte do gminnych budżetów - radni muszą podjąć uchwałę na Sesji Rady Miejskie - dlatego też trwa gorączkowe zwoływanie posiedzeń, funduszu będą wypłacane wnioskodawcom, którzy kwalifikują się do otrzymania świadczenia zgodnie z zasadą pierwszeństwa złożenia dokumentów.
Jakie kwoty wpłynęły do naszych samorządów w ramach wypłaty dodatku węglowego:
- gmina Gostyń - brak danych
- gmina Krobia - 3.290.265 zł
- gmina Poniec - 2.731.050 zł
- gmina Borek Wlkp. - 1.820.700 zł
- gmina Piaski - 1.690.650 zł
- gmina Pępowo - 4.252.635 zł
- gmina Pogorzela - 910.350 zł
Oczywiście środki te nie wystarczą na sfinansowanie wszystkich wniosków złożonych przez mieszkańców poszczególnych samorządów - ZOBACZ PONIŻEJ, ile wniosków złożyli mieszkańcy powiatu gostyńskiego.
Przykładowo prawie 3.300.000 zł, które otrzymała gmina Krobia wystarczy na wypłacanie świadczenia około 1100 wnioskodawcom. W związku z tym samorządy czekają na wypłatę przez rząd kolejnych transz funduszy, aby móć wypłacić po 3000 złotych pozostałym zweryfikowanym gospodarstwom domowym.
Liczba wniosków o wypłatę dodatku węglowego złożonych w gminach powiatu gostyńskiego (stan na dzień 21 września 2022 roku)
- gmina Gostyń - 3366 wniosków - 10.098.000 zł
- gmina Krobia - 2090 wniosków - 6.270.000 zł
- gmina Poniec - 1741 wniosków - 5.223.000 zł
- gmina Piaski - 1654 wniosków - 4.962.000 zł
- gmina Borek Wielkopolski - 1470 wniosków - 4.410.000 zł
- gmina Pępowo - 1334 wniosków - 4.002.000 zł
- gmina Pogorzela - 1300 wniosków - 3.900.000 zł
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi:
- 3000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
- 1000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
- 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
- 2000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy
Ważne zapisy ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu danego gospodarstwa domowego odpowiednio:
- odnośnie samotnego zamieszkiwania w przypadku jednoosobowych gospodarstw domowych
- oraz wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowych.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku dla gospodarstw domowych na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku, wójt, burmistrz albo prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości bezpośredniego odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku.
Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku dla gospodarstw domowych nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.