To najdroższy odcinek do wykonania po to, aby rowerzyści i piesi mogli bezpiecznie korzystać ze szlaku rowerowego z Gostynia do Kunowa. Budowa „finiszowego odcinka” ma się rozpocząć jeszcze w 2021 roku. Na dokończenie ścieżki Gostyń - Kunowo będzie trzeba wydać ponad 1,4 mln zł. Dlaczego aż tyle?
W gostyńskiej gminie rozstrzygnięto przetarg na wykonanie ostatniego odcinka ścieżki rowerowej, biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej 434 - z miasta do Kunowa. Podczas realizacji ostatniego etapu zadania wybudowany zostanie m.in. most na Kanale Obry. Inwestycja będzie współfinansowana przez samorząd powiatowy. Do zadania nie dołoży się zarządca drogi - Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Od kilku lat gmina Gostyń wykonywała remont chodnika przy ul. Poznańskiej wraz z budową ścieżki rowerowej. Budowa ścieżki rowerowej, która połączy Gostyń z Kunowem, rozpoczęła się w 2014 roku. Wtedy wybudowano ponad kilometrowy odcinek od skrzyżowania ulicy Poznanskiej z ul. Starogostyńską do Alei Kasyna Gostyńskiego.To zadanie było zawsze finansowane przez gminę Gostyń. Taka sytuacja spowodowana była brakiem możliwości składania w tamtym czasie wniosków o dofinansowanie z zewnątrz.
- Te możliwości pojawiły się od jakiegoś czasu - przez kilka lat gmina starała się pozyskać dotację i z dobrym skutkiem. Dlatego - przy wsparciu gminy - został wykonany częściowo jeden z odcinków ścieżki rowerowej przy ul. Poznańskiej. A obecnie jest wykonywane zadanie związane z budową ścieżki rowerowej w kierunku Krajewic. Trudno powiedzieć, kiedy administrator drogi (WZDW- przyp. red.) znalazłby środki finansowe na dokończenie budowy szlaku rowerowego do Kunowa - wyjaśnia Andrzej Konieczny, naczelnik wydziału inwestycji w gostyńskim magistracie.
TUTAJ CZYTAJ: Aby dokończyć realizację szlaku rowerowego z Gostynia do Kunowa (przynajmniej asfaltowego odcinka, biegnącego poza miastem), w 2018 r. gmina Gostyń przystąpiła do programu „Budowa ścieżek rowerowych” wzdłuż dróg wojewódzkich. Już wtedy mówiło się o tym, że Wody Polskie (instytucja, zarządzająca rzekami i ciekami wodnymi ) na końcowym odcinku szlaku rowerowego wymaga pobudowania mostu, co - jak zakładano w 2018 r. - może pochłonąć nawet ok. 1,5 mln zł.
W 2021 r. finansowanie inwestycji przez zarządcę drogi 434 byłoby niemożliwe chociażby ze względu na budowę ścieżki w Krajewicach (również przy drodze wojewódzkiej), zarząd dróg wojewódzkich nie przewiduje również dofinansowania budowy ostatniego odcinka szlaku rowerowego do Kunowa w 2022 r. W związku z tym gmina Gostyń postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Ze względu na czas, na ilość podziałów zadań burmistrz Gostynia podjął decyzję, że zadanie będzie zrealizowane, a przynajmniej rozpoczęte w 2021 roku. Radni zgodzili się zabukować w gminnym środki na wykonanie zadania, gdyż to zadanie jest ważne dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Dlatego przy współudziale samorządu powiatowego gostyńska gmina realizuje je jako inwestor.
Na ogłoszony przez burmistrza Gostynia przetarg wpłynęły trzy oferty. Najkorzystniejszą pod względem ceny i terminu udzielonej gwarancji przedstawiło Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowo-Usługowe „Jawal” Sp. z o.o. z Kielc. Wykonanie zadania będzie kosztowało ponad 1,4 mln zł. W ramach inwestycji zaplanowano wybudowanie ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości 3,5 m na odcinku blisko 250 metrów. Nad Kanałem Obry powstanie „obiekt mostowy”. Ścieżka rowerowa będzie skierowana na ulicę Spacerową w Kunowie i tam się zakończy.
- Końcowy odcinek jest najdroższym - patrząc na długość, na jakiej ma powstać ścieżka. Jest też największą inwestycją, która była wykonywana na terenie gminy Gostyń w ostatnich czasach - mówi naczelnik Mariusz Konieczny.
Gmina jako inwestor musi dostosować się do warunków, jakie stawiają Wody Polskie. Ścieżkę rowerową zakończy obiekt mostowy - czyli kładka betonowa budowana na dużej wysokości nad Kanałem Obry.
- Patrząc na ceny materiałów budowlanych - betonu, stali czy innych, potrzebnych do budowy tego typu obiektów, inwestycja kosztuje sporo - wyjaśnia naczelnik. - Ale nie można licytować, co jest droższe - bezpieczeństwo mieszkańców czy wykonanie zadania - dodaje.
Z historii inwestycji:
- TUTAJ początki i rozmowy o projekcie ścieżki rowerowej Gostyń - Kunowo - dotyczyły budowy asfaltowego odcinka biegnącego poza miastem
- TUTAJ CZYTAJ o doprowadzeniu szlaku rowerowego Gostyń - Kunowo do granic miasta
- O wykonaniu dalszego odcinka ścieżki rowerowej Kunowo-Gostyń: za skrzyżowaniem z drogą do Ostrowa w kierunku Kunowa TUTAJ
- TUTAJ o budowie kolejnego odcinka szlaku rowerowego do Kunowa poza miastem - wrzesień 2019. Zadanie kosztowało 958 911 zł i było finansowane przez WZDW w Poznaniu oraz przez gminę Gostyń w tym samym zakresie - po 50 proc.
- Ostatni - asfaltowy odcinek ścieżki rowerowej Gostyń Kunowo w budowie - lipiec 2019 CZYTAJ TUTAJ
- TUTAJ o budowie doraźnego odcinka szlaku rowerowego do Kunowa -od zakończonej asfaltowej ścieżki przez pola do Kanału Obry - listopad 2019
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.