reklama

Sprzedają sklepy, centra dystrybucji i główną siedzibę. Jeszcze jeden market Netto w mieście?

Opublikowano:
Autor:

Sprzedają sklepy, centra dystrybucji i główną siedzibę. Jeszcze jeden market Netto w mieście? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Mniej więcej rok temu - w sierpniu 2019 r. pisaliśmy o tym, że Tesco „odchudza” sklepy w Polsce. Brytyjska sieć Tesco była wtedy w trakcie zmniejszania powierzchni swoich hipermarketów, likwidowała niektóre działy - CZYTAJ TUTAJ. Dziś słychać o tym, że Tesco sprzedaje biznes w Polsce: sklepy, centra dystrybucji i główną siedzibę. To informacje z oficjalnego komunikatu firmy.

Nabywcą polskiego biznesu Tesco jest firma Salling Group, do której należy sieć sklepów Netto. Transakcja podlega zatwierdzeniu przez urzędy antymonopolowe, w tym UOKiK, obejmuje przejęcie 301 sklepów sieci wraz z centrami dystrybucji i centralą spółki za 819 mln zł.

Brytyjskie Tesco zdecydowało o sprzedaży biznesu w Polsce po latach problemów z działalnością w naszym kraju, co skutkowało zamykaniem i sprzedawaniem sklepów. W wydanym 18 czerwca oświadczeniu brytyjska sieć handlowa poinformowała, że zamierza skoncentrować się na innych rynkach w regionie Europy Środkowej - w Czechach oraz na Węgrzech i Słowacji. Wskazało, że w tych trzech krajach Europy Środkowej ma silniejszą pozycję rynkową i lepsze perspektywy wzrostu.

- Widzieliśmy znaczącą poprawę wyników naszej działalności w Europie Środkowej, ale nadal dostrzegamy wyzwania rynkowe w Polsce. Ta transakcja pozwoli nam skoncentrować się w regionie na działalności w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, gdzie mamy silniejszą pozycję rynkową i możliwości wzrostu oraz osiągamy marże i wyniki finansowe, które stanowią wartość dla grupy - mówi cytowany w wydanym komunikacie Dave Lewis - prezes Grupy Tesco. - Uważamy, że ta transakcja to najlepszy sposób zabezpieczenia przyszłości firmy dla naszych pracowników i klientów w Polsce - dodaje.

W oświadczeniu podano, że całkowita wartość przedsiębiorstwa ustalona w ramach transakcji wynosi 900 mln złotych (równowartość 181 mln funtów), a łączne wpływy Netto mają wynieść około 819 mln zł (równowartość 165 mln funtów), w gotówce. Finalizacja umowy z firmą Salling Group powinna nastąpić w czwartym kwartale 2020 roku. Wpływy ze sprzedaży Tesco zamierza przeznaczyć na ogólne cele korporacyjne. Dzięki transakcji liczba sklepów sieci Netto w Polsce wzrośnie niemal dwa razy.

- Konsolidując obie sieci handlowe na rozwojowym rynku, robimy znaczący krok w realizacji strategii całej naszej grupy, stając się jednym z czołowych graczy na jednym z największych rynków w Europie - komentuje cytowany w komunikacie prasowym Netto Polska, prezes Janusz Stroka.

W ramach umowy około 7 tys. pracowników Tesco zostanie przeniesionych do Salling Group. Firma planuje przekształcić ponad 300 nabytych obiektów Tesco (supermarkety i hipermarkety kompaktowe) w sklepy w formacie Netto 3.0. Ma to nastąpić nie później niż w ciągu 18 miesięcy od zakończenia transakcji. Do tego czasu będą one działały pod szyldem Tesco. Szczegółowy plan dla każdego sklepu zostanie opracowany w najbliższych miesiącach.

Salling Group A/S jest w 100 proc. własnością Salling Foundations z Danii i obsługuje 11 milionów klientów tygodniowo w Niemczech, Polsce i Danii; ma 50 000 pracowników i roczne obroty w wysokości około 7 mld funtów. Pierwszy sklep Netto w Polsce powstał w 1995 r. w Szczecinie. Firma ma obecnie ponad 383 sklepów i trzy magazyny dystrybucyjne, zatrudnia u nas ponad 5 tys. osób.

W komunikacie podano również, że w ciągu 18 miesięcy brytyjska sieć sprzedała 22 sklepy za 200 mln funtów. Część z nich kupiła sieć Kaufland. Jak podała firma, grupa Tesco będzie prowadzić dalsze działania w celu sprzedaży pozostałych nieruchomości, w tym 19 działających sklepów, nieobjętych tą transakcją sprzedaży.

Tesco Polska osiągnęło w roku finansowym 2019/20 przychody (bez VAT i paliw) w wysokości 1,368 mln funtów i stratę operacyjną przed uwzględnieniem kosztów nadzwyczajnych w wysokości 24 mln funtów. W tym samym roku finansowym 301 sprzedawanych sklepów miało przychody (bez VAT i paliw) w wysokości 947 mln funtów i stratę przed opodatkowaniem w wysokości 107 mln funtów po uwzględnieniu kosztów nadzwyczajnych (głównie koszty restrukturyzacji i odpisy).


źródło Buisnes Insider onet.pl, rmf24.pl

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE