Wiele jest powodów, dla których niewykonywaną od 221 lat operę „Herminia, czyli Amazonki” organizatorzy XIII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana postanowili przywrócić do życia i zaprezentować jako pierwszą podczas tegorocznego muzycznego wydarzenia na Świętej Górze.
Dzieło Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Józefa Elsnera zebrani w sobotni wieczór, 29 września usłyszeli w ramach koncertu „Muzyką wielkich Polaków do niepodległości”. Jak mówił ksiądz Jakub Przybylski COr opera była odpowiedzią dwóch wielkich artystów na trudne dla Polski czasy, gdy zniknęła ona z map Europy i ogólne próby wyrugowania polskości.
– Przesłanie dzieła jest takie: żeby dojść trudną drogą do niepodległości należy sięgać piękna. Należy sięgać do nieprzemijających wartości. (...) Całe dzieło opowiada o różnych bataliach. O trudnych sytuacjach, o przerażającej wojnie mężczyzn i kobiet, a więc o próbie dokonania rewolucji – powiedział filipin podczas wprowadzenia do koncertu.
Słowa te łączą się z przeżywanym przez nas obecnie bardzo ważnym momentem, jakim jest 100-lecia odzyskania niepodległości.
Drugi dzień Festiwalu przebiegł „pod dyktando” wyremontowanych w zeszłym roku organów, które były ważnym elementem koncertu „Kompozytorzy Świętogórscy w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej”.
Wśród wykonanych utworów, oprócz mszy Maksymiliana Koperskiego, kompozytora i skrzypka znalazły się także m.in. Antyfony Maryjne (prawykonanie) - dedykowane Księżom i Braciom Filipinom w roku jubileuszu 350-lecia ich obecności na Świętej Górze w Gostyniu. Podczas występu autorowi projektu organów Julianowi Gembalskiemu towarzyszyli - sopranistka Elżbieta Grodzka - Łopuszyńska i skrzypek Henryk Gembalski.
Opera „Herminia czyli Amazonki” Józefa Elsnera z librettem Wojciecha Bogusławskiego
Akt I
Akcja rozpoczyna się w Themiscyres - stolicy Kapadocji, państwa Amazonek. Królowa Tremizenna oraz jej córka Arycea chcą pozbyć się Herminii - prawowitej dziedziczki tronu, córki Aleksandra Macedońskiego. Do czasu koronacji Herminii, Tremizenna sprawowało regencję w imieniu małoletniej następczyni, ale właśnie przyszedł czas na zwrócenie korony. Pomocną dłoń w przywróceniu Herminii trony wyciąga Agenor - spadkobierca imperium Aleksandra Wielkiego. Mimo wszystko, Tremizenna chce przekazać władzę swojej córce - zawiązuje zatem spisek, by pozbyć się Herminii oraz jej przyjaciółki Ireny. Dowiadują się o miłości, która łączy Herminię i Agenora, a także Irenę i Ifikratesa - najbliższego przyjaciela macedońskiego władcy. Tremizenna ogłasza zebranym na placu Amazonek, że następczyni tronu dopuściła się zdrady stanu (miłość do mężczyzny), a następnie Herminia zostaje skaza na śmierć. Agenor z Ifikratesem zostają poinformowani o wyrokach, rzekomo już wykonanych na swoich ukochanych. Zrozpaczeni decydują się odstąpić od oblężenia Themiscyres.
Akt II
Dzięki informacji od macedońskiego szpiega Strabona, Agenor i Ifikrates dowiadują się, że Herminia i Irena wciąż żyją, ale przebywają zamknięte w wieży. Macedońscy wojownicy podejmują zatem decyzję o odbiciu swoich ukochanych. W tym samym czasie na placu w Themiscyres trwa przesłuchanie Strabona - szpiega, który w „niewieścim przebraniu” dostał się w niewolę Amazonek. Tremizenna powołuje także sąd nad Herminią i Ireną, które dopuściły się zdrady. Zapada wyrok śmierci, jednak w ostatniej chwili królowa decyduje, by Herminię stracono dopiero jutro. Po chwili okazuje się, że wojska Agenora docierają pod mury fortecy i rozpoczyna się długa bitwa, w której śmierć ponosi Arycea. Ostatecznie Herminia zostaje uwolniona i przywrócona na stron królestwa Amazonek. Okazuje łaskę Tremizennie i zapowiada nastanie czasów pokoju i wiecznego szczęścia.
A już w ten weekend kolejna odsłona muzycznych poszukiwań.
6 października 2018, sobota, 19:30
Muzyka Theodora Kullaka – zapomnianego wirtuoza - pianisty, kompozytora i pedagoga z Krotoszyna – w 200. rocznicę urodzin
Koncert pod honorowym patronatem Burmistrza Gostynia – Jerzego Kulaka
Theodor Kullak - Miniatury fortepianowe / ze zbiorów Biblioteki Świętogórskiej /
Theodor Kullak - Rondeau alla Polacca / oprac. na skrzypce i fortepian – Tomasz Radziwonowicz /
Henryk Wieniawski – Polonez Koncertowy D-Dur Op. 4
George Gershwin /Heifetz/ - Suita z Porgy and Bess
Wykonawcy:
Karol Radziwonowicz - fortepian
Filip Fenrych – skrzypce / Dallas Symphony Orchestra /
Cecylia Fenrych - altówka
Maciej Pabich – akompaniament
7 października 2018, niedziela, godz. 18:30
Nieznany Józef Zeidler
Józef Zeidler – Missa ex D / ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego, miejsce przechowywania: Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu /
Antoni Habel – Symfonia D - dur / ze zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu /
Henryk Mikołaj Górecki - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
Wykonawcy:
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka - mezzosopran
Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk - baryton
Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru