17,1 km ma mieć obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 12, tak ważna dla Gostynia i Piasków. Jej orientacyjny przebieg kilkanaście lat temu zaproponowany przez RDOŚ, został po konsultacjach społecznych zaakceptowany przez zarządcę i inwestora - GDDKiA. W takim zakresie był ustalony w wydanej decyzji środowiskowej z 2013 r.
- Udało nam się trafić do „Programu budowy 100 obwodnic” dzięki temu, że jesteśmy gotowi. Mamy właściwie wszystko: korytarz obwodnicy, mamy rozwiązaną kwestię z uwarunkowaniami i pozwoleniami środowiskowymi. To wszystko jest przygotowane. Pozostałe miejscowości z Wielkopolski niekoniecznie, u nich może trwać to dłużej - pochwalił się radnym Grzegorz Skorupski, zastępca burmistrza Gostynia na posiedzeniu komisji rady miejskiej.
Budowa obwodnicy Gostynia i Piasków w ciągu drogi krajowej nr 12 miałaby kosztować 340 mln zł. Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że stan prac przygotowawczych jest bardzo zaawansowany. - Decyzja środowiskowa była wydana już w 2013 r. Ujęcie zadania w Programie Budowy 100 obwodnic przyspieszy realizację zadania - możemy przeczytać w dokumentach.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako inwestor przypomina, że decyzję środowiskową odnośnie realizacji przedsięwzięcia (DŚU), związanego z budową drogi uzyskała w IV kwartale 2013 r. Przygotowano dwa warianty przebiegu bajpasu DK 12. Propozycję pierwotnie przedstawianą do realizacji przez GDDKiA, na odcinku od węzła Kosowo do węzła Gostyń Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zmieniła, z uwagi na uwarunkowania środowiskowe i wskazano wariant II do wykonania. Wtedy - w czasie konsultacji - przeniesiono również umiejscowienie węzła nr 3, zaplanowanego przy skrzyżowaniu ul. Poznańskiej z drogą do Dusiny. Jedno włączenie obwodnicy miało przebiegać w nim blisko prywatnej posesji i na wniosek właściciela zostało ono przeniesione na wschodnią stronę ul. Poznańskiej w Gostyniu.
- Teraz premier musi zaakceptować „Program budowy 100 obwodnic”, kilka miesięcy trzeba będzie poczekać. Później przyjdzie czas na przetarg - wyjaśniał wceburmistrz Gostynia radnym w ubiegłym tygodniu.
Wciąż nie wiadomo, w jakiej formie będzie realizowane zadanie - czy to będzie projekt „wybuduj”, czy „zaprojektuj-wybuduj. Urzędnicy z wydziału inwestycji gostyńskiego magistratu uważają, że jeśli zarządca drogi krajowej przystąpi do budowy w formie „zaprojektuj - wybuduj”, prace przygotowawcze będą przebiegały szybciej. Jeśli inwestor wybierze formę „zaprojektuj”, czas realizacji może się wydłużyć. W 2020 r. powinien powstać projekt drogi, później budowa - jeśli wszystko pójdzie bez komplikacji mogłaby się rozpocząć na przełomie 2022/2023 roku. Chociaż wykonanie zadania inwestor zaplanował na lata 2022 - 2024, to gostyńscy urzędnicy podchodzą realistycznie do tematu i twierdzą, że budowa obwodnicy krajowej „dwunastki” zakończy się w 2025 r.
- Nie wierzyłem, że za mojego życia dojdzie do takiej sytuacji. Mówiło się o obwodnicy 434, o zjeździe łącznikiem na ulicę Europejską, na rondo jakie miało powstać na skrzyżowaniu z ulicą Poznańską. Teraz rondo będzie potrzebne? - pytał radny Andrzej Rogala.
Zastępca gostyńskiego włodarza przypomniał, że marszałek województwa, przesuwając termin budowy obwodnicy drogi 434 miał argument - „nie chciał budować drogi, która będzie się kończyła w martwym punkcie, gdyż nie będzie połączenia wspólnego z krajówką”.
- Zaproponowaliśmy wtedy jako gmina, że zrobimy zjazd do ul. Poznańskiej. Teraz zastanowimy się i być może zwolnimy trochę działania z rondem na skrzyżowaniu ulicy Europejskiej - tłumaczył Grzegorz Skorupski. Trzeba się liczyć z kolejnymi etapami rozmów, dotyczącymi budowy ronda przy skrzyżowaniu ul. Europejskiej z ul. Poznańską.
Obwodnica krajowej „dwunastki” będzie rozpoczynała się (patrząc od strony Leszna) przed skrzyżowaniem DK 12 z drogą do Kosowa, a zakończy się w okolicach Dąbrówki. Zaplanowano kilka węzłów, wiaduktów (także nad szosą), wiaduktów-przejść dla zwierząt w kompleksach leśnych.
PRZEBIEG OBWODNICY (KLIKNIJ ŻEBY POWIĘKSZYĆ):
Obwodnice drogi wojewódzkiej i DK12 będą łączyły się w pobliżu Gostynia, za Świętą Górą w okolicach Drzęczewa. Wspólny przebieg został zaplanowany dalej niż wybiega wybudowany obecnie „łącznik” szosy wojewódzkiej - skrzyżowanie drogi krajowej i wojewódzkiej będzie odbiegało jeszcze trochę w bok, za tzw. łącznikiem Drzęczewo, województwo pobudowało w tym celu nawet ślepą drogę.
14 lutego 2020 r. rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”. Uwagi można zgłaszać do 20 marca 2020 r. na odpowiednich formularzach, przesyłając na adres e-mail (konsultacje100@mi.gov.pl), drogą pocztową na adres Departamentu Dróg Publicznych: ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MI) lub składając osobiście w siedzibie MI (Kancelaria Główna). Sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji zostanie zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury w terminie 30 dni od zakończenia konsultacji.
Więcej informacji o prowadzonych konsultacjach na stronie ministerstwa.