Za namową rządu gminy kupowały węgiel
Początkowo przepisy dotyczące sprzedaży preferencyjnej węgla przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) obowiązywały do 30 kwietnia - CZYTAJ TUTAJ, jednak w marcu Sejm wydłużył sprzedaż węgla przez samorządy do 31 lipca 2023 r. Regulacje dotyczyły nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
Zgodnie z tym, co zakłada nowelizacja, w przypadku, gdy samorządy nie sprzedały paliwa stałego kupionego w sezonie grzewczym 2022/2023 za namową rządu, mogły ogłosić, nie wcześniej niż 1 maja 2023 r., tzw. sprzedaż końcową węgla. Z tej możliwości skorzystała również gostyńska gmina.
Po zakończeniu sprzedaży preferencyjnej węgla, w maju gostyński samorząd miał w zasobach około 133 tony przymusowo kupionego opału i rozpoczął jego sprzedaż końcową (po 1770 zł/tonę). Do końca lipca 2023 r. paliwo stałe mogli kupować zarówno mieszkańcy gminy Gostyń, jak i osoby spoza gminy - O TYM ROZPISYWALIŚMY SIĘ TUTAJ.
Opał nie cieszył się powodzeniem nawet po obniżonej cenie. Co z pozostałym surowcem?
Jednak z tzw. sprzedaży końcowej paliwa w Gostyniu (podobnie, jak w innych gminach w Polsce) nie skorzystało zbyt wielu mieszkańców i węgiel zaczął zalegać. Z danych Ministerstwa Aktywów Państwowych wynika, że pozostało 64 tys. ton surowca, a to oznacza, że gminy mają zamrożone pieniądze na kwotę 96 mln zł. W połowie lipca 81 wielkopolskich gmin (ponad 35 proc. ogółu) zgłosiło, że ma niesprzedany węgiel, który mieszkańcy zamówili na preferencyjnych warunkach. W sumie to ponad 5 tys. ton, a skala zalegającego paliwa różnego asortymentu jest bardzo różna; rekordzista ma ponad 700 ton.Opierając się na ustawie z października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych, niesprzedany po 31 lipca węgiel samorządy mogą włączyć do swoich zasobów jako mienie komunalne i przeznaczyć ten materiał na realizację zadań własnych np. ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji publicznej. Mogą także sprzedać zalegający węgiel innym podmiotom.
W jaki sposób węgiel zagospodaruje gmina Gostyń?
W każdym razie sposób zagospodarowania pozostałego surowca oraz forma w jakiej to ma się odbyć, zależy od danego samorządu gminnego. Można było przekazać opał jednostkom organizacyjnym gminy na własne potrzeby (opalanie obiektów gminnych węglem gdy jest to możliwe).Inny sposób to rozdzielenie węgla przez ośrodki pomocy społecznej dla osób wymagających wsparcia. Tę drugą opcję wybrała gmina Gostyń, w zasobach której pozostało dokładnie 108 ton i 64 kilogramy węgla kupionego w poprzednim sezonie grzewczym na potrzeby sprzedaży preferencyjnej.
Radni poparli wniosek kierownika MGOPS w Gostyniu
5 października 2023 r. odbyła się sesja nadzwyczajna Rady Miejskiej w Gostyniu, podczas której radni ustalili zasady rozdzielania węgla „dla osób i rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej w roku 2023”.Z informacji, jakie radnym przedstawił Karola Jasiak, kierownik MGOPS w Gostyniu, wynika, że ze świadczeń pomocy społecznej korzysta około 86 osób lub rodzin (niekoniecznie ze świadczeń finansowych, ale też innych: usługi opiekuńcze, pomoc socjalna itp.). Mamy też 32 osoby lub rodziny, które do ogrzewania domu lub mieszkania wykorzystują węgiel.
Kierownictwo gostyńskiego ośrodka pomocy społecznej podczas obrad rady miejskiej wyjaśniło, iż dużą grupę mieszkańców gminy, korzystających z pomocy rzeczowej stanowią osoby samotne, starsze i niepełnosprawne, które jednak nie spełniają określonego w ustawie o pomocy społecznej kryterium dochodowego, wynoszącego 776 zł netto dla osoby samotnie gospodarującej oraz 600 zł netto na osobę w rodzinie.
- Im ta pomoc należałaby się w pierwszej kolejności. To właśnie te osoby dzisiaj potrzebują pomocy w postaci węgla, otrzymanego bezpłatnie. Jednak ze względu na to, że przekraczają określone kryterium dochodowe, nie jest możliwe przyznanie im pomocy rzeczowej. Chociaż ustawa o pomocy społecznej dopuszcza możliwość przyznania pomocy rzeczowej w takich przypadkach pod warunkiem częściowego lub całkowitego zwrotu udzielonych świadczeń - tłumaczył Karol Jasiak.
Kierownik MGOPS w Gostyniu zwrócił się zatem do gostyńskich radnych o podjęcie stosownej uchwały umożliwiającej odstąpienie od żądania zwrotu wydatków za udzieloną pomoc. Projekt uchwały uzyskał poparcie 21 radnych.
Węgiel dla 32 osób lub rodzin z gminy Gostyń
Na mocy podjętej uchwały MGOPS w Gostyniu będzie mógł rodzinom i osobom najbardziej potrzebującym przekazać węgiel na opał, bez żądania zwrotu wydatków w zakresie przyznanej pomocy rzeczowej, nawet jeśli nie spełniają one kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej. Do tego rodzaju pomocy zakwalifikowały się 32 rodziny i osoby z gm. Gostyń.
- Musieliśmy zastosować jakieś kryteria w podziale tonażu. Ilość przyznanego węgla będzie zależała od liczby osób w rodzinie i od wielkości mieszkania. Czasami są domy nieocieplone lub budynki, w których obserwuje się duże ubytki ciepła i sporo węgla potrzeba do ogrzewania - mówił na ostatniej sesji Karol Jasiak.
Radni otrzymali też wyjaśnienia w kwestii dostarczania węgla - osoby potrzebujące lub rodziny będą musiały we własnym zakresie zadbać o transport opału, odbierając go osobiście. Dowóz węgla mogą też zagwarantować firmy, w których obecnie składowany jest węgiel, za odpowiednią opłatą.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.