Reklama

Uczniowie ZSZ w Gostyniu w finale konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Trzy zespoły projektowe reprezentujące Zespół Szkół Zawodowych w Gostyniu znalazły się w gronie 30. Finalistów konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022. - Wiem ile wysiłku włożyli uczniowie w przygotowanie i pracę nad projektami, wiem ile czasu na to poświęcili. Jestem z nich dumny i zadowolony - mówi Piotr Sadowski, nauczyciel przedmiotów zawodowych dla zawodu technik-informatyk i opiekun zespołów konkursowych.

Tajniki sztucznej inteligencji, od stycznia 2022 r. poznawało 15 uczniów technikum ZSZ w Gostyniu. Wszystko odbywało się w ramach Projektu AI4Youth, skierowanego do liceów ogólnokształcących i techników zawodowych, który jest realizowany na rzecz Ministerstwa Rozwoju i Technologii, na podstawie programu AI for Youth firmy Intel.

Z piętnastki uczniów ZSZ w Gostyniu, wyzwanie podjęło siedmiu

Po okresie szkoleń on-line, prowadzonych między innymi przez specjalistów z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, we wrześniu nadszedł czas na opracowanie projektów konkursowych. Wyzwanie podjęło 7 uczniów, a tematyka była skupiona wokół problemów społecznych. Dotyczyła rozwiązywania ważnych problemów lokalnych i globalnych z wykorzystaniem technologii AI czyli systemów lub maszyn, które naśladują ludzką inteligencję w celu wykonywania zadań i mogą sukcesywnie usprawniać swoje działanie w oparciu o zbierane informacje. 

Uczestnicy konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022 musieli wykazać się kreatywnością w wyborze problemu. W ramach konkursu ponad 200 autorów z całej Polski przez 46 dni pracowało nad znalezieniem rozwiązania wybranego przez siebie problemu, które będzie wykorzystywało technologię sztucznej inteligencji AI. Łącznie opracowano 88 projektów. 

Z gostyńskiej „zawodówki” wystawiono w sumie 3 zespoły. W swoich projektach uczestnicy konkursu zapoznali sztuczną inteligencję z 3 problemami. Pierwszy projekt mówił o tym, jak przy pomocy sztucznej inteligencji (AI) badać zaangażowanie uczniów podczas zajęć. Drugi dotyczył kontrolowania uprawy kukurydzy przy pomocy AI, by odpowiednio wcześnie reagować na problemy związane z marnowaniem żywności, a docelowo zmniejszyć problem głodu na świecie. Trzeci projekt dotyczył filtru antyspamowego - czyli systemu, który może wykrywać phishing (e-maile wyłudzające poufne informacje od użytkowników). 

Wiedza i zaangażowanie na poziomie finalistów konkursu

Wszystkie grupy projektowe ZSZ w Gostyniu zakwalifikowały się do grona 30 Finalistów konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022. Uczestnicy konkursu z naszej "zawodówki" są przekonani, że wiedzą i umiejętnością nie odstają bardzo od samych finalistów. 

- Byliśmy zaskoczeni, ale kiedy już poznaliśmy pozostałe projekty i mogliśmy porównać się z innymi uczestnikami, to okazało się, że jesteśmy na przyzwoitym poziomie, jeśli chodzi o naszą wiedzę i zaangażowanie. Na początku była to niespodzianka, ale naszym zdaniem bardzo się nie docenialiśmy - przyznał Adam Jaskierski z kl. 4TB, który współpracując w zespole z Bartoszem Jędrysiakiem znalazł się w pierwszej 15. laureatów. 

Takich zdolnych w ZSZ w Gostyniu jest więcej - KLIKNIJ W OBRAZEK

Udoskonalenie procesu edukacyjnego

Zespół stworzył projekt pn. „Engagement Measure Technology”, który za cel stawia sobie usprawnienie procesu edukacyjnego. Uczniowie 4 klasy technikum postanowili zainteresować sztuczną inteligencję problemami edukacyjnymi. Zgodnie z ich projektem, przy pomocy AI można badać zaangażowanie osób uczestniczących w zajęciach. Kamera czy aparat AI miałby wspomóc szkołę, nauczyciela lub trenera w wykryciu zachowań, które wskazywałyby na brak zainteresowania czy rozkojarzenie uczniów.

- Wiemy, że są okresy w szkole, gdzie nauczyciele wykazują się większym zaangażowaniem, ale mimo to nauka gdzieś umyka. Postaraliśmy się znaleźć pozytywne wzorce i chcieliśmy je poszerzyć, ułatwić ich znajdowanie i naśladowanie - wyjaśnił Adam Jaskierski. - Postanowiliśmy przy pomocy sztucznej inteligencji ulepszyć jakość szkolnictwa. W dzisiejszych czasach nauka sama w sobie nie jest prosta, a ułatwiając ją możemy sprawić, że na zajęciach wzrośnie zaangażowanie uczniów, będzie to krok ku lepszemu - dodał jego partner Bartosz Jędrysiak.

Autorzy projektu "Engagement Measure Technology" przyznali, że największym wyzwaniem było dla nich poznanie technologii. 

- Sztuczna inteligencja już obecnie jest bardzo zaawansowana i prezentuje bardzo wiele możliwych rozwiązań. Kurs, który przeszliśmy był błyskawiczny, nie mieliśmy wyczerpującej wiedzy, a raczej bardzo elementarną na ten temat. Mimo to musieliśmy spróbować złożyć prototyp i to zrobiliśmy. Nadal możemy go rozwijać - powiedział Adam Jaskierski.

- Dużym wyzwaniem było też zrozumienie samego pojęcia, jakim jest sztuczna inteligencja, w kursie rozszerzonym. Było dużo obszernych notatek, musieliśmy konsekwentnie je analizować, realizować zadania - dodał Bartosz Jędrysiak. 

Adam Jaskierski i Bartosz Jędrysiak zostali również poproszeni o zaprezentowanie swojego pomysłu w sesji posterowej, w budynku Ministerstwa Rozwoju i Technologii w Warszawie. 

Pozostałe projekty uczniów ZSZ w Gostyniu, które znalazły się w pierwszej 30. laureatów:

Doctor Corn - projekt porusza problem marnowania żywności, co w konsekwencji prowadzi do głodu na świecie. Chodzi o kontrolowanie upraw kukurydzy przy pomocy AI, aby odpowiednio wcześnie reagować na problemy, z jakimi spotykają się rolnicy uprawiający kukurydzę. Uczniowie: Łukasz Łysakowski (4TBP) i Eryk Pazoła (4TBP) mieli za zadanie przeszkolić sztuczną inteligencję, żeby wykryła objawy i jednoznacznie wskazywała czy i jakie kroki, środki zaradcze należy podjąć, by uchronić uprawę. 

Filtr antyspamowy - system, który może wykrywać phishing, czyli e-maile wyłudzające poufne informacje, opracowali Wiktor Janowski (4TB), Miłosz Mielcarek (4TB) i Mateusz Walkowiak (4TB) - uczniowie skupili się na wykrywaniu wiadomości, z których ktoś próbuje wyciągnąć poufne informacje od użytkowników.

- Pierwsze dwa projekty: usprawniający proces edukacyjny oraz kontrolujący uprawy kukurydzy dotyczyły przetwarzania obrazu, a trzeci projekt z filtrowaniem antyspamowym dotyczył przetwarzania języka naturalnego - chodziło o to, by maszyna była w stanie odpowiednio wcześnie zareagować. Biorąc pod uwagę liczbę wiadomości mailowych, jaka dzisiaj przepływa przez serwery pocztowe, człowiek nie jest w stanie tego kontrolować. Natomiast może to robić sztuczna inteligencja - na bazie tekstowych informacji czy wiadomości uczyć się sama wskazywać oraz wykrywać takie e-maile - opisuje Piotr Sadowski, opiekun uczestników konkursu.

Uczestnicy są zadowoleni, opiekun jest z nich dumny

W Polsce była to druga edycja konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja, a uczniowie ZSZ wzięli w nim udział po raz pierwszy. Sama gala finałowa projektu odbyła się 3 listopada 2022 r. również w budynku Ministerstwa Rozwoju i Technologii w Warszawie. 

- Najmilszy na gali był ten moment, kiedy zostaliśmy wyróżnieni, a właściwie to wyróżniono naszą szkołę. Byliśmy chyba jedyną grupą, która tak licznie przybyła na galę z jednej placówki. Pozostałe miały maksymalnie jednego finalistę lub laureata, natomiast nasza szkoła miała tych grup aż 3. Wyjątkowo pan Piotr Sadowski, nasz opiekun został poproszony o pozostanie na scenie. Niby mała rzecz, ale moim zdaniem bardzo nas wyróżniała - przyznał Adam Jaskierski.

Opiekun grup konkursowych gostyńskiej "zawodówki" jest dumny i zadowolony ze swoich uczniów.

- Cieszę się, że im się udało. Mam nadzieję, że doświadczenie jakie nabyli sprawi, że nie spoczną na laurach, ale będą próbowali dalej rozwijać swoje projekty. To ci uczniowie są ich autorami, ze mną konsultowali tylko tematykę, zastanawiali się, co wybrać, gdyż pomysłów mieli zdecydowanie więcej - podsumował Piotr Sadowski.

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy