Szkoła Podstawowa Jedność w Gostyniu działa według pedagogiki Marii Montessori
Szkoła Podstawowa Jedność to niepubliczna placówka, która funkcjonuje na os. Pożegowo w Gostyniu. Działa w oparciu o pedagogikę Marii Montessori. Powstała trzy lata temu, a „wyrosła” z istniejącego wcześniej przedszkola. Uruchomienie szkoły było wspólnym pomysłem nauczycieli i rodziców przedszkola.
- Chcemy, aby nasze dzieci mogły kontynuować naukę w systemie Montessori na dalszych etapach edukacji, która może i powinna być przyjemna, rozwijająca, motywująca do poznawania świata, samodyscypliny i ochoty do nauki - uzasadniano utworzenie szkoły podstawowej „Jedność”.
Założycielką, dyrektorką i zarazem „organem prowadzącym” placówki jest Katarzyna Konopka-Parzy. Kiedy szkoła montessoriańska w Gostyniu zaczynała działalność, uczęszczało do niej 10 dzieci. Dziś jest ich 44. Część z nich w drzwiach witała gości zaproszonych na uroczystość nadania imienia, wręczając szkolną gazetkę "Ślad Stópek". A ponieważ cała szkoła tego dnia wypełniona była myślami Marii Montessori, goście otrzymywali papierowe motylki z mottem Marii Montessori.
Szkoła montessoriańska w Gostyniu - garść entuzjazmu, eliksir ciekawości
Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia, w którym wystąpili mali aktorzy ze szkolnego teatru „Nocne Marki”. Reżyserem była Ewelina Mendyka.
- My chcemy mieć własne państwo i własne prawo, nie chcemy nudy ani hałasu, chcemy bawić się od czasu do czasu, chcemy miłości - przekazywały swoje potrzeby dzieci z grupy teatralnej „Nocne Marki”.
I - co dały do zrozumienia w spektaklu - wszystko to w szkole mają zapewnione. Są też nauczyciele - przewodnicy, działający według koncepcji i myśli Marii Montessori: „Wychowawca musi dać odczuć swoją obecność dziecku, które szuka, a skryć się przed tym, które znalazło”. Pracujący z dziećmi kierują się też kolejną ideą włoskiej lekarki i pedagoga: Największą oznaką sukcesu dla nauczyciela... jest bycie zdolnym, by powiedzieć: Te dzieci pracują tak, jak gdybym nie istniała".
Ze swej strony dzieci „dosypują” garść entuzjazmu do pracy, eliksir ciekawości, dwie garście piasku dobroci, dwie szklanki samodzielności.
W spektaklu, jaki mogli obejrzeć goście, uczniowie przedstawili własną koncepcję funkcjonowania szkoły i swoje spojrzenia na ideę, którą kierowała się Maria Montessori. Z kolei dyrektorka Katarzyna Konopka-Parzy uświadomiła, jak dorośli patrzą na sprawy edukacji w szkole montessoriańskiej.
- Edukację rozumiemy jako proces rozwoju osobistego, proces poznawania siebie i świata, w którym wszyscy, jak tutaj jesteśmy uczestniczymy. Wszyscy czyli dzieci, nauczyciele i rodzice - rodzice są też nauczycielami swoich dzieci. Dziś jest nasze wspólne święto - powiedziała.
Nadanie imienia szkole Jedność w Gostyniu. Kto został patronem placówki?
Nadanie imienia było właściwie przypieczętowaniem tego, co od początku przyświeca szkole montessoriańskiej w Gostyniu, udokumentowaniem celu jej założenia, idei, zwieńczeniem tego, co kierowało działaniami kadry nauczycielskiej i rodzicami, którzy zapisywali dzieci do szkoły. Nic dziwnego, że na patronkę wybrano Marię Montessori - żyjącą w latach 1870-1952 włoską lekarkę i pedagoga, która swoją metodę edukacji stworzyła na początku XX w. Korzystając ze swej wiedzy medycznej, a także z doświadczeń z pracy w klinice psychiatrycznej, M. Montessori stworzyła system podporządkowany nieskrępowanemu rozwojowi dziecka.
- Żyła tak naprawdę w czasach, kiedy żyło wielu reformatorów edukacji. I od tego czasu niewiele takich osób się pojawiło i niewiele nowych myśli powstało. W tych czasach tworzyły się tak zwane alternatywne edukacje. One dzisiaj powinny być naszym standardem, do których cały czas nie możemy jakoś się przebić przez ten pruski model edukacyjny. Ale myślę, że zmiany zaczynają się oddolnie i to właśnie robimy, małymi kroczkami. Mamy nadzieję, że efekty też będziemy odczuwać, może nie tak szybko, ale za to skutecznie - mówiła Katarzyna Konopka-Parzy.
Prowadząca i założycielka szkoły przedstawiając postać Marii Montessori przyznała, czym ją osobiście zachwyciła patronka szkoły „Jedność”. Są dwa powody.
- Po pierwsze miała odwagę przeciwstawić się systemowi, miała odwagę wymyślać eksperymentować, robić coś, czego do tej pory nikt nie robił. Drugi powód jest taki, że była kobietą. Ponieważ sama jestem kobietą, wiem jak trudno w męskim świecie żyć -przepraszam panów - i tworzyć nowe rzeczy. A tak naprawdę, jakbyśmy się tak zastanowili, to mogę powiedzieć, że to kobiety zmieniają świat. I nie ma w tym naprawdę bardzo dużo przesady - mówiła dyrektorka.
Patronka szkoły wyznacza kierunek
- Patronka szkoły wyznacza kierunek działań dydaktyczno-wyrównawczych, jest filarem, wokół którego buduje się program wychowawczy szkoły. Wychowanie, które jest procesem, odbywa się w każdej szkolnej sytuacji. Bardzo pomocnym zatem jest oparcie tego procesu o wzór osobowy Marii Montessori, jako osoby, która propagowała proces budowania osobowości dziecka jako budowniczego samego siebie - uzasadniała prowadząca placówkę.
Cieszę się, że mam taką możliwość zostawić swój ślad na ziemi gostyńskiej. Myślę o tym, żeby szkoła wzmocniła się lokalowo, logistycznie, organizacyjnie w każdej sferze i w tym kierunku będę działać w najbliższych latach - zadeklarowała Katarzyna Konopka-Parzy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.