Urzędnicy z gostyńskiego magistratu przypominają mieszkańcom o obowiązku umieszczenia tabliczki z numerem nieruchomości.
- Właściwe oznaczenie ułatwia lokalizację danego budynku, a także ma wpływ na nasze bezpieczeństwo. Brak tabliczki z numerem porządkowym może powodować trudności z dotarciem służb ratowniczych pod wskazany adres - mówi Monika Wozik, naczelnik wydziału komunikacji społecznej.
Tabliczka z numerem nieruchomości to obowiązek
Kwestię tę regulują przepisy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z 1989 roku. Zgodnie z prawem właściciele i zarządcy nieruchomości zabudowanych mają obowiązek umieszczania w widocznym miejscu, na ścianie frontowej budynku, tabliczki z numerem porządkowym. Na tabliczce, oprócz numeru porządkowego, zamieszcza się również nazwę ulicy lub placu. W miejscowościach nieposiadających ulic, placów, osiedli, oprócz numeru porządkowego umieszcza się nazwę miejscowości.W przypadku, gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się dodatkowo również na ogrodzeniu.
Ustawa nie narzuca koloru, wielkości oraz wzoru tabliczki, zobowiązuje natomiast do umieszczenia na niej numeru budynku, nazwy ulicy, placu, osiedla bądź miejscowości.
Funkcjonariusze gostyńskiej straży miejskiej podczas prowadzonych patroli zauważyli w wielu przypadkach brak widocznych numerów nieruchomości.
- Umieszczanie informacji z numerem porządkowym i nazwą ulicy jest obowiązkiem. Akcję, w której sprawdzamy, jak to wygląda w gminie Gostyń, robimy przede wszystkim dla samych służb ratunkowych, nie da się ukryć, że także dla straży miejskiej. Chodzi o to, by uświadomić właścicielom posesji, jak bardzo brak tabliczki z numerem nieruchomości i nazwą ulicy utrudnia pracę - mówi Rafał Pędziwiatr.
Akcja gostyńskiej straży miejskiej rozpocznie się już w marcu
W marcu 2023 roku strażnicy miejscy w ramach akcji „Pamiętaj o numerze nieruchomości” będą sprawdzać czy mieszkańcy pamiętają i stosują się do obowiązku umieszczania na swoich budynkach, lub na ogrodzeniach, tabliczek z numerami.
- Będziemy sprawdzać wszystkie posesje. Zależy nam, by tabliczki zawierały czytelną i widoczną informację, dzięki której służby po otrzymaniu wezwania będą mogły dotrzeć pod wskazany adres bez problemu - wyjaśnia komendant Straży Miejskiej w Gostyniu.
Pod szczególną kontrolą Straży Miejskiej w Gostyniu nowe osiedla i nieruchomości w budowie
Zaznacza, że podczas kontroli strażnicy będą zwracać szczególną uwagę na te tereny oraz działki, na których powstają nowe domy.
- Niezabudowane działki mają już przydzielone numery identyfikacyjne, ale nie są one widoczne. Tymczasem są bardzo potrzebne w pracy pogotowia ratunkowego czy straży pożarnej. Kiedy nawigacja GPS nie zawiera jeszcze aktualnych adresów, robi się problem - tłumaczy Rafał Pędziwiatr.
Potwierdza to ratownik medyczny Artur Nowak - czytelny numer nieruchomości bardzo ułatwia działania służb.
- Po wezwaniu służby, owszem, dojadą pod wskazany adres, ale czas dojazdu może znacznie się wydłużyć, a przy zagrożeniu życia i zdrowia ogromne znaczenie ma każda sekunda - przypomina.
Brak tablicy z numerem posesji może zakończyć się mandatem do 250 zł. Jeśli ktoś odmówi przyjęcia takiego mandatu, wniosek może być skierowany do sądu. Szef straży miejskiej liczy na to, że będą to naprawdę skrajne przypadki.
- Zależy nam na przypomnieniu mieszkańcom, pouczaniu, a nie karaniu. Będziemy sprawdzać podczas planowanej rekontroli, jakie wnioski wyciągnęli właściciele nieruchomości i czy dostosowali się do obwiązujących przepisów - dodaje szef straży miejskiej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.