reklama

Rondo zamiast feralnego skrzyżowania na DK12 w Borku Wielkopolskim? Wiemy, jak może wyglądać

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Google maps

Rondo zamiast feralnego skrzyżowania na DK12 w Borku Wielkopolskim? Wiemy, jak może wyglądać - Zdjęcie główne

foto Google maps

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościZamiast skrzyżowania, które jest jednym z bardziej niebezpiecznych na krajowej „dwunastce” (DK12) na naszym terenie, powstanie rondo. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja inwestycji, która ma być realizowana w okolicy Borku Wlkp. Wiemy, jak może wyglądać rondo.
reklama

W ostatnich latach można zauważyć znaczny wzrost liczby skrzyżowań o ruchu okrężnym na polskich drogach. W rejonie Gostynia przybyło ich szczególnie dużo, głównie za sprawą powstawania obwodnicy DW434 dla Gostynia.

Rondo miałoby powstać także na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 12 (DK12) z szosą wojewódzką 437 w kierunku Dolska, w gminie Borek. 

Zielone światło z ministerstwa dla ronda na skrzyżowaniu DK12 z drogą do Dolska

O pozwolenie przebudowy skrzyżowania w ministerstwie wnioskował zarządca "dwunastki" - a więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - i już w 2022 r. dostał "zielone światło".

- Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla przebudowy skrzyżowania DK 12 i DW 437 w kierunku na Dolsk  - napisano wówczas w poście, umieszczonym na profilu poznańskiego GDDKiA w mediach społecznościowych.

Ponad rok temu GDDKiA informowała również, kiedy inwestycja powinna zostać zrealizowana - finisz przebudowy miałby nastąpić z końcem 2024 roku.

Na jakim etapie jest inwestycja na newralgicznym skrzyżowaniu?

Temat wrócił podczas listopadowego posiedzenia Rady Miejskiej w Borku Wlkp., kiedy to burmistrz Marek Rożek poinformował radnych, że "w Borku przy skrzyżowaniu z drogą do Koszkowa powstanie rondo".

W oddziale terenowym GDDKiA w Poznaniu dowiedzieliśmy się, że obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla inwestycji pn. „Przebudowa skrzyżowania DK12 z DW437 na Dolsk" na rondo. 

W lutym 2023 r. zarządca drogi ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Wpłynęło 5 ofert, a najtanszą złożyła firma  MOST sp. o.o., która zamierza wykonać projekt ronda za 228.780 zł. Umowa zleceniodawcy z przedsiębiorstwem projektowym została podpisana w połowie maja 2023 r.

Skoro sprawy zaszły już tak daleko, zapytaliśmy inwestora, kiedy skrzyżowanie będzie przebudowywane. Dziś nie podaje się już konkretnych terminów realizacji inwestycji, a tym bardziej jej zakończenia. Jak informuje Alina Cieślak, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału GDDKiA, wszystko zależy od uzyskania dofinansowania na wykonanie ronda.

Zgodnie z umową, prace projektowe zakończą się w III kwartale przyszłego roku. Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem potrzebnych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty, jednak warunkiem koniecznym do realizacji jest uzyskanie finansowania. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa oraz przez Krajowy Fundusz Drogowy - wyjaśnia Alina Cieślak.

Ustaliliśmy, że aktualnie nie przewiduje się, by samorządy lokalne partycypowały w kosztach realizacji inwestycji.

Trudno określić termin realizacji - przyznaje rzecznik prasowa GDDKiA.

Skrzyżowanie jest kłopotliwe dla kierowców 

Skrzyżowanie od lat stanowi udrękę dla kierowców - CZYTAJ TUTAJ. Na łuku DK12, przy wlocie na drogę wojewódzką ustawione są obecnie tzw. „sierżanty”, czyli znaki widoczne przez kierowców z daleka, które przede wszystkim w nocy określają kierunek drogi. Dzięki temu kierowca jest przygotowywany, że za chwilę będzie ostry zakręt. 

Warto zaznaczyć, że z tego odcinka drogi nr 12 (tym bardziej ze skrzyżowania) korzysta bardzo wielu mieszkańców powiatów śremskiego, jarocińskiego, a przede wszystkim gostyńskiego, w tym kierowcy z gminy Borek Wlkp., a także przejezdni.  Kierując się w stronę Studzianny, Koszkowa, a także Mszczyczyna czy Poznania, trzeba przejechać przez feralne skrzyżowanie.

Zjazd z „krajowej dwunastki” na szosę wojewódzką 437 bywa kłopotliwy, a jeszcze bardziej niebezpieczny jest wyjazd w drugą stronę - z „wojewódzkiej” na „krajówkę” - szczególnie w sytuacji, gdy kierowcy jadący DK12 nie sygnalizują zmiany kierunku jazdy na ostrym zakręcie - CZYTAJ TUTAJ.

 

Jak skrzyżowanie DK12 z drogą do Dolska może wyglądać po przebudowie?

Przebudowa skrzyżowania ma poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Najprawdopodobniej powstanie trzywlotowe rondo dwupasmowe, z wyspą pośrodku. Przewiduje się też budowę dodatkowych jezdni w pasie drogowym, umożliwiających obsługę przyległych terenów, wraz z odwodnieniem.

Po rozbudowie szerokość jezdni miałaby 7 m (obecnie 6 m). 

Przebudowa newralgicznej krzyżówki ma zapewnić spowolnienie ruchu na wlotach na skrzyżowanie - poprzez odpowiednie ukształtowanie geometrii drogi, bądź inne rozwiązania (np. wyniesione wyspy z kostki brukowej oddzielające wloty i wyloty). W wytycznych, jakie inwestor przygotował dla wykonawcy koncepcji i projektu, zakłada się ewentualną budowę niezbędnej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów (przejście sugerowane, doświetlenie przejścia, drogi dla pieszych oraz/lub rowerów). Mówi się też o instalacji oświetlenia na całym odcinku drogi krajowej wraz ze skrzyżowaniem.

Jako, że rondo miałoby zostać zbudowane obok istniejącego skrzyżowania, najprawdopodobniej konieczne będzie wycięcie kawałka lasu.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama