W ostatnich latach można zauważyć znaczny wzrost liczby skrzyżowań o ruchu okrężnym na polskich drogach. W rejonie Gostynia przybyło ich szczególnie dużo, głównie za sprawą powstawania obwodnicy DW434 dla Gostynia.
Rondo miałoby powstać także na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 12 (DK12) z szosą wojewódzką 437 w kierunku Dolska, w gminie Borek.
Zielone światło z ministerstwa dla ronda na skrzyżowaniu DK12 z drogą do Dolska
O pozwolenie przebudowy skrzyżowania w ministerstwie wnioskował zarządca "dwunastki" - a więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - i już w 2022 r. dostał "zielone światło".
- Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla przebudowy skrzyżowania DK 12 i DW 437 w kierunku na Dolsk - napisano wówczas w poście, umieszczonym na profilu poznańskiego GDDKiA w mediach społecznościowych.
Ponad rok temu GDDKiA informowała również, kiedy inwestycja powinna zostać zrealizowana - finisz przebudowy miałby nastąpić z końcem 2024 roku.
Na jakim etapie jest inwestycja na newralgicznym skrzyżowaniu?
Temat wrócił podczas listopadowego posiedzenia Rady Miejskiej w Borku Wlkp., kiedy to burmistrz Marek Rożek poinformował radnych, że "w Borku przy skrzyżowaniu z drogą do Koszkowa powstanie rondo".W oddziale terenowym GDDKiA w Poznaniu dowiedzieliśmy się, że obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla inwestycji pn. „Przebudowa skrzyżowania DK12 z DW437 na Dolsk" na rondo.
W lutym 2023 r. zarządca drogi ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Wpłynęło 5 ofert, a najtanszą złożyła firma MOST sp. o.o., która zamierza wykonać projekt ronda za 228.780 zł. Umowa zleceniodawcy z przedsiębiorstwem projektowym została podpisana w połowie maja 2023 r.
Skoro sprawy zaszły już tak daleko, zapytaliśmy inwestora, kiedy skrzyżowanie będzie przebudowywane. Dziś nie podaje się już konkretnych terminów realizacji inwestycji, a tym bardziej jej zakończenia. Jak informuje Alina Cieślak, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału GDDKiA, wszystko zależy od uzyskania dofinansowania na wykonanie ronda.
Zgodnie z umową, prace projektowe zakończą się w III kwartale przyszłego roku. Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem potrzebnych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty, jednak warunkiem koniecznym do realizacji jest uzyskanie finansowania. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa oraz przez Krajowy Fundusz Drogowy - wyjaśnia Alina Cieślak.
Ustaliliśmy, że aktualnie nie przewiduje się, by samorządy lokalne partycypowały w kosztach realizacji inwestycji.
Trudno określić termin realizacji - przyznaje rzecznik prasowa GDDKiA.
Skrzyżowanie jest kłopotliwe dla kierowców
Skrzyżowanie od lat stanowi udrękę dla kierowców - CZYTAJ TUTAJ. Na łuku DK12, przy wlocie na drogę wojewódzką ustawione są obecnie tzw. „sierżanty”, czyli znaki widoczne przez kierowców z daleka, które przede wszystkim w nocy określają kierunek drogi. Dzięki temu kierowca jest przygotowywany, że za chwilę będzie ostry zakręt.Warto zaznaczyć, że z tego odcinka drogi nr 12 (tym bardziej ze skrzyżowania) korzysta bardzo wielu mieszkańców powiatów śremskiego, jarocińskiego, a przede wszystkim gostyńskiego, w tym kierowcy z gminy Borek Wlkp., a także przejezdni. Kierując się w stronę Studzianny, Koszkowa, a także Mszczyczyna czy Poznania, trzeba przejechać przez feralne skrzyżowanie.
Zjazd z „krajowej dwunastki” na szosę wojewódzką 437 bywa kłopotliwy, a jeszcze bardziej niebezpieczny jest wyjazd w drugą stronę - z „wojewódzkiej” na „krajówkę” - szczególnie w sytuacji, gdy kierowcy jadący DK12 nie sygnalizują zmiany kierunku jazdy na ostrym zakręcie - CZYTAJ TUTAJ.
Jak skrzyżowanie DK12 z drogą do Dolska może wyglądać po przebudowie?
Przebudowa skrzyżowania ma poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Najprawdopodobniej powstanie trzywlotowe rondo dwupasmowe, z wyspą pośrodku. Przewiduje się też budowę dodatkowych jezdni w pasie drogowym, umożliwiających obsługę przyległych terenów, wraz z odwodnieniem.Po rozbudowie szerokość jezdni miałaby 7 m (obecnie 6 m).
Przebudowa newralgicznej krzyżówki ma zapewnić spowolnienie ruchu na wlotach na skrzyżowanie - poprzez odpowiednie ukształtowanie geometrii drogi, bądź inne rozwiązania (np. wyniesione wyspy z kostki brukowej oddzielające wloty i wyloty). W wytycznych, jakie inwestor przygotował dla wykonawcy koncepcji i projektu, zakłada się ewentualną budowę niezbędnej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów (przejście sugerowane, doświetlenie przejścia, drogi dla pieszych oraz/lub rowerów). Mówi się też o instalacji oświetlenia na całym odcinku drogi krajowej wraz ze skrzyżowaniem.
Jako, że rondo miałoby zostać zbudowane obok istniejącego skrzyżowania, najprawdopodobniej konieczne będzie wycięcie kawałka lasu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.