Reklama

Rondo na DK 12 w gminie Borek Wlkp.. Ministerstwo Infrastruktury daje zielone światło. Kiedy przebudowa feralnego skrzyżowania?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Google Maps

Rondo na DK 12 w gminie Borek Wlkp.. Ministerstwo Infrastruktury daje zielone światło. Kiedy przebudowa feralnego skrzyżowania? - Zdjęcie główne

Borek Wlkp. Kiedy przebudowa skrzyżowania DK 12 i DW 437 do Dolska? | foto Google Maps

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Wiele przesłanek wskazuje na to, że na drodze krajowej nr 12, na odcinku położonym w gminie Borek Wielkopolski, u zbiegu z szosą w kierunku Dolska, nastąpi poważna zmiana w organizacji ruchu. Co tam powstanie?

- To skrzyżowanie swego czasu naprawdę uprzykrzało kierowcom życie i było bardzo niebezpiecznie. Po ustawieniu odpowiednich znaków, mamy zdecydowaną poprawę. Jednak rondo będzie idealnym rozwiązaniem w tym miejscu - mówi komisarz Adrian Polerowicz, naczelnik wydziału ruchu drogowego KPP w Gostyniu.

Zmiana organizacji ruchu u zbiegu DK 12 i DW 437 w gminie Borek Wielkopolski

GDDKiA, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad to organ, który powstał w 2022 r. by zajmować się budową i utrzymaniem najważniejszych dróg w Polsce, nadzorować związane z tym zadania. GDDKiA zarządza m.in. fragmentami autostrad A1, A2, A4, A8, A18, ale też drogami krajowymi. Jedna z nich - „dwunastka” przebiega przez powiat gostyński. 

Z wiadomości, jakie ukazały się na początku sierpnia na portalu społecznościowym oddziału terenowego GDDKiA w Poznaniu wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat zmieniona zostanie organizacja ruchu na skrzyżowaniu DK 12 z drogą wojewódzką DW 437, prowadzącą w kierunku Dolska.

- Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji dla przebudowy skrzyżowania DK 12 i DW 437 w kierunku na Dolsk  - czytamy post GDDKiA Poznań.

Feralne skrzyżowanie w gminie Borek Wlkp. to udręka kierowców z kilku powiatów

Z tego odcinka drogi nr 12 (także ze skrzyżowania) korzysta bardzo wielu mieszkańców powiatu śremskiego, jarocińskiego, a przede wszystkim gostyńskiego, w tym kierowcy z gminy Borek Wlkp., którzy kierując się w stronę Studzianny, Koszkowa, a także Mszczyczyna czy Poznania przez Dolsk muszą przez nie przejechać. Zjazd z „krajowej dwunastki” na szosę wojewódzką 437 bywa kłopotliwy, a jeszcze bardziej niebezpieczny jest wyjazd w drugą stronę - z „wojewódzkiej” na „krajówkę”, szczególnie w sytuacji, gdy kierowcy jadący DK12 nie sygnalizują zmiany kierunku jazdy na ostrym zakręcie. 

By poprawić bezpieczeństwo podróżnych na DK 12

To częsty proceder, dlatego w newralgicznym miejscu w przeszłości dochodziło do wielu wypadków, także tych poważnych, zatem zmiana organizacji ruchu z pewnością wpłynie na bezpieczeństwo podróżnych. Taki też jest cel inwestycji. 

- Chodzi o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez  budowę ronda i wyeliminowanie wyłączenia z drogi podporządkowanej oraz spowolnienie ruchu - informuje Alina Cieślak, rzecznik prasowa wielkopolskiego oddziału GDDKiA.

Do wprowadzenia zmian na skrzyżowaniu dążył naczelnik gostyńskiej „drogówki”

Na czym ma polegać przebudowa skrzyżowania, które należy do jednych z bardziej niebezpiecznych w powiecie gostyńskim? Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury u zbiegu drogi wojewódzkiej 437 (Dolsk) i szosy krajowej nr 12 (Borek, Piaski, Gostyń), zamiast skrzyżowania powstanie rondo. Zadowolenia z tego powodu nie ukrywa kom. Adrian Polerowicz.

- Kiedy rozpocząłem zarządzanie wydziałem, wytyczyłem sobie zawodowy cel, by doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Swego czasu było tam bardzo dużo niebezpiecznych zdarzeń, a dochodziło do nich z błahego powodu. To prosty odcinek drogi, jadąc zarówno od strony Borku, jak i Dąbrówki, a również od Koszkowa. Z każdej strony wszystkim kierowcom, będącym spoza powiatu gostyńskiego, którzy nie znali układu tego skrzyżowania, wydawało się, że jest to w dalszym ciągu prosty odcinek. Są oczywiście znaki postawione odpowiednio wcześniej. One ostrzegały i ostrzegają o ostrym, niebezpiecznym zakręcie, o zmianie pierwszeństwa przejazdu, ale mimo wszystko jakieś zamyślenie, ciąg długiego odcinka drogi powodował, że w ostatniej chwili podróżujący orientowali się, że będzie ostry zakręt, albo że kończy się droga, a zaczyna skrzyżowanie. Finał był taki, że dochodziło do zdarzeń drogowych - zarówno tych poważnych, wypadkowych i drobniejszych, kolizyjnych. Było ich swego czasu sporo - mówi kom. Polerowicz.

Policjant zdradza, że przed laty doszedł do porozumienia z kierownikiem rejonu w wielkopolskim oddziale GDDKiA, odpowiadającym za ten odcinek DK 12 (od granicy pow. powiatu gostyńskiego z jarocińskim, aż do skrzyżowania w Gostyniu z drogą na Świętą Górę).

- Odnośnie skrzyżowania wspólnie uznaliśmy, że powinno tam powstać rondo. Zawsze było to naszym marzeniem. Cel zarządcy i szefa wydziału drogowego - wspomina kom. Polerowicz. 

Co można było przed laty zrobić na skrzyżowaniu DW 437 i DK 12 w gm. Borek Wlkp.? 

Na zakręcie DK 12, przy wlocie drogi wojewódzkiej ustawione są obecnie tzw. „sierżanty”, czyli znaki widoczne przez kierowców z daleka, które przede wszystkim w nocy określają kierunek drogi. Dzięki temu kierowca jest uświadamiany, przygotowywany, że za chwilę będzie ostry zakręt.

- W tym celu zostały tam również zamontowane błyskające sygnały, które także informują o tym, że zbliżamy się do miejsca z zagrożeniem czy przeszkodą. Wszystko to spowodowało, że obserwowaliśmy na skrzyżowaniu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym - zauważa kom. Adrian Polerowicz. - Wiadomo, że przebudowa skrzyżowania na rondo to potężne koszty, ale, jak widać, można to zrealizować. GDDKiA udało się zorganizować fundusze. Uważam, że będzie to środkiem w zupełności wystarczającym, aby u zbiegu tych dróg było całkowicie bezpiecznie. Mam nadzieję, że plany zostaną doprowadzone do końca, i rondo powstanie - dodaje naczelnik gostyńskiej „drogówki”.

Budowa ronda na DK 12 za 2 lata?

Zarządca „dwunastki” otrzymał zielone światło z Ministerstwa Infrastruktury na realizację inwestycji. Ale to dopiero początkowy etap. Jakie będą kolejne kroki? Teraz konieczne jest uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń na realizację zadania oraz przygotowanie materiałów przetargowych, by wyłonić wykonawcę. Potem projekt i realizacja inwestycji.

GDDKiA w Poznaniu w komunikacie internetowym podaje również, kiedy budowa ronda powinna zostać wykonana.

Realizację robót budowlanych planujemy na rok 2024 - informuje Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału GDDKiA.

Zgodnie z deklaracją budowa ronda powinna się zakończyć w tym samym roku.

 

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy