Blisko 30 kierowców zostało ukaranych mandatami za łamanie przepisów ruchu drogowego na przejazdach kolejowych. Stało się to podczas akcji pod nazwą „Bezpieczny przejazd”, którą przeprowadzili policjanci z wydziału ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu.
- Działania ukierunkowane były na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - informuje asp. sztab. Monika Curyk, rzecznik prasowy KPP w Gostyniu.
Czy wiecie, że lokomotywa waży średnio 80 ton? A to powoduje, że siła z jaką uderza ona w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód. Kilka tygodni temu, przez brak rozwagi kierowców, 3 pojazdy utknęły na przejeździe kolejowym w Lesznie - TUTAJ ZOBACZCIE VIDEO
Akcję na przejazdach kolejowych policjanci z gostyńskiej drogówki zorganizowali 22 kwietnia. Głównym celem działań było przeciwdziałanie niewłaściwemu zachowaniu kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, a tym samym zmniejszenie liczby wypadków w tych miejscach. Mundurowi zwracali szczególną uwagę na kierowców, którzy nie stosowali się do przepisów drogowych w ich obrębie.
Z danych wynika, że przyczyną wielu zdarzeń drogowych na przejazdach kolejowych jest nieostrożność kierujących. Prowadzący pojazdy notorycznie lekceważą znak STOP, pozwalają sobie na objeżdżanie półrogatek lub przejeżdżanie tuż pod zamykającymi się zaporami.
Podczas prowadzonych działań gostyńscy policjanci skontrolowali 37 kierujących pojazdami z czego 27 z nich zostało ukaranych mandatami karnymi za łamanie przepisów na przejazdach kolejowych. Najwięcej nieprawidłowości mundurowi ujawnili na przejeździe w miejscowości Kuczynka oraz na przejazdach pomiędzy miejscowościami Chwałkowo – Krzyżanki i Krobia – Chwałkowo.
Podstawowe błędy kierowców na przejazdach to:
- ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł zabraniających wjazdu na tory,
- wjeżdżanie pod opadające rogatki
- omijanie slalomem zamkniętych zapór.
- kierowcy lekceważą także zasadę nie wjeżdżania na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu poza przejazd
Pamiętajmy! W przypadku, gdy nie ma możliwości zjazdu z przejazdu nie powinniśmy na niego wjeżdżać! Natomiast, gdy utkniemy na przejeździe między zamkniętymi rogatkami powinniśmy bezzwłocznie staranować rogatkę. Rogatki posiadają specjalne bezpieczniki, które pękają w kontrolowany sposób. Gdy nasze auto zostanie unieruchomione na torach wskutek awarii, należy jak najszybciej z niego wysiąść wraz ze współpasażerami i skorzystać z żółtej naklejki, którą znajdziemy na napędzie rogatkowym od strony torów.
Dodatkowe informacje umieszczone są na wszystkich przejazdach. Znajdują się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Każda naklejka posiada trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki.
Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa
- Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
- Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
- Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
- Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
- Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
- Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
- Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
- Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.