Początkowo na wyznaczonym placu budowy nie widać było żadnych robót. Dziś również nie można zobaczyć pracowników, maszyn, wykopów. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że wykonawca działa, chociażby w lesie - przy wycince drzew.
Przypomnijmy - po długim, 10-miesięcznym oczekiwaniu inwestor - WZDW Poznań otrzymał „zielone światło” dla budowy obwodnicy Gostynia. Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w postaci budowy obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. - CZYTAJ TUTAJ. Dzięki temu samorząd województwa wielkopolskiego jako inwestor mógł rozpocząć realizację głównego odcinka nowej drogi.
- To jedna z największych i najważniejszych inwestycji ostatnich lat na drogach wojewódzkich. To również zadanie strategiczne pod kątem transportu w tej części Wielkopolski, gdyż w zakresie ruchu lokalnego obwodnica będzie alternatywą dla dróg krajowych, a tym samym: przyczyni się do większej płynności ruchu. Na uzyskanie stosownych pozwoleń oczekujemy od długiego czasu, oczekują też mieszkańcy Gostynia – dużego i prężnego ośrodka południowej Wielkopolski. Cieszę się, że podpisana decyzja pozwoli rozpocząć budowę (...) - mówił na początku lutego Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
8 lutego w siedzibie WZDW oficjalnie przekazano plac i dzienniki budowy wykonawcy obwodnicy Gostynia dla DW 434. Spółka Strabag rozpoczęła roboty w czwartek 10 lutego.
Pracownicy realizację inwestycji zaczęli od prac przygotowawczych - standardowego elementu przy każdej budowie. A dziś od rana na terenie pól położonych przy skrzyżowaniu 434 z drogą do Krajewic (w miejscu, gdzie ma powstać rondo) pracowali saperzy, odminowując teren.
- Zawsze robi się na placu budowy rozpoznanie saperskie. Trzeba też wytyczyć pas drogowy na te potrzeby - to jest w trakcie wykonywania. Geodeci również pracują na miejscu. Robią tzw. wyniesienie punktów charakterystycznych w terenie, niwelacje geodezyjną - wyjaśnia Paulina Jęczmionka-Majchrzak, rzecznik prasowy WZDW Poznań.
Jak informuje inwestor, w okolicach Podrzecza i Krajewic trwają również prace związane z wycinką drzew i krzewów w miejscu, gdzie będzie przebiegała droga. Na jutro, 17 lutego planowane jest zamknięcie fragmentu drogi gminnej i wyznaczenie objazdu do miejscowości Leciejewo - szczegóły na portalu gostynska.pl TUTAJ.
Zamknięcie drogi jest konieczne z uwagi na zaplanowane w jej obrębie roboty – wycinkę drzew, głęboki wykop, usuwanie kolizji gazociągowych. Zgodnie z projektem tymczasowej organizacji ruchu, utrudnienie może potrwać nawet do końca robót budowlanych.
Wyczekiwana przez mieszkańców Gostynia obwodnica będzie miała długość 8,4 km (wraz z drogą łączącą ją z istniejącym układem komunikacyjnym o długości 1,8 km). Jej początek to skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4939P Gostyń - Krajewice, a koniec - na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń - Smogorzewo.
Zadanie jest realizowane przez samorząd województwa wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w dwóch systemach: główny odcinek obwodnicy w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie „buduj”. W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje (w tym wyczekiwany ZRID), a dopiero potem przystąpić do budowy. „Droga łącząca” została wybudowana w 2019 r.
Całkowita wartość zadania wynosi 117,5 mln zł, w tym 85,2 mln zł udział UE. Termin zakończenia inwestycji zaplanowano w 2023 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.