Koniec z ruchem jednokierunkowym w Gostyniu po zakończeniu budowy obwodnicy DK12? Gdzie w najbliższym czasie powstaną parkingi?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Koniec z ruchem jednokierunkowym w Gostyniu po zakończeniu budowy obwodnicy DK12? Gdzie w najbliższym czasie powstaną parkingi? - Zdjęcie główne

foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościGmina Gostyń, po oddaniu do użytku kolejnej obwodnicy, budowanej w ostatnich latach - tym razem na DK12 - planuje wprowadzić nowy, zmodernizowany układ komunikacyjny w mieście. Będzie "rewolucja". Mariusz Konieczny, naczelnik wydziału inwestycji w urzędzie miejskim zapewnił, że pracuje nad tym „grono fachowców”. - Zależy nam, żeby to było przemyślane i wykonane ponad jakimikolwiek podziałami - powiedział.
reklama

Gmina Gostyń, po oddaniu do użytku kolejnej obwodnicy, budowanej w ostatnich latach - tym razem na DK12 - planuje wprowadzić nowy, zmodernizowany układ komunikacyjny w mieście. Czy to oznacza, że kierowcy, przejeżdżający przez nasze miasto, powinni liczyć się z rewolucją komunikacyjną?

reklama

Nowa organizacja ruchu w Gostyniu 

Po oddaniu do użytkowania obwodnicy DK12 dla Gostynia i Piasków (co ma nastąpić na początku 2026 r.) można się spodziewać, że zmaleje natężenie ruchu w mieście. Samorząd gminy dąży do tego, by przejąć cały odcinek DK12, przebiegający przez miasto (od Goli, do skrzyżowania z drogą prowadzącą na Świętą Górę na ul. Jana Pawła II, gdzie znajduje się granica gostyńskiej gminy). Zatem kiedy już zostaną uporządkowane sprawy związane ze zmianą kategorii dróg, które samorządy: powiatowy i gminny mają otrzymać w efekcie kaskadowego przekazywania, po wybudowaniu obwodnicy, Gostyń zamierza wprowadzić w mieście nową organizację ruchu adekwatną do aktualnych potrzeb. Planuje się powołanie w tej sprawie specjalnej komisji.

reklama

 - Projekt jest w trakcie opracowywania. Opiniowaniem, fachowym nadzorem i koordynacją zajmie się specjalna komisja, złożona z przedstawicieli policji, straży miejskiej, radnych i również pracowników ze starostwa powiatowego. Zależy nam, żeby to było przemyślane i wykonane ponad jakimikolwiek podziałami - tłumaczył kilka tygodni temu Mariusz Konieczny, naczelnik wydziału inwestycji w gostyńskim urzędzie miejskim. 

Zastrzegał, że nowy podmiot, który fachowo miałaby ocenić propozycje zmian, wprowadzanych w organizacji ruchu, nie działa, jak komisja bezpieczeństwa, która zajmuje się tylko zgłoszonymi wnioskami w kwestii zasad ruchu i  komunikacji. 

- Moglibyśmy również, jako gmina przygotować swój projekt organizacji ruchu, który przedstawilibyśmy staroście, jako zarządzającemu ruchem, jednak zależy nam, byśmy na organizację ruchu w mieście spojrzeli globalnie - powiedział naczelnik Konieczny.

reklama

Przypominał, że okrężny, jednokierunkowy ruch, który obecnie obowiązuje w mieście, został wprowadzony w 2000 roku. Po wielu latach, dzięki powstaniu obwodnicy DK12, można śmiało zmodernizować aktualnie obowiązujące zasady poruszania się w mieście. 

Tylko należy spojrzeć na to, pod kątem potrzeb, które mamy. Przygotowaniem zajmuje się niezależna firma, spoza Gostynia, spoza województwa. Ma bardzo duże doświadczenie w przygotowaniu projektów dla dużych jednostek. Sądzę, że ktoś inny spoza gminy, spoza powiatu spojrzy na to fachowo, inaczej. I przedstawi nam swoje propozycje - wyjaśniał naczlenik Konieczny.

 

Czego dotyczą najbliższe plany? Co się zmieni w Gostyniu?

Gminny samorząd przywiązuje dużą wagę do wprowadzania miejsc parkingowych, z którymi jest problem. Samorządowcom zależy też na udrożnieniu ruchu rowerowego w mieście. Czy to się uda? Naczelnik Konieczny podkreśla - najpierw musi powstać projekt, który następnie powinien być poddany dokładnej analizie. 

reklama

I najważniejsza rzecz - później wspólnie z samorządem powiatowym będziemy musieli realizować to zadanie, ponieważ zmian na skrzyżowaniach w mieście będzie sporo - wskazywał nasz rozmówca.

Udrożnienie ruchu rowerowego w mieście

Jedna z propozycji mówi o wprowadzaniu ruchu rowerowego w mieście, ścieżek dla jednośladów. Dlaczego gmina nie wykorzystała w tym zakresie modernizacji ul. Kolejowej, która właśnie jest prowadzona?

Zorganizowanie ruchu dla rowerzystów na ul. Kolejowej wiązałoby się z wyłączeniem miejsc parkingowych - „coś, kosztem czegoś”. Na pewno nie chcielibyśmy ryzykować. Parkingi są ważne w mieście - tłumaczył Mariusz Konieczny.

Nowe miejsca parkingowe? Już niebawem pierwsze zmiany w Gostyniu

Naczelnik wydziału inwestycji w gostyńskim magistracie informuje dalej, że niebawem powstaną nowe miejsca do pozostawienia pojazdów na przykład na ul. św. Floriana i przy ul. Tkackiej – inwestor jest na etapie zatwierdzania projektu organizacji ruchu i projektu budowlanego.

- Szukamy miejsc na parkingi, szukamy zmian organizacji, które pozwolą na wydzielanie dodatkowych miejsc. Zmiana organizacji ruchu - na ruch jednokierunkowy w całości miałaby nastąpić na ul. Tkackiej. Pod względem obowiązujących zasad ruchu ulica Tkacka jest podzielona na odcinki – częściowo obowiązuje jeden kierunek. Zmiana zasad dałaby możliwość pozostawienia parkingów po jednej stronie. Przebudowa skrzyżowań na ul. Kolejowej pozwoliła nam na wydzielenie kilku dodatkowych miejsc postojowych - przekazał nasz rozmówca.

W ubiegłym roku gmina Gostyń oddała do użytku parking przy ul. Sądowej w mieście, jeszcze w 2025 roku planuje przystąpić do realizacji tworzenia parkingów przy ulicy Willowej na os. Tysiąclecia, w rejonie GOK Hutnik.

Ulica Willowa stanie się ulicą jednokierunkową. Skorygujemy tam skrzyżowania. Dzięki temu  poprawimy bezpieczeństwo bezpośrednio na skrzyżowaniu przy „Hutniku”, wydzielone zostanie przejście dla pieszych. To nam da możliwość wydzielenia dodatkowych miejsc postojowych po lewej stronie ulicy Willowej. Przybędzie ich około 40 - zapowiedział naczelnik Konieczny.

Czy będą zmiany w ruchu przy szkole nr 2, na ulicy Wrocławskiej?

Czy będą zmiany w ruchu na odcinku ul. Wrocławskiej przy szkole nr 2 w Gostyniu? 

Ten ruch będziemy musieli gdzieś wygenerować - stwierdził Mariusz Konieczny.

Czy jednak dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie tam zmian, w zakresie parkingów? Czy konieczne są dodatkowe miejsca postojowe? Być może całkowite zamknięcie tej drogi spowodowałoby braki komunikacyjne w innej części miasta.

Właśnie w tym zakresie wypowie się zewnętrzna firma, która przeliczy nam ilość przejeżdżających samochodów, wskaże korzyści z proponowanych rozwiązań lub ewentualne wady, którymi obarczone mogą być nasze projekty - podkreślił naczelnik wydziału inwestycji w gostyńskim magistracie.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo