Czym jest ranking Fundacji Edukacyjnej Perspektywy?
To bardzo prestiżowy ranking szkół ponadpodstawowych. Głównymi adresatami tego zestawienia są uczniowie i ich rodzice, którzy po zakończeniu edukacji w szkole podstawowej stają przed bardzo ważną decyzją, dotyczącą wyboru dalszej ścieżki kształcenia. Ranking Fundacji „Perspektywy” może stanowić pomoc w wyborze odpowiedniego liceum czy technikum, dzięki któremu dostaną się na studia, by zdobyć upragniony zawód. W 25. edycji Rankingu Liceów i Techników „Perspektywy” przeanalizowały wyniki 1360 liceów ogólnokształcących (spośród 2200) i 1185 techników (spośród 1745), które spełniły tzw. kryterium wejścia: maturę w maju 2022 r. zdawało w nich minimum 12 maturzystów, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej.Waldemar Siwiński, twórca polskich rankingów edukacyjnych zauważa, że ranking "Perspektyw" nie jest odpowiedzią na brak informacji o szkołach, lecz raczej na… nadmiar tych informacji, które "pochodzą z wielu źródeł, bywają subiektywne lub zwyczajnie nieścisłe".
- Od wielu lat powtarzamy, że ranking Perspektyw to „profesjonalnie uporządkowana informacja” - tłumaczy Waldemar Siwiński.
Ranking "Perspektyw" to ważny wykładnik? W Gostyniu są wątpliwości
Dyrektorzy gostyńskich szkół sceptycznie odnoszą się do przekonania, że uczniowie czy ich rodzice kierują się wynikami tego typu zestawień w wyborze ścieżki kształcenia.
- Mamy w naszym liceum grupę promocji – młodzież z nauczycielami przeprowadza spotkania w szkołach podstawowych. Nigdy nie mówili, że byli pytani o rankingi, między innymi ten, robiony przez "Perspektywy". Mieliśmy srebrną tarczę, brązową, był rok kiedy nas nie było w rankingu – wszystko zależy od tego, jaka młodzież do nas trafia - mówi Danuta Niedźwiedzińska, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gostyniu.
ZSZ w Gostyniu w Rankingu Głównym Techników wypadł bardzo dobrze, otrzymał Srebrną Tarczę. Maciej Marcinkowski, dyrektor szkoły ma jednak wątpliwości, czy uczniowie stający przed wyborem darszej drogi kształcenia, zwracają uwagę na tego rodzaju zestawienia.
- Trudno powiedzieć. Może bardziej zwracają uwagę na opinie, które otrzymują od starszych kolegów, uczniów lub absolwentów naszej szkoły – mówi dyrektor Marcinkowski. - Ranking zawsze gdzieś umiejscawia, pokazuje pozycję wśród innych szkół. Można się odnieść, zobaczyć jaki mamy poziom w porównaniu z innymi, ale czy jest to do końca wykładnik? – zastanawia się.
Jak wypadły gostyńskie szkoły? - zobacz pod obrazkiem
Kryteria Rankingu Liceów 2023 to: wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (30%), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%) oraz sukcesy w olimpiadach (25%). Po raz kolejny w tej kategorii zostały uwzględnione osiągnięcia w olimpiadach międzynarodowych. Zespół Szkół Ogólnokształcących z oddz. dwujęzycznymi w Gostyniu zajął w zestawieniu wojewódzkim 64. miejsce. W głównym Rankingu Liceów 2023 znalazł się na pozycji 677.
Danuta Niedźwiedzińska, dyrektor gostyńskiej placówki zapewnia, że szkoła nie kieruje się „rankingami „Perspektyw” i tym podobne”. Zapewnia, że nauczyciele starają się, by uczniowie liceum jak najlepiej zdali maturę.
- To drugi rok z kolei, kiedy placówka jako znak jakości otrzymała „Brązową tarczę”. Podchodzimy do tego tak, jak większość szkół - ranking i zdobycie złotej tarczy nie są najważniejsze. Pracujemy z bardzo różną młodzieżą. Realizujemy indywidualny tryb nauczania – mamy mnóstwo takich uczniów. Oni później przystępują do matury. Mają prawo, nie możemy chętnym odmówić, a wyniki osiągają różne - zzaznacza Danuta Niedźwiedzińska.
Dyrektor Niedźwiedzińska zauważa - na podstawie świadectw, które przynoszą do liceum uczniowie szkół podstawowych - że „osiągają nawet sukces na maturze”.
- W wyniku własnej pracy, a przede wszystkim pracy nauczycieli niektórzy uzyskują bardzo dobre wyniki - mówi.
Przypomina jednocześnie, że oceniano egzaminy z roczników, z których jeden przez 1,5 roku był na nauczaniu zdalnym ze względu na pandemię.
- Podczas analizy wyników matur z 2022 roku okazało się, że w całej Polsce nie wypadły one najlepiej - wspomina Danuta Niedźwiedzińska.
Ranking Techników 2023
Kryteria Rankingu Techników 2023 to: sukcesy szkoły w olimpiadach (20%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (20%), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (30%) oraz wyniki egzaminu zawodowego (30%).
Zespół Szkół Zawodowych w Gostyniu spadł nieco w tabelach - w rankingu ogólnopolskim techników znalazł się na 299. miejscu (w ubiegłym roku był na 287). Za to w Wielkopolsce stoi wysoko - na 24. pozycji. Maciej Marcinkowski „jest w miarę zadowolony”, bo uważa, że pozycja w rankingu techników jest do poprawienia.
- Miejsce w trzeciej setce daje nam "Srebrną tarczę". Różnice punktowe nie są jednak duże. Dodatkowy punkt, dwa i można być już o 100 miejsc wyżej - mówi dyrektor ZSZ w Gostyniu.
Cieszy się, gdyż w rankingu maturalnym gostyńska "zawodówka" wypadła dość dobrze - na 88. miejscu.
- Srebrna tarcza, miejsce w trzeciej setce – widać w tym dobrą pracę zarówno nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, jak i zawodowych - dodaje Maciej Marcinkowski.
Powody do dumy ma społeczność Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi. Analizując zestawienia, nie można przeoczyć dużego postępu w tej placówce. W zestawieniu z 2022 r. uplasowała się na 493. miejscu, w tegorocznych tabelach zajmuje pozycję 237. To awans o 256 miejsc. W Wielkopolsce szkoła wyprzedziła gostyńską „zawodówkę”, by znaleźć się na wysokim, 21. miejscu (21 miejsc w górę). Dyrektor placówki, Krzysztof Perdon ogromnie się cieszy i wcale tego nie ukrywa.
- Jest to jakiś sukces. Powoli wspinamy się po tej drabince. Bardzo cieszy mnie miejsce w rankingu szkół w województwie. Jednak wszystko zależy od rocznika, od uczniów, którzy przystępują do egzaminów. Wypadliśmy dobrze w 2022 r. na egzaminach zawodowych, na maturze również, dlatego poszybowaliśmy w górę w rankingu - komentuje Krzysztof Perdon.
Zauważa, że krobska placówka to małe technikum, kształcące w trzech zawodach.
- W rankingu liceów trudno nam będzie rywalizować z renomowanymi szkołami z dużych aglomeracji. Natomiast w technikum, w tych zawodach, w których kształcimy, uważam, że robimy to dobrze - dodaje dyrektor ZSOiZ w Krobi.
Jak w zestawieniu Fundacji "Perspektywy" stoi technikum przy Zespole Szkół Rolniczych w Grabonogu? Tu jest zastój. Zarówno rok temu, jak i w 2023 r. placówka znalazła się poza pierwszą 500-tką w kraju. W przypadku wojewódzkiego zestawienia, ZSR w Grabonogu zajął 70. pozycję.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.