reklama
reklama

Gostyń wyjdzie za... drogi? Co dalej z naszym miastem?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: fotomontaż Zbigniew Pacanowski/foto Agata Fajczyk

Gostyń wyjdzie za... drogi? Co dalej z naszym miastem? - Zdjęcie główne

Burmistrz Gostynia Jerzy Kulak ma plany i wizje. A dlaczego by nie, skoro budżet gminy stoi bardzo dobrze? | foto fotomontaż Zbigniew Pacanowski/foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości W gminie Gostyń realizowana jest największa w historii inwestycja drogowa - chodzi o budowę łącznika pomiędzy ul Leszczyńską a ul. Górną oraz remont ul. Podgórnej. Gołym okiem można również zobaczyć, co dzieje się na ogromnym placu budowy obwodnicy DW 434 dla Gostynia. Prace postępują dość szybko. Między innymi w związku z tymi inwestycjami, burmistrz Gostynia ma pomysł na rozwój miasta... Uchylił nam rąbka tajemnicy...
reklama

Rewelacyjna sytuacja finansowa i... tylko Pożegowo?

Dobre informacje włodarz gminy Gostyń przekazał 14 lipca na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Gostyniu, a dotyczą one gminnego budżetu. 

- Chcę, abyście państwo wiedzieli, że w lipcu 2022 roku stan finansów gminy Gostyń jest tak dobry, jak nie był na przestrzeni co najmniej kilkunastu ostatnich lat, a prawdopodobnie jeszcze nigdy w historii - mówił zadowolony Jerzy Kulak.

Chwilę później z dumną przedstawił „Raport o stanie gminy Gostyń za rok 2021”. Analizując dokument i zawarte w nim tabele i zestawienia, obrazujące aktualną sytuację we wszystkich sferach, za które odpowiada lokalny samorząd, burmistrz przybliżył również wybrane zadania inwestycyjne realizowane w 2021 roku w gminie Gostyń. Wśród nich znalazły się główne inwestycje drogowe. 

- W ubiegłym roku rozpoczęliśmy największą w  historii inwestycję drogową - budowę łącznika pomiędzy ul. Leszczyńską a ul. Górną oraz remont ul. Podgórnej. Na realizację tego zadania pozyskaliśmy wielomilionowe rządowe dofinansowanie. W 2021 roku zbudowaliśmy również ulicę Letnią, na co mieliśmy dofinansowanie z zewnątrz - mówił Jerzy Kulak. 

Wynika z tego, że  gmina - przebudowując drogi - inwestuje nie tylko w osiedle Pożegowo. A takie właśnie są zarzuty niektórych internautów wobec samorządowców, przekazywane w komentarzach pod informacjami dotyczącymi realizacji remontu lub budowy kolejnej ulicy: „Wciąż tylko Pożegowo, Pożegowo, a gdzie pozostałe rejony Gostynia?”.

Jakie są plany co do pozostałych rejonów Gostynia?

Ostatnio władze doszły do porozumienia z Gostyńską Spółdzielnią Mieszkaniową i za ponad pół miliona gmina odzyska swój teren w sąsiedztwie os. Konstystucji 3 Maja - CZYTAJ TUTAJ. Dopytując, w jakim celu od prawie 2 lat samorządowcy dążyli do pozyskania niezabudowanych gruntów od GSM, dowiedzieliśmy się, że władze Gostynia mają pewne wizje, związane z rozbudową miasta w kierunku południowym i południowo-zachodnim. Planują rozwój miasta i gminy z kilkuletnią perspektywą. Nie ma w tym nic dziwnego. Burmistrz Kulak zapewnia, że "stan finansów gminy jest tak dobry, jak nie był na przestrzeni co najmniej kilkunastu lat, a prawdopodobnie jeszcze nigdy w historii", do tego szykuje się rewolucja w infrastrukturze drogowej dookoła miasta. To może tylko motywować.

Grunt odzyskany od GSM jest nam potrzebny, gdyż uchwalimy tam miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - powiedział Jerzy Kulak podkreślając, że miejscowy plan nie będzie dotyczył tylko terenu odzyskanego od GSM, ponieważ gmina ma też ziemię obok świetlicy na osiedlu Konstytucji 3 Maja. 

Burmistrz zdradza szczegóły planu

Jak przekazał Jerzy Kulak, już w czasie, kiedy planowano przebieg największej gminnej inwestycji drogowej, czyli budowę łącznika ul. Leszczyńskiej z ul. Podgórną, zaprojektowano zjazdy z tej drogi tak, by w kolejnym kroku mieć możliwość rozwoju tej części miasta.

- Kolejnym etapem jest odzyskanie gruntów od GSM, co właśnie realizujemy. Następnie przystąpimy do przygotowania dla tego terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zaplanujemy w tym miejscu modelowe osiedle z terenami pod zabudowę, myślę, że głównie wielorodzinną - poinformował gostyński włodarz.

Kwitnące osiedle 

Nowa szosa, która jest w budowie, wytyczy umowne granice miasta. Samorządowcy chcą, by w okolicach ul. Górnej i istniejących tam osiedli powstały nowe tereny zielone, miejsca spacerowe. 

- Zaprojektujemy także przebieg nowych dróg w tej części miasta, nie zapomnimy o tak potrzebnych wszędzie nowych miejscach postojowych. Później przejdziemy z etapu planowania do etapu realizacji - mówi Jerzy Kulak. Należy się spodziewać, że wtedy pewnie większa część samorządowych inwestycji skupi się właśnie na południowo-zachodniej części miasta.  - Cały ten plan to oczywiście praca na lata, nie perspektywa roku czy dwóch, bardziej kilku lat, a wszystko i tak zależeć będzie od sytuacji gospodarczej w kraju. Niezależnie jednak od tego będziemy mieli gotowy plan dla tej części miasta - zaznacza Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia

Kiedy powstanie obwodnica Gostynia, znikną samochody z centrum. Jak to wykorzystają władze gminy?

Dwa miesiące temu odbyła się konferencja prasowa w związku z budową obwodnicy DW 434 dla Gostynia, na której przedstawiono postępy prac i dalsze plany związane z inwestycją. Wiadomo, że podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia jest wyprowadzenie ruchu samochodowego (zwłaszcza tranzytowego) ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa.

Inwestycja ma się przyczynić m.in.do poprawy komfortu życia mieszkańców Gostynia oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego regionu. Burmistrz Kulak zamierza to wykorzystać. Już w maju wspominał o nowych ścieżkach rowerowych w centrum miasta, pomysłowym wykorzystaniu sieci jednokierunkowych dróg i ulic, jakimi obecnie poruszają się pojazdy, przejeżdżające przez Gostyń (po budowie obwodnicy będzie ich w centrum mniej, wszyscy mają taką nadzieję). Jerzy Kulak mówił też o nowych parkingach w mieście (wciąż jest ich za mało, a na utworzenie nowych nie ma miejsca). Co w tej kwestii planuje samorząd? Czy bierze również pod uwagę budowę obwodnicy DK 12 dla Gostynia, która wkrótce ma się rozpocząć?

Dowiedzieliśmy się, że po wybudowaniu obu obwodnic Gostynia, ruch uliczny w mieście zostanie zorganizowany na nowo. 

Do tego celu wykorzystamy funkcjonujący już system ulic dwukierunkowych. W ten sposób powstaną bezpieczne ścieżki rowerowe, które zdecydowanie lepiej skomunikują rowerowo nasze miasto - przyznaje Jerzy Kulak.

Jaki będzie gostyński rynek po metamorfozie?

Władze gminy planują także zmiany na gostyńskim rynku, by w ciągu biegnącej teraz przez główny plac miasta drogi krajowej nr 12, powstał jeden pas ruchu zaprojektowany z naturalnymi zwolnieniami prędkości. 

Po wydzieleniu jednego pasa ruchu, powinno nam się udać wyznaczyć dodatkowe miejsca postojowe przy płycie rynku. Nie zabraknie drogi rowerowej. Takich miejsc w Gostyniu będzie zdecydowanie więcej, ale prace nad całym nowym systemem jeszcze trwają. Jedno jest pewne - obwodnice wyprowadzą z miasta ruch tranzytowy, a my postaramy się, by dzięki nowemu zaprojektowaniu komunikacyjnemu miasta, mieszkańcom Gostynia żyło się lepiej - deklaruje burmistrz Kulak. 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama