Do ciekawych wniosków doszła młodzież gostyńskiej szkoły, która wzięła udział w projekcie, badającym placówki na terenie Gostynia, pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Ich zadanie polegało na przemierzaniu miasta na wózku inwalidzkim. Był to wynik projektu, zorganizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Spacerującą młodzież, można było spotkać w ostatnią środę i sobotę stycznia, przed południem, czyli w godzinach funkcjonowania sklepów i urzędów. Grupa składała się z uczniów klasy II TC (ZSZ Gostyń), kształcących się w zawodzie technik obsługi turystycznej. Część tych godzin, uczniowie spędzali w ramach praktyk. Grupa odwiedziła praktycznie wszystkie gostyńskie urzędy, punkty usługowe, deptak, wybrane banki, przychodnię, dworzec autobusowy, pływalnię oraz kilka restauracji. Wybór nie był przypadkowy. Przy ustalaniu trasy, brano pod uwagę miejsca najpotrzebniejsze, związane z życiem codziennym. Placówki nie były informowane o odwiedzinach.
Uczeń, którego posadzono na wózku inwalidzkim, podjeżdżał pod obiekt i korzystał z dzwonka (jeśli taki był). Pozostali uczniowie obserwowali, nagrywali wideo, robili zdjęcia oraz wypełniali kartę obserwacji. - Średni czas od dzwonka do wyjścia osoby to 0,5 – 1 minuty. Zdarzało się, że ktoś po prostu był przy drzwiach, dlatego czas oczekiwania był krótki – mówi Tymoteusz Wiśniewski.
Młody Obywatel to program, którego celem jest promowanie wiedzy na temat społeczności lokalnej oraz pokazanie sposobów, dzięki którym uczestnicy mogą aktywnie działać w swoim najbliższym otoczeniu. W ramach programu młodzież brała udział w projekcie "Lokalni architekci" – jej zadaniem, było sprawdzenie, jak wygląda najbliższa okolica pod względem użyteczności dla jej mieszkańców. Opiekunami i koordynatorami działań są: Joanna Marcinkowska, Magdalena Jasik – Wiśniewska oraz Tymoteusz Wiśniewski.
Co sprawiło uczniom największą trudność? Jak oceniają Gostyń pod tym kątem? O tym czytaj w bieżącym wydaniu "Życia"!