Budowa obwodnicy dla Gostynia na drodze wojewódzkiej 434 ma się zakończyć w 2023 roku. Czas pomyśleć o drogach powiatowych, które stanowią dojazdy do obwodnicy z kilku stron. Ich stan nie był najlepszy przed rozpoczęciem inwestycji, a - nie ukrywajmy - zostały jeszcze bardziej zniszczone przez pojazdy i maszyny, które wykorzystywano do realizacji dużego zadania.
Pierwszy przetarg samorządu powiatu gostyńskiego nieudany
Samorząd powiatowy jako inwestor jeszcze w 2022 r. ogłosił przetarg, na budowę dróg, które połączą budowaną obecnie na drodze wojewódzkiej 434 obwodnicę Gostynia - z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12, a mówiąc prościej - by powstające w tej chwili ronda na obwodnicy drogi wojewódzkiej spiąć w całość z siecią dróg lokalnych. Przy niektórych szosach np. w kierunku Drzęczewa miały powstać ścieżki rowerowe. W ramach inwestycji przewidziana jest też budowa parkingu przed bazyliką na Świętej Górze.Według kosztorysu szacunkowa wartość inwestycji to 15,8 mln zł. Na realizację zadania samorząd powiatowy otrzymał 15 mln zł dofinansowania w II naborze Rządowego Funduszu „Polski Ład”.
- Odważny i największy wniosek o dofinansowanie bardzo dużego, ambitnego projektu, ale zapewnia kompleksowość i z pewnością wpłynie na bezpieczeństwo na tym odcinku drogi - tak o projekcie mówił Robert Marcinkowski, starosta gostyński, rok temu, kiedy składano wniosek o dofinansowanie.
W opinii starosty gostyńskiego obwodnica wyprowadzi ruch z miasta i z wiosek, a system dróg lokalnych spowodowałby lepszą komunikację zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i oferty rekreacyjnej dla pieszych, biegaczy i rowerzystów - SZCZEGÓŁY TUTAJ.
Rozstrzygnięcie I przetargu, które nastąpiło w styczniu 2023 r. pokazało, że propozycje firm przekraczały budżet powiatu gostyńskiego. Trzeba zaznaczyć, że w poprzedniej wersji wykonanie zadania zaplanowano w formule zaprojektuj i buduj.
Drugi przetarg - zmieniony zakres prac. Zrezygnowano z budowy ścieżek rowerowych
By wykonać zadanie, na które samorząd powiatu gostyńskiego otrzymał wysokie dofinansowanie, trzeba było wprowadzić zmiany w specyfikacji. 10 marca 2023 roku ogłoszono II przetarg. Zrezygnowano między innymi z budowy ścieżek rowerowych. Czy było to konieczne?
- Pierwotna wersja zakładała przebudowę części odcinków drogowych z budową części ścieżek rowerowych, ale nie na całym odcinku. Po ogłoszeniu pierwszego przetargu otrzymaliśmy niekorzystne oferty, które przekraczały budżet powiatu – wyjaśnia Robert Marcinkowski, gostyński starosta.
Wyjaśnia, że gdyby inwestycja realizowana była z budową ścieżek rowerowych, na realizację projektu trzeba by czekać do końca 2024 roku.
- Za pierwszym razem przewidzieliśmy formułę wykonania zaprojektuj – wybuduj. Na te ścieżki nie ma jeszcze projektów budowlanych, w związku z czym ewentualny wykonawca musiałby to zaprojektować i otrzymać wszystkie uzgodnienia. W międzyczasie zmieniło się prawo zamówień publicznych, które nakazuje wprowadzić do umów obowiązkowe klauzule waloryzacyjne do wysokości nawet 50% zadania. W praktyce oznacza to, że gdybyśmy mieli do czynienia z nadal galopującą inflacją, to wartość zadania mogłaby nam bardzo wzrosnąć – w ten sposób włodarz powiatu wyjaśnia również zmianę formuły wykonania zadania.
Podpisując po pierwszym przetargu umowę na 18 mln zł, powiat gostyński nie mógłby przewidzieć, jaka wartość zadania byłaby w końcówce 2024 r., a należało brać pod uwagę fakt, że samorząd powiatowy posiłkuje się funduszami zewnętrznymi.
28 marca nastąpiło otwarcie ofert, jakie wpłynęły w II postępowaniu przetargowym na wykonanie „kompleksowego połączenia obwodnicy Gostynia na drodze wojewódzkiej 434 z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12 wraz z budową parkingu”.
- Ogłosiliśmy II przetarg i na brak zainteresowania nie możemy narzekać. Było żywiołowo - cieszy się Tomasz Langner, kierownik referatu ds. dróg w wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego w Gostyniu.
Realizacją zadania podzielonego na kilka części zainteresowanych jest 7 firm budowlanych. Wśród oferentów jest kilka lokalnych przedsiębiorstw, jest też firma Strabag, która obecnie pracuje przy budowie obwodnicy.
Jakie złożono oferty w przetargu na kompleksową przebudowę dróg powiatowych?
Część I zadania obejmuje budowę parkingu z kostki brukowej na Głogówku (przed bazyliką na Świętej Górze) wraz z odwodnieniem i oświetleniem. W zakresie prac, oprócz miejsc parkingowych przewidziano powstanie chodników i dróg manewrowych z odwodnieniem oraz nasadzanie zieleni. Realizacją zadania zainteresowanych jest 4 oferentów. Najtańszą propozycję złożyła firma Chod-Dróg z Krobi. Zadanie jest gotowa wykonać za 2 508 649 mln zł.Pozostałe oferty:
Patryk Borowczyk Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe z Krobi - 2 704 316 zł
MAR – BRUK Brukarstwo z Piasków - 2 563 635 zł
„AS” Piotr Frąckowiak z Gostynia - 2 784 938 zł
W dalszej części inwestycji, związanej z naprawą nawierzchni i poboczy dróg powiatowych przewidziano wykonanie robót ziemnych, podbudowy, wykonanie poboczy z destruktu bitumicznego, remonty istniejących przepustów, ustawienie barier ochronnych oraz wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, a także obsianie trawą terenów zielonych.
Część II obejmuje ulepszenie nawierzchni jezdni drogi powiatowej Głogówko - w kierunku Drzęczewa - długość odcinka 1,27 km. Tutaj zaplanowano również wykonanie nowych chodników i zjazdów, a także nowych konstrukcji jezdni. W tym przypadku przewidziano też remont kanalizacji deszczowej.
Najtańszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo drogowe Drogbud – 2 481 178 zł, najwięcej za wykonanie zadania chce Strabag – 2 875 359 zł.
Część III obejmuje ulepszenie nawierzchni jezdni drogi powiatowej Gostyń – Grabonóg, rondo WZDW – Taniecznica (droga od ronda w Grabonogu w kierunku Pępowa, odcinek do Taniecznicy). Remontem objęty będzie odcinek o długości 3,69 km. Najdroższą ofertę złożyła firma kościańska Infrakom – 5 745 516 zł, najtańsza propozycja pochodzi z lokalnej firmy Drogbud - 4 998 540 zł.
Część IV to naprawa nawierzchni jezdni drogi powiatowej Gostyń – Krajewice (od ul. Jana Pawła II - mniej więcej od przejazdu kolejowego do nowego ronda, które jest budowane w Grabonogu, a dalej od Grabonogu w kierunku do Krajewic). Długość remontowanego odcinka 3,65 km. Najdroższą propozycję przedstawiła kościańska firma Infrakom 5 053 208 zł, najtańsza oferta to propozycja Drogbudu, który za wykonanie zadania chce 4 236 827 zł.
Póki co trwa analiza ofert przetargowych. Trudno jeszcze mówić o rozstrzygnięciu przetargu, tym bardziej o podpisaniu umowy.
- Oferty są korzystniejsze. Powtórzenie przetargu moim zdaniem było dobrym posunięciem, zyskaliśmy na tym finansowo, nie ma ryzyka obciążania budżetu powiatu. Efekt będzie osiągnięty w bieżącym roku, a nie w 2024 – mówi Robert Marcinkowski.
Starosta gostyński zadowolony z efektów II przetargu
Starosta gostyński nie ma wątpliwości, że pomysł, jaki został przedstawiony w II przetargu jest jak najbardziej właściwy.
- Zamiast około 3 km ścieżek rowerowych remontujemy prawie 9 km dróg. W ten sposób wszystkie ronda obwodnicy zostaną połączone zmodernizowanymi drogami powiatowymi, które będą poszerzone, z nowymi poboczami. Będą bezpieczne i przede wszystkim bez żadnych dziur i kolein. Z każdej strony wnętrza obwodnicy będzie można dojechać nowymi, zmodernizowanymi drogami. Mało tego, osiągniemy ten efekt jeszcze jesienią 2023 roku, nie będziemy musieli czekać do przyszłego roku. Chcieliśmy wykorzystać wszystkie fundusze z dofinansowania, tak żeby nie dokładać pieniędzy własnych, a jednocześnie uzyskać optymalny efekt – wyjaśnia włodarz powiatu gostyńskiego.
Na wykonanie kompleksowej inwestycji samorząd powiatowy ma pół roku.
- Ale zakładamy, że to przedsięwzięcie będzie gotowe w całości jeszcze w 2023 roku. W praktyce oznacza to, że zanim obwodnica zostanie oddana do użytku, będziemy mieć zmodernizowane wszystkie drogi, które do niej prowadzą – przewiduje Robert Marcinkowski.
Starosta gostyński zaznacza, że z całego projektu, ze ścieżkami rowerowymi, samorząd powiatowy wcale nie rezygnuje.
- Trwają rozmowy, żeby w kolejnych latach, w pierwszej kolejności zająć się ścieżką rowerową między Drzęczewem a Świętą Górą, tak żeby kompleksowo połączyć już rozbudowywany system ścieżek – dodaje starosta.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.