reklama

Drogi i parking na Świętej Górze w ciągu pół roku. Powiat gostyński zrezygnował ze ścieżek rowerowych

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Drogi i parking na Świętej Górze w ciągu pół roku. Powiat gostyński zrezygnował ze ścieżek rowerowych - Zdjęcie główne

Święta Góra. Wkrótce przed bazyliką będzie parking z prawdziwego zdarzenia | foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościSiedem firm budowlanych zgłosiło oferty w przetargu na zadanie związane z połączeniem obwodnicy Gostynia budowanej na drodze wojewódzkiej 434, z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12. Chodzi też o budowę parkingu przed bazyliką na Świętej Górze.
reklama

Budowa obwodnicy dla Gostynia na drodze wojewódzkiej 434 ma się zakończyć w 2023 roku. Czas pomyśleć o drogach powiatowych, które stanowią dojazdy do obwodnicy z kilku stron. Ich stan nie był najlepszy przed rozpoczęciem inwestycji, a - nie ukrywajmy - zostały jeszcze bardziej zniszczone przez pojazdy i maszyny, które wykorzystywano do realizacji dużego zadania. 

Pierwszy przetarg samorządu powiatu gostyńskiego nieudany

Samorząd powiatowy jako inwestor jeszcze w 2022 r. ogłosił przetarg, na budowę dróg, które połączą budowaną obecnie na drodze wojewódzkiej 434 obwodnicę Gostynia - z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12, a mówiąc prościej - by powstające w tej chwili ronda na obwodnicy drogi wojewódzkiej spiąć w całość z siecią dróg lokalnych. Przy niektórych szosach np. w kierunku Drzęczewa miały powstać ścieżki rowerowe. W ramach inwestycji przewidziana jest też budowa parkingu przed bazyliką na Świętej Górze. 

reklama

Według kosztorysu szacunkowa wartość inwestycji to 15,8 mln zł. Na realizację zadania samorząd powiatowy otrzymał 15 mln zł dofinansowania w II naborze Rządowego Funduszu „Polski Ład”.  

- Odważny i największy wniosek o dofinansowanie bardzo dużego, ambitnego projektu, ale zapewnia kompleksowość i z pewnością wpłynie na bezpieczeństwo na tym odcinku drogi - tak o projekcie mówił Robert Marcinkowski, starosta gostyński, rok temu, kiedy składano wniosek o dofinansowanie.

W opinii starosty gostyńskiego obwodnica wyprowadzi ruch z miasta i z wiosek, a system dróg lokalnych spowodowałby lepszą komunikację zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i oferty rekreacyjnej dla pieszych, biegaczy i rowerzystów - SZCZEGÓŁY TUTAJ.

reklama

Rozstrzygnięcie I przetargu, które nastąpiło w styczniu 2023 r. pokazało, że  propozycje firm przekraczały budżet powiatu gostyńskiego. Trzeba zaznaczyć, że w poprzedniej wersji wykonanie zadania zaplanowano w formule zaprojektuj i buduj. 

Drugi przetarg - zmieniony zakres prac. Zrezygnowano z budowy ścieżek rowerowych

By wykonać zadanie, na które samorząd powiatu gostyńskiego otrzymał wysokie dofinansowanie, trzeba było wprowadzić zmiany w specyfikacji. 10 marca 2023 roku ogłoszono II przetarg. Zrezygnowano między innymi z budowy ścieżek rowerowych. Czy było to konieczne?

- Pierwotna wersja zakładała przebudowę części odcinków drogowych z budową części ścieżek rowerowych, ale nie na całym odcinku. Po ogłoszeniu pierwszego przetargu otrzymaliśmy niekorzystne oferty, które przekraczały budżet powiatu – wyjaśnia Robert Marcinkowski, gostyński starosta.  

reklama

Wyjaśnia, że gdyby inwestycja realizowana była z budową ścieżek rowerowych, na realizację projektu trzeba by czekać do końca 2024 roku. 

- Za pierwszym razem przewidzieliśmy formułę wykonania zaprojektuj – wybuduj. Na te ścieżki nie ma jeszcze projektów budowlanych, w związku z czym ewentualny wykonawca musiałby to zaprojektować i otrzymać wszystkie uzgodnienia. W międzyczasie zmieniło się prawo zamówień publicznych, które nakazuje wprowadzić do umów obowiązkowe klauzule waloryzacyjne do wysokości nawet 50% zadania. W praktyce oznacza to, że gdybyśmy mieli do czynienia z nadal galopującą inflacją, to wartość zadania mogłaby nam bardzo wzrosnąć – w ten sposób włodarz powiatu wyjaśnia również zmianę formuły wykonania zadania.

Podpisując po pierwszym przetargu umowę na 18 mln zł, powiat gostyński nie mógłby przewidzieć, jaka wartość zadania byłaby w końcówce 2024 r., a należało brać pod uwagę fakt, że samorząd powiatowy posiłkuje się funduszami zewnętrznymi.  

28 marca nastąpiło otwarcie ofert, jakie wpłynęły w II postępowaniu przetargowym na wykonanie „kompleksowego połączenia obwodnicy Gostynia na drodze wojewódzkiej 434 z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12 wraz z budową parkingu”.

- Ogłosiliśmy II przetarg i na brak zainteresowania nie możemy narzekać. Było żywiołowo - cieszy się Tomasz Langner, kierownik referatu ds. dróg w wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego w Gostyniu. 

Realizacją zadania podzielonego na kilka części zainteresowanych jest 7 firm budowlanych. Wśród oferentów jest kilka lokalnych przedsiębiorstw, jest też firma Strabag, która obecnie pracuje przy budowie obwodnicy.

Jakie złożono oferty w przetargu na kompleksową przebudowę dróg powiatowych?

Część I zadania obejmuje budowę parkingu z kostki brukowej na Głogówku (przed bazyliką na Świętej Górze) wraz z odwodnieniem i oświetleniem. W zakresie prac, oprócz miejsc parkingowych przewidziano powstanie chodników i dróg manewrowych z odwodnieniem oraz nasadzanie zieleni. Realizacją zadania zainteresowanych jest 4 oferentów. Najtańszą propozycję złożyła firma Chod-Dróg z Krobi. Zadanie jest gotowa wykonać za 2 508 649 mln zł. 
Pozostałe oferty:

Patryk Borowczyk Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe z Krobi - 2 704 316 zł
MAR – BRUK Brukarstwo z Piasków - 2 563 635 zł
„AS” Piotr Frąckowiak z Gostynia - 2 784 938 zł

W dalszej części inwestycji, związanej z naprawą nawierzchni i poboczy dróg powiatowych przewidziano wykonanie robót ziemnych, podbudowy, wykonanie poboczy z destruktu bitumicznego, remonty istniejących przepustów, ustawienie barier ochronnych oraz wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, a także obsianie trawą terenów zielonych. 

Część II obejmuje ulepszenie nawierzchni jezdni drogi powiatowej Głogówko - w kierunku Drzęczewa - długość odcinka 1,27 km. Tutaj zaplanowano również wykonanie nowych chodników i zjazdów, a także nowych konstrukcji jezdni. W tym przypadku przewidziano też remont kanalizacji deszczowej.
Najtańszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo drogowe Drogbud – 2 481 178 zł, najwięcej za wykonanie zadania chce Strabag – 2 875 359 zł. 

Część III obejmuje ulepszenie nawierzchni jezdni drogi powiatowej GostyńGrabonóg, rondo WZDW – Taniecznica (droga od ronda w Grabonogu w kierunku Pępowa, odcinek do Taniecznicy). Remontem objęty będzie odcinek o długości 3,69 km. Najdroższą ofertę złożyła firma kościańska Infrakom – 5 745 516 zł, najtańsza propozycja pochodzi z lokalnej firmy Drogbud - 4 998 540 zł.

Część IV to naprawa nawierzchni jezdni drogi powiatowej Gostyń – Krajewice (od ul. Jana Pawła II - mniej więcej od przejazdu kolejowego do nowego ronda, które jest budowane w Grabonogu, a dalej od Grabonogu w kierunku do Krajewic). Długość remontowanego odcinka 3,65 km. Najdroższą propozycję przedstawiła kościańska firma Infrakom 5 053 208 zł, najtańsza oferta to propozycja Drogbudu, który za wykonanie zadania chce 4 236 827 zł.

Póki co trwa analiza ofert przetargowych. Trudno jeszcze mówić o rozstrzygnięciu przetargu, tym bardziej o podpisaniu umowy. 

- Oferty są korzystniejsze. Powtórzenie przetargu moim zdaniem było dobrym posunięciem, zyskaliśmy na tym finansowo, nie ma ryzyka obciążania budżetu powiatu. Efekt będzie osiągnięty w bieżącym roku, a nie w 2024 – mówi Robert Marcinkowski. 


Starosta gostyński zadowolony z efektów II przetargu

Starosta gostyński nie ma wątpliwości, że pomysł, jaki został przedstawiony w II przetargu jest jak najbardziej właściwy. 

- Zamiast około 3 km ścieżek rowerowych remontujemy prawie 9 km dróg. W ten sposób wszystkie ronda obwodnicy zostaną połączone zmodernizowanymi drogami powiatowymi, które będą poszerzone, z nowymi poboczami. Będą bezpieczne i przede wszystkim bez żadnych dziur i kolein. Z każdej strony wnętrza obwodnicy będzie można dojechać nowymi, zmodernizowanymi drogami. Mało tego, osiągniemy ten efekt jeszcze jesienią 2023 roku, nie będziemy musieli czekać do przyszłego roku. Chcieliśmy wykorzystać wszystkie fundusze z dofinansowania, tak żeby nie dokładać pieniędzy własnych, a jednocześnie uzyskać optymalny efekt – wyjaśnia włodarz powiatu gostyńskiego.

Na wykonanie kompleksowej inwestycji samorząd powiatowy ma pół roku. 

- Ale zakładamy, że to przedsięwzięcie będzie gotowe w całości jeszcze w 2023 roku. W praktyce oznacza to, że zanim obwodnica zostanie oddana do użytku, będziemy mieć zmodernizowane wszystkie drogi, które do niej prowadzą – przewiduje Robert Marcinkowski.

Starosta gostyński zaznacza, że z całego projektu, ze ścieżkami rowerowymi, samorząd powiatowy wcale nie rezygnuje. 

- Trwają rozmowy, żeby w kolejnych latach, w pierwszej kolejności zająć się ścieżką rowerową między Drzęczewem a Świętą Górą, tak żeby kompleksowo połączyć już rozbudowywany system ścieżek – dodaje starosta.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama