reklama
reklama

Podsumowanie kampanii buraczanej w cukrowni w Gostyniu. Buraki rozwożone po Europie Zachodniej

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Podsumowanie kampanii buraczanej w cukrowni w Gostyniu. Buraki rozwożone po Europie Zachodniej - Zdjęcie główne

foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rolnictwo Ponad 800 tysięcy ton buraków przerobiono w gostyńskiej cukrowni podczas kampanii buraczanej w sezonie 2023 r. Zwiększenie sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej to jeden z głównych planów firmy Pfeifer & Langen Polska do zrealizowania w 2024 r.
reklama

Tyle cukru w Polsce nie potrzeba

- Polska produkuje więcej cukru niż go zużywa. Eksport to szansa na zwiększenie produkcji. To oznacza wyższe dochody również dla polskich rolników – powiedział Roman Kubiak, prezes Pfeifer & Langen Polska.

Koncern, do którego należy gostyńska cukrownia jest już obecny na rynkach Europy Zachodniej. Jak mówią zarządcy, dzięki temu dobrze zna oczekiwania tamtejszych konsumentów.

– Wymagają oni żywności produkowanej w sposób przyjazny dla środowiska. Stąd nasze zaangażowanie i inwestycje. Zwiększenie produkcji cukru jest możliwe tylko przy zwiększeniu eksportu, ale to wymaga rolnictwa i przemysłu realizującego założenia zrównoważonego rozwoju – wyjaśnił Roman Kubiak.

Zaznaczył, że Pfeifer & Langen Polska intensywnie wspiera nowoczesne metody agrotechniczne – uprawę buraka z uwzględnieniem wymogów prawidłowego zmianowania, uprawy bezorkowe, czy uprawę pasową. 

- Metody, które zalecamy naszym plantatorom, dają wysokie plony o dobrej jakości. Nowoczesne metody agrotechniczne są dla nich szansą, wielu z nich z tej szansy już korzysta. Naszym zadaniem jest przekonać do tego wszystkich – powiedział prezes Pfeifer & Langen Polska.

Kampania buraczana w Pfeifer & Langen Polska

W ramach Grupy Pfeifer & Langen Polska S.A. produkcję cukru w Polsce prowadzą cztery cukrownie: w Środzie Wlkp., Gostyniu, Miejskiej Górce i w Glinojecku. Zakłady te skupują buraki wyłącznie od polskich plantatorów, swoje produkty sprzedają m.in. pod marką Diamant. Kampania buraczana 2023 r. w gostyńskiej cukrowni zakończyła się 21 stycznia 2024 r.

- W Gostyniu przerobiono 830 tysięcy ton buraków, w całej grupie Pfeifer & Langen Polska przerobiono 4,6 milionów tom buraków – poinformował Błażej Wandtke, rzecznik prasowy grupy Pfeifer & Langen Polska.

Podczas podsumowania kampanii buraczanej 2023 podano, że średni plon buraków w rejonach kontraktacyjnych firmy wyniósł 60 t/ha, natomiast polaryzacja - 15,4 proc.

– Tam, gdzie plantatorzy korzystają z nowoczesnych metod agrotechnicznych, plony są wyższe – podkreślił Mirosław Paluch, dyrektor ds. surowcowych Pfeifer & Langen Polska.

Przebieg uprawy buraków 2023 – pogoda nie była łaskawa

W 2023 roku przebieg pogody nie był korzystny dla uprawy buraków cukrowych. Już na początkowym etapie - w kwietniu i maju - mieliśmy opady deszczu i niskie temperatury, co spowodowało opóźnienie zasiewów, a następnie wolny rozwój buraków. W lipcu rolnicy mieli do czynienia z suszą, szczególnie w Wielkopolsce i na Kujawach. Jesień także nie była łaskawa - od połowy września na wielu plantacjach ponownie wystąpiła susza, a od połowy października w całym rejonie wrócił nadmiar opadów, które utrudniały plantatorom zbiór buraków. Do tego po 20 listopada wystapił mróz, co uniemożliwiło pracę kombajnów buraczanych i spowodowało bardzo trudną sytuację u plantatorów, którzy nie zakończyli zbiorów.

Buraki, które były wykopywane w grudniu musiały zostać jak najszybciej przerobione – aby nie dopuścić do silnej degradacji surowca. W zaistniałej sytuacji dużym wyzwaniem dla plantatorów i służb surowcowych było kierowanie logistyką skupu. Szczęśliwie, wszystkie buraki zostały przerobione i kampania 2023 w Grupie Pfeifer & Langen Polska zakończyła się 21 stycznia 2024.

W minionym sezonie wegetacyjnym plony buraków wahały się od 35 do 111 t/ha. Przeprowadzone analizy wskazują, że plantatorzy, którzy zastosowali nowoczesne metody uprawy, uzyskali plony powyżej 90 ton/ha.

– Zależy nam, by wszystkie plantacje osiągały wysoki plon, by sprawdzone metody uprawy, nawożenia i ochrony roślin były stosowane we wszystkich gospodarstwach. Dlatego nasi doradcy surowcowi służą wsparciem plantatorom przez cały rok – stwierdził Mirosław Paluch, dyrektor ds. surowcowych.

Pfeifer & Langen Polska od wielu lat zaleca swoim plantatorom stosowanie siewów w mulcz lub uprawę pasową, które wpływają na retencję wody w glebie - umożliwiają lepsze jej wchłanianie oraz wykluczają nadmierne odparowanie. Te sposoby uprawy redukują ryzyko wystąpienia erozji wietrznej i wodnej gleby.

– Regularnie analizujemy dane i widzimy wyraźną zbieżność – tam, gdzie stosowane są nowoczesne metody agrotechniczne, tam plony i polaryzacja są wyższe – zapewnił Mirosław Paluch. - Skuteczność tych metod widzimy zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie. Konsumenci cukru przywiązują coraz większą wagę do produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – dodał.

Według dyrektora ds. surowcowych Pfeifer & Langen Polska, wprodukowanie surowca w oparciu o nowoczesne technologie to tylko część sukcesu. W zakończonej właśnie kampanii, dużą trudnością dla plantatorów okazał się zbiór buraków i ich przechowywanie. Przemrożone i odtajałe buraki powodują problemy w procesie ich przerobu, produkcja cukru staje się wtedy szczególnie energochłonna i kosztowna, a w skrajnych przypadkach niemożliwa do prowadzenia.

– Plantatorzy, którzy wykonali zbiór w warunkach, które umożliwiły usypanie pryzm z suchych lub umiarkowanie wilgotnych buraków i zrobili staranne okrycie zbiorów włókniną, dostarczyli jakościowo dobry surowiec, również w ostatniej fazie kampanii - powiedział Mirosław Paluch.

Niestety, jak zauważył, nie na wszystkich plantacjach zbiór i przechowywanie przebiegały w ten sposób, dlatego cukrownia przyspieszyła dostawy i przerób buraków wykopanych po mrozach, aby zapobiec dużemu pogorszeniu ich jakości. Konieczne było przesunięcie terminów odbioru buraków z innych gospodarstw.

– Burak cukrowy w ostatnich latach przynosi najbardziej stabilne i wysokie dochody wśród podstawowych roślin rolniczych uprawianych w Polsce – przypomina Mirosław Paluch.
 

W lutym i w marcu służby surowcowe Pfeifer & Langen Polska zaplanowały serię spotkań z plantatorami, podczas których wspólnie z nimi podsumują kampanię 2023.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama