Z kolei błąd sprzedawcy skutkujący zwrotem może polegać na tym, że nie dość dokładnie przedstawi wygląd, funkcje, lub rozmiar sprzedawanego produktu. Zdarzyło mi się już kupić mały wazonik na stół, który okazał się mieć ponad metr wysokości. Dlatego dobry sklep internetowy stara się mieć możliwie szczegółowe opisy produktów i dużo wysokiej jakości zdjęć, w tym także takich pokazujących produkt w użyciu. A i tak pewnej luki informacyjnej nie da się uniknąć - na przykład odwzorowanie kolorów na ekranie komputera nigdy nie jest idealne. Może być też tak, że towar posiada wady, które nie są oczywiste przy oglądaniu go na ekranie komputera. Czasem też problem leży gdzieś po środku. Zdarzyło mi się, na przykład, kupić koszulę w sklepie internetowym, bardzo dobrej jakości i w ładnym kolorze, ale najwyraźniej zaprojektowaną dla foki albo morsa, bo była szeroka, ale miała zdumiewająco krótkie rękawy. Z jednej strony, jak to przy zakupie ubrań, przymierzyłem i okazało się, że nie pasuje. Z drugiej strony, koszula była też źle skrojona. W różnych sytuacjach tego typu możemy chcieć zwrócić towar kupiony w sklepie on-line. Dobra wiadomość jest taka, że zazwyczaj możemy bez problemu dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet.
Zwrot towaru zakupionego przez internet
Zacznijmy od tego, że przepisy o prawach konsumenta pozwalają na odstąpienie od umowy kupna w terminie czternastu dni od dokonania zakupu w sklepie internetowym bez podawania przyczyn. Innymi słowy, klient ma prawo do dokonania zwrotu towaru zakupionego przez internet po prostu z racji tego, że został zakupiony przez internet. Prawo konsumenta do bezwarunkowego odstąpienia od umowy ma chronić go przed ryzykiem związanym z zakupami zdalnymi i przede wszystkim uniknąć zamieszania związanego z indywidualnym rozstrzyganiem każdej sprawy, szczególnie jeśli nabywca musiałby wchodzić na drogę sądową. Z tej zasady wyłączone są tylko produkty łatwo psujące się i te, które mają krótki termin przydatności do zużycia. Aby dokonać zwrotu towaru kupionego przez internet zgodnie z tymi przepisami klient musi wypełnić odpowiednie formularz i odesłać produkt do sklepu. Wzór formularza odstąpienia od transakcji zakupu musi być dostępny na stronie sklepu, w formie dokumentu do pobrania lub interaktywnej do wysłania drogą elektroniczną. Zwrot odbywa się na koszt kupującego, ale wiele sklepów pokrywa koszty przesyłki zwrotnej, w celu zachęcenia klientów do nabywania swoich produktów. Najpopularniejszą metodą wysyłki są przesyłki kurierskie . Przesyłki kurierskie najczęściej wykorzystywane są w ramach tzw. systemu door-to-door, w ramach którego kurier odbiera przesyłkę z domu nadawcy. Często sklepy dołączają adekwatne listy przewozowe do paczki z zamówieniem, albo wysyłają je drogą elektroniczną po wypełnieniu formularza zwrotu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.