reklama

Zwrot towaru przez internet

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

Zwrot towaru przez internet - Zdjęcie główne

foto Materiał partnera

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Promowane Zakupy przez internet są szybkie, łatwe i przyjemne. Nawet konieczność oczekiwania na paczkę może być plusem, bo otwierając paczki ze sklepu internetowego czujemy się trochę jakbyśmy dostali prezent. A co jeśli prezent okaże się nietrafiony? Jest wiele powodów, dla których możemy chcieć dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet. Zwykle dlatego, że towar nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Czasem winę za to ponosi sprzedający, ale często jest to nieodłącznie związane z naturą sprzedawanych produktów, takich jak na przykład odzież czy obuwie. Bez przymierzania nie sposób mieć stuprocentowej pewności, że dana sztuka odzienia czy obuwia będzie dobrze leżeć albo pasować. Dlatego też kluczem do sukcesu wielu z największych graczy na internetowym rynku odzieżowym i obuwniczym stały się darmowe zwroty. Dzięki temu klient może zamówić buty lub ubrania do domu, przymierzyć i jeśli są niewygodne, nie pasują, albo źle leżą, może zwrócić towar do sklepu, a koszty dostarczenia zwrotu poniesie sklep internetowy. Wydaje się to nieopłacalne, dopóki nie uświadomimy sobie, że sklepy internetowe z odzieżą czy obuwiem konkurują przede wszystkim ze swoimi stacjonarnymi odpowiednikami.
reklama

Z kolei błąd sprzedawcy skutkujący zwrotem może polegać na tym, że nie dość dokładnie przedstawi wygląd, funkcje, lub rozmiar sprzedawanego produktu. Zdarzyło mi się już kupić mały wazonik na stół, który okazał się mieć ponad metr wysokości. Dlatego dobry sklep internetowy stara się mieć możliwie szczegółowe opisy produktów i dużo wysokiej jakości zdjęć, w tym także takich pokazujących produkt w użyciu. A i tak pewnej luki informacyjnej nie da się uniknąć - na przykład odwzorowanie kolorów na ekranie komputera nigdy nie jest idealne. Może być też tak, że towar posiada wady, które nie są oczywiste przy oglądaniu go na ekranie komputera. Czasem też problem leży gdzieś po środku. Zdarzyło mi się, na przykład, kupić koszulę w sklepie internetowym, bardzo dobrej jakości i w ładnym kolorze, ale najwyraźniej zaprojektowaną dla foki albo morsa, bo była szeroka, ale miała zdumiewająco krótkie rękawy. Z jednej strony, jak to przy zakupie ubrań, przymierzyłem i okazało się, że nie pasuje. Z drugiej strony, koszula była też źle skrojona. W różnych sytuacjach tego typu możemy chcieć zwrócić towar kupiony w sklepie on-line. Dobra wiadomość jest taka, że zazwyczaj możemy bez problemu dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet.

reklama

 

Zwrot towaru zakupionego przez internet

Zacznijmy od tego, że przepisy o prawach konsumenta pozwalają na odstąpienie od umowy kupna w terminie czternastu dni od dokonania zakupu w sklepie internetowym bez podawania przyczyn. Innymi słowy, klient ma prawo do dokonania zwrotu towaru zakupionego przez internet po prostu z racji tego, że został zakupiony przez internet. Prawo konsumenta do bezwarunkowego odstąpienia od umowy ma chronić go przed ryzykiem związanym z zakupami zdalnymi i przede wszystkim uniknąć zamieszania związanego z indywidualnym rozstrzyganiem każdej sprawy, szczególnie jeśli nabywca musiałby wchodzić na drogę sądową. Z tej zasady wyłączone są tylko produkty łatwo psujące się i te, które mają krótki termin przydatności do zużycia. Aby dokonać zwrotu towaru kupionego przez internet zgodnie z tymi przepisami klient musi wypełnić odpowiednie formularz i odesłać produkt do sklepu. Wzór formularza odstąpienia od transakcji zakupu musi być dostępny na stronie sklepu, w formie dokumentu do pobrania lub interaktywnej do wysłania drogą elektroniczną. Zwrot odbywa się na koszt kupującego, ale wiele sklepów pokrywa koszty przesyłki zwrotnej, w celu zachęcenia klientów do nabywania swoich produktów. Najpopularniejszą metodą wysyłki są przesyłki kurierskie . Przesyłki kurierskie najczęściej wykorzystywane są w ramach tzw. systemu door-to-door, w ramach którego kurier odbiera przesyłkę z domu nadawcy. Często sklepy dołączają adekwatne listy przewozowe do paczki z zamówieniem, albo wysyłają je drogą elektroniczną po wypełnieniu formularza zwrotu.

reklama

 

Zwrot w ramach reklamacji

Normalne zasady reklamacji są inne niż w przypadku odstąpienia od umowy. Klient może dokonać zwrotu towaru na zasadach rękojmi jeżeli sprzedawca celowo lub niezamierzenie wprowadził go w błąd informując na temat właściwości lub funkcji produktu. W sklepach internetowych może to wynikać nie tylko ze złej woli sprzedawcy, ale także z jego niedbałości, na przykład jeżeli opis produktu jest niekompletny lub błędny. Łatwo popełnić taki błąd jeżeli w sprzedaży jest kilka podobnych modeli urządzenia, z których niektóre nie posiadają danej funkcji. Z punktu widzenia klienta prostsze jest odstąpienie od umowy w ciągu dwóch tygodni od zakupu, bo wtedy nie musi niczego udowadniać, ale okres świadczenia usługi jest w przypadku rękojmi znacznie dłuższy - klient ma prawo do reklamacji przez dwa lata. Jeżeli więc kupiłeś klimatyzator z funkcją grzania i dopiero następnej zimy odkryłeś, że takowej nie posiada, to nadal nie jest za późno na zwrot. Prawo do reklamacji z powodu niezgodności produktu z opisem mają także klienci sklepów stacjonarnych, ale w przypadku zakupów internetowych łatwiej jest wykazać, że sprzedawca wprowadził nabywcę w błąd, ponieważ często dostępne są nadal opisy produktu i zapisy komunikacji klienta ze sprzedawcą na temat kupowanych towarów.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama