reklama

Zakończono remont kamienicy na gostyńskim rynku. Przeprowadzka wydziałów Urzędu Miejskiego w Gostyniu

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Zakończono remont kamienicy na gostyńskim rynku. Przeprowadzka wydziałów Urzędu Miejskiego w Gostyniu - Zdjęcie główne

Wyremontowana zabytkowa kamienica u styku ulicy 1 Maja i rynku w Gostyniu wkrótce przekazana zostanie urzędnikom gostyńskiego magistratu | foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPo kilku latach zakończono gruntowny remont zabytkowej kamienicy przy ul. 1 Maja w Gostyniu. Budynek został zaadaptowany do pełnienia funkcji administracyjnej, znajduje się tam ponad 30 pomieszczeń biurowych. I styczeń 2025 r. zarezerwowano na przeniesienie tam niektórych wydziałów Urzędu Miejskiego w Gostyniu.
reklama

Budynek na narożniku gostyńskiego rynku i deptaku przeszedł kompleksowy remont i od 2025 roku będzie służył administracji publicznej. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat o przeznaczeniu  zabytkowej kamienicy (z punktem aptecznym i mieszkaniami komunalnymi) gostyńscy samorządowcy rozmawiali wielokrotnie. Po tym, jak właściciele apteki zrezygnowali z dzierżawy pomieszczeń, było kilka pomysłów, jak ją wykorzystać, żaden się nie sprawdził, nie wszedł w życie. Budynek był wystawiany na sprzedaż, jednak nie znaleźli się chętni. Pozostawienie zabytku w zasobach gminy okazało się dużym wyzwaniem. Do gruntownego remontu, pochłaniającego ok. 11 mln złotych z przeznaczeniem na cel publiczny, gmina przystąpiła kilka lat po uzyskaniu funduszy z zewnątrz - 6,5 ml zł.

reklama

Przeprowadzka urzędu miejskiego w Gostyniu - duże przedsięwzięcie na początek roku

Wkrótce w mieszczących się tam biurach rozpoczną pracę gminni urzędnicy. 

- Przed nami bardzo duże przedsięwzięcie związane z tym, że musimy przenieść pięć wydziałów, które obecnie funkcjonują w budynku przy ulicy Wrocławskiej właśnie do kamienicy, znajdującej się na rynku. Cieszymy się bardzo, bo warunki zarówno do obsługi mieszkańców, jak i pracy urzędników ulegną znacznej poprawie - mówi Renata Ignasiak, sekretarz gminy Gostyń.

Przeniesienie wydziałów urzędu miejskiego z ulicy Wrocławskiej 256 do nowej siedziby przy ulicy 1 Maja zaplanowane zostało na styczeń 2025 roku. 

reklama

Obiekt kamienicy ma powierzchnię użytkową większą, niż parter budynku administracyjnego  przy ul. Wrocławskiej czyli rzeczywiście poprawi się sytuacja urzędników gostyńskiego magistratu. Na archiwum zostaną przeznaczone pomieszczenia piwniczne.

- Mieliśmy do dyspozycji 25 pomieszczeń biurowych, w wyremontowanej kamienicy mamy 29 pomieszczeń biurowych, dodatkowo zaplecze techniczne. Dzisiaj przeprowadzka jest najważniejszym przedsięwzięciem na początek roku. Ostatnio takie poważne przeniesienie administracji z budynku przy Wrocławskiej do gostyńskiego ratusza miało miejsce w latach 90 XX wieku - wyjaśnia Renata Ignasiak, która w administracji publicznej pracuje już ponad 40 lat.

Na rynek zostaną przeniesione wydziały: Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich, Rozwoju i Gospodarowania Mieniem Gminy oraz Wydział Organizacyjny. Zarówno biura, jak i pomieszczenia towarzyszące, są już w pełni wyposażone. Wiemy również, że gotowe są  już tabliczki z nazwami wydziałów, biur i czekają na montaż. 

reklama

Jako jeden  z pierwszych otwarty zostanie gabinet sekretarza gminy Gostyń, Renaty Ignasiak, która pracowała dotąd w ratuszu na gostyńskim rynku. Po powołaniu Macieja Czajki na II zastępcę burmistrza Gostynia, odstępuje mu swój gabinet. Ostatni w kolejce do przeniesienia (ok. 20 stycznia) są pracownicy Wydziału Rozwoju i Gospodarowania Mieniem Gminy Urzędu Miejskiego w Gostyniu. 

Najbardziej obawiamy się o przeniesienie wydziału spraw obywatelskich, ponieważ musimy zabrać sporo dokumentacji. Ale myślę, że to się uda dzięki pomocy zarówno pracowników, jak i naszych jednostek organizacyjnych, gdyż musimy mieć zaplecze transportowe. Sądzę, że z końcem stycznia będziemy już pracowali w nowej siedzibie - deklaruje sekretarz gminy. 

Kierownictwo urzędu - sekretarz w kamienicy, burmistrzowie tylko jako "dochodzący"

Po przeprowadzce poprawi się także sytuacja dla kierownictwa urzędu. 

reklama

Zarządzanie na odległość taką jak dzisiaj mamy, pomiędzy dwoma obiektami - ratuszem na rynku i administracyjnym przy ulicy Wrocławskiej było swego rodzaju utrudnieniem. W nowym roku przejście przez rynek nie będzie stanowiło takiej bariery - tłumaczy. 

W przebudowanej i wyremontowanej kamienicy znajduje się również niewielkie pomieszczenie do wykorzystania przez kierownictwo urzędu miejskiego (chociaż gabinety włodarzy pozostaną w ratuszu).

Mamy tam salkę do spotkań wydziałowych. Wszystko zostało tak zaprojektowane, żeby w jakiś sposób nam usprawnić bieżące funkcjonowanie. Prawdopodobnie to będzie tak wyglądało, że każdy z nas [burmistrzów - przyp. red.] jeden dzień w tygodniu co najmniej będzie tam urzędował - uzupełnia Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia. 

Łatwiejszy dostęp do urzędnków dla petentów z niepełnosprawnością

Kamienica została przystosowana do korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Funkcjonuje też winda, zatem poprawie ulegną warunki do obsługi mieszkańców, także tych z niepełnosprawnością.

Budynek pozbawiony jest barier architektonicznych. Jestem też koordynatorem dostępności, więc mnie takie rozwiązania, które służą również osobom z niepełnosprawnościami bardzo cieszą. Spotykaliśmy się z sytuacjami, kiedy musieliśmy dla osoby z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku w jakiś sposób przystosowywać możliwość załatwienia sprawy, wyrobienia np. dowodu. Nikt nie ma wątpliwości, że osoby z niepełnosprawnością, tak jak każdy z nas, mają prawo do tego, żeby uczestniczyć w sesji, załatwiać sprawy w urzędzie. Teraz będą dobre warunki - informuje sekretarz gminy Gostyń. 

Co z parkingami? Czy w pobliżu kamienicy pojawią się miejsca do pozostawienia samochodu?

Czy w związku z ułatwieniem załatwiania spraw urzędowych, do czego ma się przyczynić przeniesienie kilku wydziałów do kamienicy na rynku, gmina planuje udostępnić w pobliżu, chociażby na deptaku, miejsca parkingowe dla osób załatwiających sprawy urzędowe?

Na deptaku raczej nie. Mamy parking ogólnodostępny dla mieszkańców, niedaleko przy ul. Łąkowej, obok „Biedronki”, to jest przy rynku - odpowiada burmistrz Gostynia. - Można parkować też przy drogach publicznych. Nasi pracownicy na pewno nie będą zostawiali swoich samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie, wyznaczymy parking przy markecie. Na pewno nie będzie problemu z zajmowaniem miejsc pracowniczych - dodaje. 

Zastępca burmistrza zwrócił również uwagę na miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnością. 

Trzeba pamiętać, że dookoła rynku jest możliwość pozostawienia samochodu, jest tylko kwestia wyznaczenia miejsca dla osób z niepełnosprawnością - powiedział Grzegorz Skorupski.

Włodarze zdradzili, że po oddaniu do użytku obwodnicy DK12 dla Gostynia, kiedy w mieście zniknie ruch tranzytowy, droga asfaltowa biegnąca przez rynek zostanie tak przebudowana, że zostaną wyznaczone miejsca parkingowe dla pojazdów.

Ale musimy poczekać, może jeszcze rok, kiedy gmina stanie się właścicielem tej drogi. Rozwiązań jest kilka - podsumował rozmowę o parkowaniu przy kamienicy Jerzy Kulak. 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama