Czy zdarzyło się wam kiedyś, że będąc w przychodni, usłyszeliście, że pacjent „świeci się” na zielono lub czerwono? Właśnie w ten sposób Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) określa, kto posiada prawo do świadczeń w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
Co oznaczają kolory w systemie eWUŚ?
Kolor zielony oznacza, że pacjent ma prawo do świadczeń w ramach NFZ. Kolor czerwony oznacza natomiast, że system w danym dniu nie potwierdza prawa do świadczeń.Jednak, jak informuje NFZ, czerwony status niekoniecznie oznacza brak prawa do świadczeń. System eWUŚ weryfikuje dane na dany dzień, dlatego czasem może dojść do błędów lub opóźnień w aktualizacji danych.
Czym jest eWUŚ i jak działa?
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który pozwala szybko sprawdzić prawo pacjenta do świadczeń w ramach NFZ. System jest codziennie aktualizowany na podstawie danych z ZUS, KRUS i rejestru PESEL. Potwierdza również prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach, a mieszkających w Polsce i posiadających odpowiednie poświadczenie NFZ.Aby zweryfikować swoje ubezpieczenie, pacjent musi w rejestracji podać numer PESEL i potwierdzić tożsamość, okazując dokument tożsamości.
Czerwony status eWUŚ, ale prawo do świadczeń
Niektóre osoby, mimo że system pokazuje czerwony status, nadal mają prawo do świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to m.in.:
- członków rodzin osób pobierających zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia,
- członków rodzin osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty,
- kobiet w ciąży, w okresie porodu lub połogu, które posiadają polskie obywatelstwo i mieszkają na terytorium Polski,
- absolwentów szkół ponadpodstawowych, studentów i doktorantów po zakończeniu nauki.
Co zrobić, gdy system nie potwierdza prawa do świadczeń?
Jeśli eWUŚ nie potwierdza uprawnień, ale mamy pewność, że nam przysługuje prawo do świadczeń, możemy przedstawić jeden z dokumentów:
- zaświadczenie z zakładu pracy,
- legitymację emeryta lub rencisty z wpisanym kodem oddziału NFZ,
- aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeśli nie mamy przy sobie żadnego z tych dokumentów, możemy złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym prawie do świadczeń. Wzór oświadczenia powinien znajdować się w rejestracji przychodni.
Uwaga! Złożone oświadczenie musi być zgodne z prawdą. W przeciwnym razie NFZ może obciążyć nas kosztami leczenia.
ZOBACZ TAKŻE: Lawinowy wzrost zachorowań na grypę i krztusiec w Wielkopolsce. W niektórych aptekach brakuje leków
Terminy na złożenie oświadczenia
Jeśli np. z powodu stanu zdrowia nie jest możliwe wypełnienie takiego oświadczenia wtedy przysługują nam następujące terminy na jego złożenie:
- 14 dni od rozpoczęcia leczenia,
- 7 dni od zakończenia pobytu w szpitalu.
Sprawdź swój status w mojeIKP
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, warto samodzielnie sprawdzić swój status ubezpieczenia w aplikacji mojeIKP. Wystarczy zalogować się do aplikacji, a następnie przejść do sekcji e-zdrowie. Klikając kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne” sprawdzimy swój aktualny status.Dzięki tej funkcji można na bieżąco kontrolować swoje uprawnienia do świadczeń i unikać niepotrzebnego stresu podczas wizyty u lekarza.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.