Województwo dało gminie „zielone światło”
Jak podkreślił włodarz Krobi, podpisanie umowy z firmą DROSYSTEM, opiewająca na kwotę 795 000 złotych formalnie rozpoczynało proces powstawania „największej inwestycji drogowego w historii miasta i gminy Krobia”.Wykonawca ma czas do końca października 2027 roku na zrealizowanie pierwszego etapu, obejmującego stworzenie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej.
– Jesteśmy formalnie inwestorem za zgodą samorządu województwa wielkopolskiego, a finansujemy to zadanie po połowie. Rada Miejska w Krobi zabezpieczyła kwotę w budżecie na najbliższe dwa lata kwotą 400 000 złotych i podobna uchwała została podjęta przez radnych sejmiku województwa wielkopolskiego, którzy zabezpieczyli na lata 2026 i 2027 taką samą sumę – wyjaśniał Łukasz Kubiak.
DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM - KLIKNIJ, żeby PRZECZYTAĆ
Nie będzie potrzeby żadnych wysiedleń
W 2004 roku Rada Miejska w Krobi przyjęła uchwałę dotycząca studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w której zaznaczony został tzw. ślad przebiegu obwodnicy. Co to oznacza? Dwie rzeczy: że firma projektowa wytyczając przebieg przyszłej wschodniej obwodnicy Krobi będzie się kierowała tym śladem oraz, że dzięki dokumuentowi planistycznemu sprzed 21 lat nie ma obawy, że dojdzie do jakichkolwiek wysiedleń mieszkańców, gdyż na terenie tym nie ma zabudowy mieszkaniowej.W tym kontekście burmistrz mówił także o przyszłych konsultacjach społecznych, które mają dotyczyć zarówno właścicieli gruntów przez które będzie przebiegała „najważniejsza inwestycja drogowa w historii Krobi”, jak również mieszkańców korzystajacych z obwodnicy.
– Ustalimy formułę konsultacji, jak tylko będzie przygotowany wstępny projekt przebieg obwodnicy w jednym czy drugim wariancie, żebyśmy mogli rozmawiać o konkretach. Na pewno będziemy o wszystkim informować – zapewniał Ł. Kubiak.
Gdzie w ogóle ma iść wschodnia obwodnica Krobi?
Zgodnie ze wspomnianym śladem i wstępną koncepcją, trasa ma zaczynać się przy zjeździe z obecnej obwodnicy w ulicę Poznańską, a następnie biec po wschodniej stronie miasta, przecinając ulice Domachowską, Kobylińską, Jutrosińską, Miejsko-Górecką i Dworcową, kończąc się na skrzyżowaniu z drogą powiatową w kierunku Kuczynki. Jej szacowana długość to około 6 kilometrów.Zadaniem biura projektowego będzie przedstawienie m.in. dwóch wariantów przebiegu obwodnicy.
- Niezależnie od wybranego wariantu obwodnica Krobi będzie na pewno po stronie wschodniej, to znaczy korytarz tej obwodnicy może się przesunąć jeszcze na wschód – jest to uwarunkowane między innymi gazociągiem. Natomiast szlak główny w większości będzie podobny tak, żeby on przypominał ten przebieg, który był na etapie przetargu. Na pewno będziemy mieli jeden duży obiekt inżynieryjny – to jest wiadukt nad linią kolejową oraz przepusty i małe obiekty inżynierskie na ciekach wodnych. Kwestią, która będzie jeszcze wynikać z analizy ruchu będzie to w jaki sposób przekroczymy drogi podporządowane: jakie to będą skrzyżowania, czy może będą się kwalifikowały pod ronda – mówił Bartosz Wojcieszek, dyrektor operacyjny Wrocławskiego Biura Projektów DROSYSTEM Sp. z o.o.
Jednakże projektanci będą starali się, aby obwodnica Krobi nie zostałą wytyczona zbyt daleko na wschód. Dlaczego?
- Odsuwanie trasy ma skutek taki, że trasa się wydłuża, co oznacza większej koszty, czyli de facto mniejsze szanse na realizację. Dochodzi także aspekt, który my nazywamy izolacyjnością miasta: im obwodnica jest dalej, tym miasto staje się bardziej odizolowane, może dochodzić do negatywnych skutków, jeżeli chodzi o inwstycje, działalność gospodarczą oraz handel – tłumaczył projekant.
DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD GRAFIKĄ
Ślad przebiegu wschodniej obwodnicy Krobi zaznaczono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2004 roku - źrodło: Gmina Krobia
Najpierw konieczne są wszystkie pozwolenia. "Musimy liczyć co najmniej dwa lata"
Również obecna Sylwia Kaźmierczak, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, szczegółowo opisała kolejne kroki na drodze do powstania obwodnicy, która ma zostać wybudowania w standardzie oddanej dwa lata temu do użytku obwodnicy Gostynia.
- Dzisiaj tak naprawdę jesteśmy na początku pierwszego etapu, który zakończy się uzyskaniem decyzji środowiskowej i wykonania koncepcji projektowej. Kolejnym takim kamieniem milowym będzie zlecenie dokumentacji projektowej z uzyskaniem decyzji o realizacji inwestycji drogowej. Natomiast, jeżeli już będziemy już mieli decyzję ZRiD-owską, przeprowadzimy procedurę przetargową, to na samą realizację, czyli wybudowanie obwodnicy musimy liczyć co najmniej dwa lata – podawała zastępca dyrektora WZDW w Pznaniu.
Specjalistka w zakresie drogownictwa dodała, że w tej chwili trudno mówić, jak będzie wyglądało finansowanie inwestycji z uwagi na to, że nie wiadomo, w którym roku samorządy będą gotowi, żeby przystąpić do jej realizacji oraz jakie będą koszty.
- Koszty są uzależnione od wielu czynników między innymi od warunków gruntowo-wodnych, które są na terenach przez które będzie przebiegała obwodnica, od ilości podziałów, wartości odszkodowania za grunty przejęte pod inwestycję, więc trudno na ten moment cokolwiek na ten temat powiedzieć – przyznała S. Kaźmierczak.
Skoro o kwestiach finansowych mowa burmistrz Łukasz Kubiak poinformował, że gmina Krobia będzie starała się także, aby „powiat gostyński mógł partycypować w realizacji tej inwestycji”, tak jak to miało miejsce w przypadku budowy obwodnicy Gostynia w ciągu DW434 oraz obecnie powstającej obwodnicy DK12.
DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM - KLIKNIJ, żeby PRZECZYTAĆ
Dlaczego ta inwestycja jest tak potrzebna Krobi i jej mieszkańcom?
Uczestnicy konferencji byli zgodni, że budowa wschodniej obwodnicy jest kluczowa dla rozwoju i bezpieczeństwa całego regionu.Marian Poślednik, radny sejmiku województwa wielkopolskiego,umieścił inwestycję w szerszym kontekście udrażniania drogi wojewódzkiej nr 434, która stanowi ważny korytarz transportowy łączący Poznań z Wrocławiem oraz drogi krajowe. Wyraził nadzieję, że dzięki nowej perspektywie finansowej UE uda się szybko zabezpieczyć środki na budowę.
- Mam nadzieję, że jeszcze w tej kadencji będziemy mogli podjąć decyzję o sfinansowaniu tego przedsięwzięcia – powiedział doświadczony parlamentarzysta i samorządowiec.
Z kolei poprzedni burmistrz Krobi Sebastian Czwojda, który inicjował prace nad wschodnią obwodnicą Krobi, przypomniał, że istniejący zachodni odcinek (oddany od użytku w 2010 roku) od początku był traktowany jako rozwiązanie tymczasowe.
Ostatnie badania natężenia ruchu z 2020 roku pokazują, że dziennie przez Krobię przejeżdża około 10 000 pojazdów.
Byy wlodarz podkreślił, że nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy, zwłaszcza ciężarowy, z centrum miasta, co radykalnie poprawi bezpieczeństwo. Obecnie ciężarówki muszą pokonywać sześć skrzyżowań, z czego cztery są wyjątkowo problematyczne.
- W tej chwili nasilniejsza rozbudowa miasta Krobi odbywa się w kierunku południowym – ciągnie się zarówno od strony torów w kierunku centrum, jak i w drugą stronę. Dlatego droga DW 434 stanowi obecnie drogę zbiorczą dla mieszkańców z tej części miasta i dochodzi do bardzo istotnej kolizji z tranzytem na tym odcinku, który będzie rósł. Gdyż jest tam jeszcze duża przestrzeń do zabudowy mieszkaniowej i przypuszczam, że rozbudowa miasta będzie postępować w tym kierunku – mówił S. Czwojda.
Słowa poparcia wyraził także Mariusz Duda, przewodniczący Rady Miejskiej w Krobi, deklarując pełne wsparcie radnych dla dalszych etapów prac, a w szczególności dla dialogu z mieszkańcami.
- Miejmy nadzieję, że dzięki pracy zespołowej uda nam się jak najszybszej doprowadzić do powstania pełnej obwodnicy miasta Krobi. Cieszymy się z obwodnicy zachodniej, ale tak jak już zostało powiedziane nie jest to pełna obwodnica, nie omija całego miasta i rodzi nam problemy komunikacyjne od ronda w centrum miasta do wyjazdu w kierunku Rawicza. Dlatego mamy nadzieję, że mieszkańcy i wszystkie osoby, które będą korzystały z tej drogi doczekają się pełnej obwodnicy po stronie wschodniej - podsumowa burmistrz Łukasz Kubiak.
KLIKNIJ ZDJĘCIE, żeby PRZECZYTAĆ REPORTAŻ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.