reklama
reklama

Remont drogi wojewódzkiej Borek Wlkp. - Zimnowoda. Niestety, nie w całości

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: mapy google

Remont drogi wojewódzkiej Borek Wlkp. - Zimnowoda. Niestety, nie w całości - Zdjęcie główne

foto mapy google

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu prowadzi postępowanie przetargowe na wzmocnienie DW 438 na odcinku Borek Wlkp. - Zimnowoda. Powód do zadowolenia może być tylko połowiczny - w I etapie nie zaplanowano przebudowy mostu na Pogonie. Oferty do realizacji zadania zgłosiło 7 przedsiębiorstw drogowych. Najdroższa jest propozycja firmy z Grabonogu.
reklama

Przebudowa drogi Borek Wlkp. - Zimnowoda, a co z mostem?

- Decyzja o realizacji zadania została podjęta w związku z pogarszającym się stanem drogi - informuje Andrzej Staszewski, zastępca dyrektora wielkopolskiego zarządu dróg w Poznaniu.

Do tych wyjaśnień dołącza Marek Rożek, burmistrz Borku Wlkp. Zwraca uwagę, że o naprawie zniszczonej drogi wojewódzkiej z Borku w kierunku Zimnowody gminni samorządowcy rozmawiają z WZDW w Poznaniu od lat. Szybszego tempa sprawie nadała sytuacja, jaką zastano po zakończeniu inwestycji związanej z przebudową ulic Zdzieskiej - Koźmińskiej, położonych w mieście w ciągu drogi wojewódzkiej 438 – CZYTAJ TUTAJ.

- Pojawił się problem, wcześniej już sygnalizowany, związany z mostem na Pogodnie. Obiekt jest w bardzo kiepskim stanie. Od dawna przygotowany jest projekt i prowadzone wszelkie uzgodnienia związane z budową nowego mostu, który ma powstać pomiędzy tym starym, a kładką. Pod uwagę brana jest przebudowa tego skrzyżowania i dalszego ciągu drogi w kierunku Koźmina – wyjaśnił Marek Rożek.

Co zostanie zrobione w ramach przebudowy drogi z Borku Wlkp. do Zimnowody?                               

W porównaniu z potrzebą budowy mostu, prace zaplanowane do wykonania w ramach I etapu inwestycji na drodze wojewódzkiej 438, to kosmetyka. Na dwukilometrowym odcinku z Borku Wielkopolskiego w kierunku Zimnowody w 2024 roku  do wykonania zaplanowano:

  • odtworzenie krawędzi jezdni (rozebranie nawierzchni i wykonanie warstw podbudów),
  • wzmocnienie jezdni oraz nowa warstwa wiążąca i ścieralna,
  • utwardzone pobocza,
  • oczyszczone rowy,
  • odtworzone oznakowanie poziome
Nie ma mowy o budowie nowego czy przebudowie istniejącego mostu. Burmistrz Rożek zapewnia, że rozmowy z zarządcą drogi i jednocześnie inwestorem, trwają. Zapewnia, że w imieniu mieszkańców będzie lobbował, by w ramach tego zadania (nieważne, w którym etapie) most został wybudowany.

Kto i za ile przebuduje drogę w gminie Borek Wlkp.?

Termin składania ofert dla przedsiębiorstw, które podejmą się realizacji zadania, upłynął 25 stycznia 2024 roku. Propozycje złożyło 7 firm. Przedsiębiorstwo Drogowe Drgobud z Grabonogu chce naprawić dwukilometrowy odcinek drogi za ponad 5 mln zł – to najdroższa oferta. Są też firmy, które proponują wykonanie zadania za ok. 4,7 - 4,9 mln zł. PBD z Kalisza oraz spółka Colas z Palędzia oferują wzmocnienie drogi w gminie Borek za ok. 4,3 mln zł. Najtańszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Goliny – firma jest gotowa wykonać zadanie za 3,9 mln zł.

Trwa weryfikacja ofert i analiza dokumentów.

[AKTUALIZACJA, 29 stycznia]

Co z budową mostu na Pogonie? Inwestor odpowiada 

Otrzymaliśmy informację z WZDW w Poznaniu, jak rozwiązana zostanie sprawa z wysłużonym mostem na rzece Pogonie. Zastępca zarządu wskazuje, że wielkopolski zarząd dróg, przygotowując projekt przebudowy drogi na odcinku Borek - Zimnowoda, ma na uwadze most. Mniej więcej dwa lata temu wprowadzono tam pewne ograniczenia w celu odciążenia konstrukcji obiektu.

- To konstrukcja z lat 60-tych ubiegłego wieku, jej nośność określono na poziomie 15 ton. Przez lata eksploatacji obiektu dokonywano jego okresowych przeglądów, zgodnie z prawem budowalnym. W ostatnim 5-leciu stwierdzono znaczący postęp uszkodzeń, zwłaszcza w zakresie związanym z postępującą korozją zbrojenia głównego skrajnych dźwigarów nośnych. Na podstawie przeglądów, w roku 2022, wprowadzono ograniczenie na moście w postaci wydzielenia pasa ruchu w środkowej części pomostu, celem odciążenia skrajnych belek - wyjaśnia Andrzej Staszewski.

Założenia projektowe przygotowane w 2023 roku przewidują budowę nowego mostu pomiędzy kładką dla pieszych, a mostem. Dlaczego jednak nie w pierwszym etapie? Most, chociaż bardzo zniszczony, będzie potrzebny w trakcie prowadzenia prac naprawczych samej drogi.

- W trakcie budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej zakłada się wykorzystanie mostu jako obiektu objazdowego. Istniejący obiekt zostanie wyburzony po wybudowaniu nowego mostu. Przewidziano także przebudowę skrzyżowania DW 438 z drogą gminną. Skrzyżowanie to projektowane jest ze zmianami jego geometrii, która umożliwi swobodny przejazd dla wszystkich grup pojazdów - tłumaczy Andrzej Staszewski. 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama