reklama

Remont dróg prowadzących do obwodnicy Gostynia. Inwestycja kosztuje kilkanaście milionów

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: fotomontaż Zbigniew Pacanowski

Remont dróg prowadzących do obwodnicy Gostynia. Inwestycja kosztuje kilkanaście milionów - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
18
zdjęć

foto fotomontaż Zbigniew Pacanowski

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościJakość dróg wokół obwodnicy zmieni się zdecydowanie - zapowiada Robert Marcinkowski, starosta gostyński. Samorząd powiatowy rozpoczął modernizację odcinków dróg, które prowadzą do powstającej właśnie obwodnicy Gostynia na drodze wojewódzkiej 434.
reklama

Największy w ostatnich latach projekt drogowy, którego inwestorem jest powiat gostyński, nosi nazwę  „Kompleksowe połączenie obwodnicy Gostynia na drodze wojewódzkiej 434 z systemem dróg lokalnych i drogą krajową nr 12 wraz z budową parkingu”. Jak zapowiada gostyński starosta, w ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie około 9 km dróg.

- Wszystkie mają związek z obwodnicą, gdyż wszystkie do obwodnicy prowadzą - wyjaśnia Robert Marcinkowski.

Stawiają na remont dróg prowadzących do obwodnicy Gostynia

Gostyń i najbliższe okolice już dziś są wielkim placem budowy, a niedługo staną się jeszcze większym. Samorząd powiatu gostyńskiego, dzięki funduszom pozyskanym w ramach rządowego programu Polski Ład, mógł przystąpić do przedsięwzięcia, w którym wszystkie drogi, prowadzące do obwodnicy mają być zmodernizowane.

- Kiedy kilkanaście miesięcy temu rozmawialiśmy z wykonawcą obwodnicy Gostynia usłyszeliśmy, że bardzo często w projektach inwestycyjnych powstają nowe szlaki komunikacyjne, nowe obwodnice, ale drogi które do tych szlaków i obwodnic prowadzą, są w niezmienionym stanie, często pozostają niewyremontowane. W powiecie gostyńskim działamy zupełnie inaczej - powiedział Robert Marcinkowski. 

Inwestycja w czterech częściach

„Kompleksowe połączenie obwodnicy Gostynia, na drodze wojewódzkiej 434, systemem dróg lokalnych (...)” to duża inwestycja, której realizacja została podzielona na 4 części. Jedną z nich jest budowa parkingu przed klasztorem księży filipinów i bazyliką na Świętej Górze (wykonawca Chod-Dróg Krobia), trzy pozostałe to zadania drogowe (wykonawca Drogbud Grabonóg).

- W zasadzie wykonawca może wszystkie etapy realizować niezależnie. Tak zaplanowaliśmy przetarg, żeby odpowiedzieć na ewentualne zmienne na rynku budowlanym. Mógł być też taki scenariusz, że każdy z tych etapów byłby realizowany przez inne przedsiębiorstwo. Na chwilę obecną inny wykonawca przebudowuje parking, a inny realizuje pozostałe 3 elementy prac drogowych - tłumaczy gostyński starosta.

Trwa pierwszy etap prac przygotowawczych do przebudowy szosy między Drzęczewem a Głogówkiem. W kolejnej części miałaby być wyremontowana droga między Gostyniem a Grabonogiem. Dalsze plany w realizacji zadania to przebudowa drogi prowadzącej w kierunku Podrzecza, aż do skrzyżowania z szosą do Krajewic. Kompleksowemu remontowi, zgodnie z projektem, zostanie poddany także odcinek szosy powiatowej od ronda w Grabonogu w kierunku Taniecznicy, na długości prawie 3 700 m.

To nie tylko wymiana nawierzchni

Włodarz powiatu gostyńskiego zaznacza, że inwestycja wiąże się nie tylko z wymianą nawierzchni dróg, gdyż do remontu wszystkich dróg wykonawca podchodzi kompleksowo. 

- Są to także remonty przepustów, regulacje wjazdów, ustawianie krawężników - mówi Robert Marcinkowski. - W ramach zadania nastąpi wymiana nawierzchni jezdni oraz częściowa wymiana podbudowy drogi. Od nowa będziemy robić większość poboczy. Są też zaplanowane elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak bariery, wjazdy na posesje czy na pola oraz wyniesione skrzyżowania - uzupełnia starosta gostyński.

Filipini dają pół miliona, samorządy nie dopłacają

Jedna z części zadania obejmuje budowę parkingu z kostki brukowej na Głogówku (przed bazyliką na Świętej Górze) wraz z odwodnieniem i oświetleniem. W zakresie prac, oprócz miejsc parkingowych, przewidziano powstanie chodników i dróg manewrowych z odwodnieniem oraz nasadzanie zieleni. Dotychczasowe miejsce parkingowe stało się placem budowy, podobnie jak droga z Drzęczewa w kierunku Głogówka. Wykonawcą jest firma Chod-Dróg z Krobi.

- Do budowy parkingu nie dokładamy nawet złotówki ze środków własnych powiatu gostyńskiego. To wszystko jest finansowane w ramach rządowego programu Polski Ład. Z Kongregacji Oratorium Św. Filipa Neri na Świętej Górze na realizację tego dużego projektu otrzymujemy 500 tys. zł - wyjaśnił starosta gostyński. 

Nawiązał do wydarzenia sprzed kilku lat, kiedy wspólnie spotkali się samorządowcy powiatowi, gmin Gostyń i Piaski, a także przedstawiciele księży filipinów.

- Uzgodniliśmy wówczas, że w ramach potrzeby budowy parkingu, połowa zostanie sfinansowana przez Kongregację, pozostała część przez lokalne samorządy. Dzięki temu, że otrzymaliśmy dotację w ramach Polskiego Ładu, samorządy nie dołożą do tego projektu ani złotówki, gdyż udało się to wpleść w duże przedsięwzięcie, które jest właśnie realizowane. 

Całość zadania kosztuje około 14,1 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia powiat gostyński otrzymał promesę opiewającą na 15 mln zł, jednak zmniejszenie zakładanych kosztów przebudowy dróg, oznacza także mniejszą dotację. Samorząd powiatu musi zapłacić 5% wartości inwestycji, czyli około 705 tys. zł.

- Nasze służby dosyć umiejętnie podeszły do oceny sytuacji rynkowej. Tak oszacowaliśmy wielkości przetargowe, żeby zmieścić się w ramach dofinansowania, jakie otrzymaliśmy z Polskiego Ładu. Pierwotna wartość projektu wynosiła 15,7 mln zł. Po przetargu ta wartość oscyluje w granicach 14,1 mln zł, zmieściliśmy się w zakładanych wcześniej kwotach - powiedział Robert Marcinkowski.

Ambitna inwestycja powiatowa realizowana jest na terenie dwóch gmin - głównie Piaski, ale też gminy Gostyń. Te dwa samorządy nie partycypują w finsowaniu zadania. 

- Pokrywamy to w ramach naszego wkładu własnego, bezpośrednio z budżetu powiatu gostyńskiego - zapewnia gostyński starosta.

Już jesienią pojedziemy do obwodnicy Gostynia "po nowym"?

Umowny termin zakończenia wszystkich prac wyznaczono na 27 października 2023 r. Według starosty wszystko wskazuje na to, że zanim zostanie oddana do użytku obwodnica drogi wojewódzkiej 434, zmodernizowane będą wszystkie szosy lokalne prowadzące do tego nowego ciągu komunikacyjnego.

 - Już jesienią mieszkańcy naszego powiatu będą mogli jeździć po wyremontowanych drogach, które docelowo doprowadzą też do obwodnicy - mówi włodarz powiatu gostyńskiego. - Jakość dróg wokół obwodnicy zmieni się zdecydowanie. Jest to element wielkiej ofensywy drogowej powiatu gostyńskiego. W tym roku w budżecie mamy ponad 26 mln zł przeznaczonych na powiatowe ciągi komunikacyjne. Tak wielkiego poziomu ich finansowania w historii naszego powiatu jeszcze nie było.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama