Biuro wykonawcy obwodnicy DK 12 w Podleśnej
Nieoficjalne informacje są takie, że od września rozpoczną się konkretne prace przygotowawcze do budowy obwodnicy drogi krajowej nr 12 dla Gostynia. Coś w tym jest, skoro gmina Gostyń podpisała już umowę z wykonawcą - konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner) - na wynajem dla pracowników gminnego budynku, jakim jest hotel „Podleśna”. Tam ma się znajdowac biuro wykonawcy.
- Doszliśmy do porozumienia z konsorcjum i oni będą od nas wynajmować większą część hotelu „Podleśna” na czas budowy obwodnicy, co też da nam jakiś zastrzyk finansowy. W czasach trudnych dla gastronomii i działalności hotelowej, nam to pomoże. Będzie tam zorganizowane biuro budowy, być może też pokoje pracownicze będą wykorzystywane. Umowa jest podpisana. Przynajmniej przez kilka najbliższych lat nie będziemy musieli tematu hotelu roztrząsać, szukać najemcy - przekazał ciekawostkę Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia na sesji 2 czerwca.
Jak będzie przebiegała obwodnica DK 12 dla Gostynia, możemy zobaczyć jedynie w orientacyjnym planie inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Czymś innym są życzenia i propozycje inwestora uwzględnione w planie orientacyjnym, a czymś innym jest konkretny projekt nowej drogi. Zawsze coś może się zmienić, jeśli chodzi o przebieg drogi - zastrzega Paweł Bruger, rzecznik prasowy grupy kapitałowej Mirbud S.A, w skład której wchodzi Kobylarnia S.A
Zaczną budować obwodnicę Gostynia pod koniec 2022 roku?
Przypomnijmy - w kwietniu zakończył się przetarg na realizację budowy obwodnicy DK 12 dla Gostynia. Oferta konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner), która opiewa na kwotę 246 832 635,59 zł, została wybrana jako najkorzystniejsza. Ponieważ od dokonanego wyboru nie wpłynęły żadne odwołania, 30 czerwca 2021 r. została zawarta umowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą robót. Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Termin realizacji, jaki przewiduje kontrakt to 33 miesiące, w tym 10 miesięcy przewidziano na prace projektowe. Inwestor (GDDKiA) potwierdza, że one wciąż trwają. Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to koniec 2022 r. jednakże jest on uzależniony właśnie od uzyskania decyzji ZRID.
- Przygotowywana jest między innymi pełna dokumentacja projektowa niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - tak zwany ZRID. Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to koniec 2022 r. jednakże jest on uzależniony od uzyskania decyzji ZRID - poinformował Marcin Kucharczak, zastępca naczelnika wydziału zamówień publicznych w poznańskim oddziale GDDKiA.
1 czerwca do Urzędu Miejskiego w Gostyniu i radnych wpłynęło pismo z GDDKiA potwierdzające te informacje.
- Podczas uzgadniania dokumentacji projektowej napotkaliśmy na trudności, które wymusiły korektę rozwiązań projektowych oraz ich pozytywne uzgodnienie. Pomimo powyższego GDKKiA dokłada wszelkich starań, aby decyzję ZRID uzyskać do końca bieżącego roku - czytamy w komunikacie.
Jeśli chodzi o aktualny plan orientacyjny przebiegu drogi, inwestor poinformował, że (w porównaniu do tego, który obowiązywał jeszcze rok temu) dokonano drobnych korekt przebiegu obwodnicy, które wynikają z przyjętych przez Wykonawcę rozwiązań technicznych. Korekty dotyczą odcinka drogi, przebiegającego w okolicy Piasków. Wiemy, że pod budowę zostanie wycięta część drzew w tzw. Szwajcarii Godurowskiej. Najprawdopodobniej oszczędzone zostanie torfowisko i lokalny „minirezerwat” przyrody położony niedaleko Starego Gostynia (przy tzw. żwirowni).
TUTAJ o tym, czy z placu budowy zejdą wykonawcy nowej drogi - łącznika ul. Leszczyńskiej z Wrocławską?
Kopalnia kruszywa na potrzeby budowy obwodnicy DK 12 dla Gostynia
Z nieoficjalnych informacji wynika, że kierownictwo ekipy budowlanej spotkało się już z urzędnikami Starostwa Powiatowego w Gostyniu oraz gostyńskiego magistratu, nadzorującymi inwestycje drogowe. Przedstawiano chociażby propozycję zmiany organizacji ruchu na czas realizacji inwestycji, ale nie zapadły jeszcze konkretne decyzje. Burmistrz Gostynia wydał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych na kopalnię odkrywkową kruszyw w okolicach Klony - Stary Gostyń. Eksploatacja kruszywa potrwa około 2,5 lat i będzie ono wykorzystywane tylko na potrzeby budowy obwodnicy Gostynia na drodze krajowej nr 12.
Wiadomo, decyzja dotyczy uwarunkowań środowiskowych. Czy będzie można wymóc w jakiś sposób na inwestorze, który będzie dowoził piasek i żwir na plac budowy obwodnicy DK 12 utrzymanie w dobrym stanie tej drogi, którą będą jeździły samochody ciężarowe. To szosa powiatowa, ale była wykonywana również z gminnych pieniędzy - sugerował Paweł Stachowiak, radny i sołtys Goli.
Po co druga obwodnica dla Gostynia?
Podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 12.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 12. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski - zapewnia inwestor, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja powstanie w ramach „Programu budowy 100 obwodnic”. Dzięki nowej drodze nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Zwiększy się też przepustowość innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski.
Jak będzie wyglądała obwodnica DK 12 dla Gostynia? - KLIKnij w obrazek
W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 17 km i przekroju jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Odcinkowo jeden kierunek zostanie poszerzony o drugi pas, dla zwiększenia przepustowości (między węzłami Gostyń i Piaski 2+1). Co ważne, planowana droga – od strony północnej – ominie kilka miejscowości: Golę, Gostyń, Bogusławki, Drzęczewo Drugie, Piaski i Godurowo. Początek inwestycji zlokalizowany jest w okolicach skrzyżowania aktualnej drogi krajowej nr 12 z drogą powiatową prowadzącą w kierunku Kosowa, koniec na wysokości Dąbrówki na terenie gminy Borek Wlkp. Przy obwodnicy zostaną zaplanowane także drogi serwisowe.
Według koncepcji, jaka obowiązuje aktualnie, zniknie spora część lasu położonego przy drodze z Gostynia do Starego Gostynia (przy tzw. babiej górze), obwodnica będzie przebiegała w okolicach wiaduktu kolejowego, przetnie linie kolejową w kierunku Kościana (nieczynna od wielu lat), a najbliżej do niej będą mieli mieszkańcy Pożegowa (przebieg od północy zaplanowano między Gostyniem a Dusiną, w okolicy ul. Siewnej). Węzeł Gostyń powstanie przy ul. poznańskiej, w okolicy skrzyżowania z drogą do Dusiny). Obie obwodnice - dla DW 434 i DK 12 będą przecinały się za Gostyniem, gdzie powstanie węzeł Piaski.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.