reklama

Nie będzie konkursu na dyrektora MGOK w Pogorzeli - z inicjatywy burmistrza Pogorzeli powstanie nowa instytucja

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Nie będzie konkursu na dyrektora MGOK w Pogorzeli - z inicjatywy burmistrza Pogorzeli powstanie nowa instytucja - Zdjęcie główne

foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościBurmistrz Pogorzeli Daria Wzuj planuje połączenie samorządowych jednostek, działających w zakresie rozwijania kultury na rzecz gminnej społeczności. Chodzi o Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury oraz Bibliotekę Publiczną Miasta i Gminy w Pogorzeli. Projekt uchwały w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury będą rozpatrywali radni na najbliższej sesji.
reklama

Inicjatywa dotycząca połączenia dwóch gminnych jednostek wyszła od Darii Wyzuj, która jest burmistrzem Pogorzeli. 

Mamy bardzo dobry czas na to, żeby połączyć te instytucje. To było w moim zamierzeniu, brałam pod uwagę taki krok z końcem kadencji  byłego dyrektora Mariusza Ossowskiego, radni o tym też wspominali - mówi Daria Wyzuj.

Burmistrz przyznaje, że nie tylko kwestie finansowe, chociażby w tym przypadku ewentualne oszczędności, spowodowały wyjście z propozycją utworzenia jednej instytucji kultury w gminie Pogorzela. Wskazuje, że przede wszystkim chodzi w tym przypadku o sposób zarządzania. Daria Wyzuj zauważa, że  łatwiej się zarządza  jedną jednostką niż dwoma osobnymi, „które tak naprawdę są ukierunkowane swoim działaniem na kulturę”. Ideą połączenie placówek jest - jak napisano w projekcie uchwały - "efektywne wykonywanie zadań gminy w zaspakajaniu potrzeb wspólnoty w zakresie upowszechniania i ochrony kultury i czytelnictwa, a także podnoszenia efektywności zarządzania”.

reklama

Połączenie obu instytucji przyniesie pozytywny skutek w zakresie upowszechniania czytelnictwa. Połączenie samorządowych instytucji kultury zapewni skupienie i skoordynowanie działań w sferze kultury (tj. będą one wykonywane przez jeden podmiot) oraz zapewni sprawniejsze zarządzanie i podejmowanie działań zapewniających lepszą jakość usług w zakresie promocji czytelnictwa i kultury. Zapewni także wydajniejsze i elastyczniejsze zarządzanie pracownikami oraz racjonalizację wydatków pracowniczych, przy tych samych zasobach kadrowych - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały „w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Pogorzeli i Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Pogorzeli”.

Warto dodać, że biblioteka publiczna oraz ośrodek kultury w Pogorzeli funkcjonują w jednym budynku.

reklama

To zrozumiałe, że w tak małym miasteczku, gminie, tutaj w Pogorzeli biblioteka sama przejmuje często inicjatywę i prowadzi działania kulturalne. Chodzi na przykład o organizację rowerówki, gry miejskiej. Te zadania kulturalne są przygotowywane przez bibliotekę. Przy połączeniu instytucji organizacja tego rodzaju wydarzeń będzie łatwiejsza. Biblioteka nadal zostanie biblioteką - o czytelnictwo nie powinniśmy się martwić - przekonuje Daria Wyzuj.

W uzasadnieniu do projektu uchwały, mówiącej o zamiarze podjęcia działań w kierunku utworzenia jednej samorządowej instytucji kultury z dwóch gminnych jednostek czytamy:

Dzięki połączeniu możliwa będzie sprawniejsza organizacja zastępstw i kierowania pracowników do wykonywania zadań rozszerzających biblioteczną ofertę. Usprawnieniu ulegnie organizowanie działalności uwzględniającej potrzeby czytelnicze i edukacyjne mieszkańców Gminy. Stworzenie na bazie istniejącej struktury dwóch instytucji kultury jednej, silnej, prężenie działającej instytucji kultury, pozwoli wypracować wspólną politykę realizującą cele statutowe biblioteki oraz ośrodka kultury. Ponadto połączenie zapewni koordynację podejmowanych działań w obszarze kultury, pamięci historycznej i czytelnictwa przy pełnym wykorzystaniu potencjału kadrowego i bazy materiałowej.

reklama

Procedura przygotowywana jest zgodnie z przepisami i może trwać nawet pół roku. 

Ustawa z 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności mówi, że organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji funkcjonujących w różnych formach organizacyjnych działalności kulturalnej. Z kolei możliwość dokonania połączenia biblioteki wynika z ustawy o bibliotekach. Jednak w tym przypadku organizator jest obowiązany na 6 miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu, podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze wraz z uzasadnieniem. Dodatkowo przy połączeniu biblioteki na organizatorze ciąży obowiązek zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Bibliotecznej i wojewódzkiej biblioteki publicznej, w tym przypadku Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu. Dodatkowo zgodę na takie posunięcie powinien wydać minister do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

reklama

Jeśli będą one pozytywne, wówczas mam nadzieję, że od 1 stycznia 2026 roku mieszkańcy gminy będą korzystali już z nowej instytucji, powstałej po połączeniu dw.óch placówek - stwierdza Daria Wyzuj.

Jeśli chodzi o nazwę nowej instytucji - do jej ustalania burmistrz Daria Wyzuj zamierza zaangażować radę miejską, a także mieszkańców.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo