Przepisy dotyczące dróg publicznych i ich wykonanie
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, nowo wybudowana obwodnica Gostynia zostaje zaliczona do kategorii drogi, w której ciągu leży. Ponieważ mamy do czynienia z drogą wojewódzką 434, zarządcą otwieranej 4 grudnia szosy jest WZDW w Poznaniu. Dotychczasową kategorię drogi wojewódzkiej z mocy prawa stracą ulice Wrocławska, Poznańska, ul. Kolejowa oraz Plac Karola Marcinkowskiego w Gostyniu. Ten "pakiet" dostanie samorząd powiatowy.W przypadku dróg w samym Gostyniu, gminie oraz dróg powiatowych jest jeszcze kilka formalności do wykonania. Między innymi podjęcie uchwał rady miejskiej oraz powiatu gostyńskiego.
Radni powiatowi również mają uprawnienia do tego, by w drodze uchwały, pozbawić kategorii drogi powiatowej odcinek o proporcjonalnej długości do tego, który przejęła z „województwa”. Wtedy odcinek drogi powiatowej zostaje zaliczony do kategorii drogi gminnej.
Propozycje powiatu gostyńskiego
Zarząd powiatu gostyńskiego, jak poinformował Szymon Jakubowski, przygotował propozycje dla samorządu gminnego, aby pozbawić kategorii dróg powiatowych i zaliczyć do gminnych odcinki, przebiegające przez gminę Gostyń.Pod zarządzanie gminy Gostyń miałyby trafić odcinki dróg, które do tej pory miały kategorię powiatowych:
- 4967P Gostyń, ul. Mostowa (0,412 km);
- 4968P Gostyń, ul. Fabryczna (0,666 km);
- 4970P Gostyń, ul. Nad Kanią (0,327 km);
- 3909P Gostyń, ul. Starogostyńska + dalszy ciąg drogi do skrzyżowania w kierunku miejscowości Daleszyn (4,430 km);
- 4948P Stary Gostyń do drogi krajowej nr 12 (przez Golę - 1,790 km);
- Są to szosy o takiej samej proporcjonalności jak pakiet dróg wojewódzkich, który otrzymuje powiat od zarządu wojewódzkiego. Jako samorząd powiatowy możemy pozbawić kategorii dróg powiatowych szosy, znajdujące się na terenie gminy Gostyń i oddać je pod zarządzanie gminnego samorządu. Rozmowy w tej sprawie już się odbyły. Szukaliśmy wspólnego rozwiązania, żeby było to funkcjonalne oraz zasadne. Doszliśmy do porozumienia, że przekażemy wszystkie drogi wewnątrz miasta, które są lub staną się drogami powiatowymi, a poza Gostyniem pod zarząd gminy wejdzie droga przebiegająca od Starego Gostynia do Goli, do drogi krajowej 12 - wyjaśnia Szymon Jakubowski, etatowy członek zarządu powiatu gostyńskiego.
Po ustaleniach z włodarzem gminy, Jerzym Kulakiem, członkowie zarządu powiatu podjęli już uchwałę intencyjną w sprawie poinformowania burmistrza (...) „o zamiarze podjęcia Uchwały Rady Powiatu Gostyńskiego w sprawie pozbawienia kategorii dróg powiatowych”.
Będzie wygodniej - wszystkie ulice w centrum będą należały do jednego administratora
Zarząd powiatu z władzami gminy Gostyń uzgodnili, że wszystkie ulice w centrum miasta będą należały do jednego administratora.
- Jest to wygodne i praktyczne, gdyż sprawi, że łatwiejsze będzie zimowe utrzymanie ulic, ciągów drogowych. Co ważniejsze, te szosy i ulice, które zamierzamy przekazać gminie nie spełniają funkcji, nie są odpowiednie do definicji dróg powiatowych - nie łączą ani siedziby gmin, ani też siedziby gminy z siedzibą powiatu. Są to ciągi komunikacyjne, które dla nas stanowią sieć dróg lokalnych. Przekazanie gminie jest więc zasadne. To wspólne rozwiązanie wypracowane z samorządem gminy Gostyń - wyjaśnia Szymon Jakubowski z zarządu powiatu, mając nadzieję, że przy podejmowaniu uchwał w tej sprawie nie będzie żadnych problemów.
Po uzgodnieniach samorząd gminny najprawdopodobniej (jeśli zgdzi się Rada Miejska w Gostyniu) będzie też zarządzał i utrzymywał fragmenty ulic w mieście, których właścicielem dotychczas był WZDW w Poznaniu, jednak z mocy prawa po oddaniu do użytku obwodnicy DW 434, zostaną zaliczone do kategorii dróg powiatowych.
- ul. Kolejowa (0,390 km);
- Plac Karola Marcinkowskiego (0,160 km);
- ul. Wrocławska - odcinek od Ronda Solidarności do skrzyżowania z ul. Kolejową (0,130 km)
W związku z otrzymanym odszkodowaniem z samorządu wojewódzkiego, zarząd powiatu chce zaproponować radnym wykonanie zadania na rzecz gminy - wyremontowanie fragmentu ul. Poznańskiej - od przejazdu kolejowego do ronda Pożegowo.
- Jako powiat będziemy już zarządzać tą drogą. Myślę, że w pierwszej połowie 2024 roku zostanie wymieniona nawierzchnia na tym odcinku ul. Poznańskiej, a także na ulicy Fabrycznej - od skrzyżowania z ul. Nad Kanią do Placu Karola Marcinkowskiego, do pierwszego skrzyżowania. To fragment drogi, którą przekażemy pod zarząd gminie Gostyń - wyjaśnia etatowy członek zarządu powiatu gostyńskiego.
Z zimowym i bieżącym utrzymaniem dróg samorząd powiatu sobie poradzi?
Samorząd powiatowy otrzyma duży bagaż obowiązków, gdyż zmiana kategorii drogi następuje nie tylko „na papierze”. Przejęcie dróg wiąże się z określonymi zadaniami.Z ponad 20 zadań do wykonania, do podstawowych obowiązków administratora należy pełnienie funkcji inwestora, a poza tym wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających, a także utrzymanie części drogi, urządzeń drogi, budowli ziemnych, drogowych obiektów inżynierskich, znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Będziemy musieli skorygować koszty zimowego utrzymania dróg, zrobimy kalkulację, by zabezpieczyć odpowienią pulę pieniędzy na ten cel. Ulica Poznańska i Wrocławska będą priorytetowe w przypadku utrzymania zimowego. Ten ciąg będziemy odśnieżać i udrożniać w pierwszej kolejności - mówi Szymon Jakubowski. - Nie ucierpią na tym drogi powiatowe położone w innych gminach - zapewnia.
Samorząd powiatowy podpisał umowę z firmą Kom-System z Kościana na wykonywanie usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg przez kolejne 3 lata. Powiat gostyński współpracował z nią w tym zakresie przez ostatnie 3 lata i nie narzeka. Jak mówi Szymon Jakubowski - swoje prace wykonuje uczciwie, aczkolwiek bardzo się ceni. Zarząd powiatu liczył, że tegoroczna oferta przetargowa przedsiębiorstwa z Kościana na bieżące utrzymanie dróg będzie opiewała w granicach 1,4 mln zł (pod uwagę brano stawki za 3 ostatnie lata), a oferta wyniosła 2,4 mln zł. Firma w regionie nie ma konkurencji i wykorzystuje fakt, że jest monopolistą w wykonywaniu "zimowych" usług na drogach.
- Przez ostatnie 3 lata płaciliśmy miesięcznie za gotowość do wyjazdu 24 tys. zł, teraz ta kwota wzrosła do 77 tys. zł. Będziemy musieli zapłacić czy odśnieżamy drogę, czy nie. Dodatkowo przedsiębiorca dostanie pieniądze za wyjazd i wykonane roboty na drodze, chociażby przy odśnieżaniu - uzupełnia Szymon Jakubowski.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.