Wyróżniono blisko 20 urzędów
W tym roku odbyła się 8. już edycja konkursu „Przyjazny Urząd”. Uroczysta gala finałowa odbyła się 5 września 2023 r. w Pałacu Staszica – siedzibie Polskiej Akademii Nauk. Do Warszawy zjechali prezydenci miast, burmistrzowie, wójtowie, dyrektorzy urzędów, naczelnicy wydziałów i wielu innych menedżerów administracji publicznej.Kulminacyjnym punktem spotkania było wręczenie certyfikatów i statuetek przyznanych za wdrażanie w polskich urzędach wysokich standardów jakościowych i nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych usprawniających świadczenie usług publicznych. Wyróżniono blisko 20 urzędów (w konkursie startowało ponad 100 instytucji), w tym m.in. urzędy gminne, powiatowe oraz wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie. Ich menedżerowie odebrali certyfikaty i gratulacje od członków kapituły konkursu oraz kierownictwa Quality Institute – podmiotu organizującego program „Przyjazny Urząd”.
- Nauka zarządzania powinna wspierać praktykę (...) pomagać tym, którzy zarządzają, a zatem organizują, kierują, motywują innych – by robili to efektywnie, skutecznie, mądrze. Swego rodzaju pomostem pomiędzy nauką a praktyką zarządzania jest nasz konkurs. Dzięki ekspertom oceniającym aplikacje konkursowe możemy – na bazie wiedzy naukowej - identyfikować te urzędy, które w praktyce są zarządzane najlepiej w Polsce, z poszanowaniem najwyższych standardów jakości, z uwzględnieniem potrzeb swoich interesariuszy – powiedział podczas spotkania prezes zarządu Quality Institute, Piotr Celej.
Jak wybierała kapituła?
W Konkursie „Przyjazny Urząd” aplikacje urzędów oceniało jury, w którym zasiadali m.in. naukowcy pracujący na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Kapituła wybrała i nagrodziła urzędy cechujące się wysoką jakością obsługi klienta, profesjonalizmem, nowoczesnym podejściem do zarządzania, uczciwością i rzetelnością w działaniu oraz innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie kultury pracy.
- „W kwestionariuszu konkursowym uczestnik rywalizacji o znak jakości „Przyjazny Urząd” prezentuje wprowadzone przez siebie rozwiązania ukierunkowane na podnoszenie jakości obsługi klienta i budowanie w urzędzie kultury profesjonalizmu, kompetencji i rzetelności. Następnie kwestionariusz podlega ocenie kapituły. Jej członkowie analizują m.in. jakość i efektywność przedstawionych w ankiecie rozwiązań, a także sprawdzają w formie audytu zewnętrznego informacje zaprezentowane przez uczestników Konkursu. Wykorzystywane jest też badanie „tajemniczy klient”. Przyznany przez kapitułę Znak Jakości „Przyjazny Urząd” potwierdza, iż w opinii eksperckiego jury oceniana jednostka stosuje wysokie standardy jakościowe w swojej działalności związanej z obsługą klienta (interesanta) i świadczeniem usług publicznych” – tłumaczył Piotr Celej.
„Nasi” w gronie liderów
W gronie liderów administracji publicznej, samorządowej i rządowej, znalazło się Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyniu. Instytucja, oprócz otrzymania Znaku Jakości „Przyjazny Urząd”, dodatkowo została nagrodzona Wyróżnieniem Nadzwyczajnym „Laur Kreatywności”. Wyróżnienie przyznano za wdrożenie najbardziej oryginalnych, autorskich, kreatywnych i nowoczesnych procedur i narzędzi budowania wysokiej kultury jakości. Inne nagrodzone instytucje to m.in. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin, czy powiatowe urzędy pracy.Nagrodę dla PCPR w Gostyniu odebrała reprezentacja w składzie: Lucyna Nowak – wicedyrektor, kierownik Działu Pomocy Dziecku i Rodzinie, psycholog, Marta Adamek – konsultant ds. osób z niepełnosprawnością z Działu Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Mirosław Sobkowiak – dyrektor. Zdobycie znaku jakości „Przyjazny Urząd” i uzyskanie Wyróżnienia Nadzwyczajnego „Laur Kreatywności” szefostwo gostyńskiego PCPR uznaje za docenienie przez zewnętrznych ekspertów codziennej pracy zespołu specjalistów oraz urzędników pracujących w naszej instytucji, dla których – jak podkreślił dyrektor Sobkowiak - służba dla osób korzystających ze wsparcia i pomocy naszej instytucji, jest misją, realizowaną od lat zawsze z profesjonalizmem i pełnym poświęceniem.
- Jest to szczególnie trudne, gdyż PCPR realizuje zadania w wielu obszarach, w tym w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w pomocy społecznej, w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w obszarze poradnictwa obywatelskiego czy działalności pożytku publicznego. Praca w PCPR wymaga wszechstronności, gdyż łączy działalność administracyjną ze specjalistyczną, wieloobszarową działalnością niosącą pomoc i wsparcie mieszkańcom powiatu, których dotykają rozmaite problemy. Praca w PCPR obejmuje też koordynowanie powiatowym systemem pomocy społecznej i wsparcia rodziny - podsumował udział w konkursie Mirosław Sobkowiak. - Działalność zawodowa pracowników powiatowego centrum, to praca dla drugiego człowieka, często niestandardowa, wielozadaniowa, zawsze wymagająca pełnego poświęcenia i obciążona ogromną odpowiedzialnością. Ta nagroda to wyjątkowe wyróżnienie za codzienną pracę, za którą całemu zespołowi PCPR w Gostyniu, wszystkim moim koleżankom serdecznie dziękuję! - uzupełnił.
Prezentacja, wręczanie i dyskusja o zarządzaniu
Gala, która odbyła się w Warszawie, była nie tylko okazją do zaprezentowania wyników konkursu i promocji laureatów, ale też dyskusji wokół problematyki zarządzania jakością w administracji publicznej.
- To także forum, na którym mają okazję spotkać się i wymienić „dobrymi praktykami” menedżerowie najnowocześniejszych urzędów z całego kraju, w tym m.in. samorządowcy, reprezentanci administracji rządowej, pełnomocnicy ds. jakości, przedstawiciele świata nauki – wyjaśnia Mirosław Sobkowiak, dyrektor PCPR w Gostyniu,
Tegorocznej gali w Warszawie towarzyszyły liczne wystąpienia okolicznościowe, a także koncert zespołu muzycznego De Mistake z Katowic, przygotowany na cześć Laureatów Konkursu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.