Pomysłów na przyciągnięcie dzieci i młodzieży do biblioteki jest sporo. Na oryginalny wpadła koordynatorka projektu "Równać szanse", pracownica biblioteki publicznej w Krobi.
- Właśnie zakończyliśmy realizację projektu Krobscy Poszukiwacze Tajemnic - wyjaśnia Marta Gumułka, bibliotekarz w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Krobi. - W sumie to jest już trzeci projekt "Równać szanse" w Krobi, ale pierwszy realizowany przez bibliotekę.
Stworzyli quest i własne logo
Założeniem tego projektu było dostosowanie biblioteki w taki sposób, żeby młodzież dobrze się w niej czuła i chętnie tam przychodziła.
- Chcieliśmy stworzyć coś, co młodych czytelników czy użytkowników przyciągnie do nas - dodaje M. Gumułka, koordynator projektu. - Obecnie zarówno uczniowie szkoły podstawowej jak i pobliskiego liceum przychodzą tu by odrabiać lekcje, popracować grupowo czy po prostu poczekać na autobus. A to za mało.
Projekt był realizowany od września 2022 r. do marca 2023 r. i przyznano na niego tzw. "mały grant" w wysokości 8 800 zł od Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, którego operatorem jest Fundacja Civis Polonus. W ramach tego projektu zorganizowano wyjazd do Poznania i spotkanie z harcerzem, który uczył uczestników, jak się takie terenowe gry w różnych miejscach wykonuje. Nastolatkowie stworzyli również swoje własne logo oraz zaprojektowali leżaki, które będą wystawione przed budynkiem KROB_KULT-u w okresie wakacyjnym, by zachęcić do przyjścia do biblioteki, do relaksu i lektury.
Kto zabił bibliotekarkę Magdę?
Przez pól roku młodzież spotykała się kilkakrotnie w bibliotece i opracowywała quest. Znajomi autorów gry mieli okazję do testowania jej przed oficjalną prezentacją na spotkaniu "Sobota pełna tajemnic". Quest stworzono w formie gry terenowej w obrębie samej biblioteki. Jest to gra kryminalna w całości stworzona przez młodzież szkolną w wieku od 13 do 19 lat z gminy Krobia, w sumie 11 osób. Zadaniem uczestników gry jest ruszyć śladami wymyślonej postaci, bibliotekarki Magdy i wykonać kolejne zadania by rozwiązać zagadkę jej śmierci. Zadania sa różnorakie, związane z wiedzą ogólną, w formie szyfrów czy do rozwiązania z użyciem latarki UV.
- Inauguracją tego projektu było otwarcie gry, czyli zaproszenie znajomych do rozwiązania questu - mówi bibliotekarka. - Od 11 marca gra jest dostępna w bibliotece dla wszystkich.
Rozmówczyni podkreśla, że prawdopodobnie w przyszłości powstanie kolejna gra, gdy obecna już się "opatrzy".
Quest jest dostępny w formie ulotki formatu A4 umieszczonej przy wejściu do biblioteki.
By obserwować poczynania krobskiej młodzieży zapraszamy do mediów społecznościowych: Równać Szanse Krobia
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.