reklama

Festiwal Musica Sacromontana na Świętej Górze 2024. Po raz XIX muzyka oratoryjna zabrzmi w murach Bazyliki

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Festiwal Musica Sacromontana na Świętej Górze 2024. Po raz XIX muzyka oratoryjna zabrzmi w murach Bazyliki - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KulturaNarodowy Zespół Solistów „Kyiv Camerata” z Kijowa swoim koncertem otworzy tegoroczny XIX Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, który tradycyjnie odbędzie się w murach Bazyliki Świętogórskiej w ostatni weekend września (28 i 29 września) oraz pierwszy października (5 i 6 października). Następnie, nie tylko melomani, usłyszą skomponowane w zaledwie dwa tygodnie Oratorium „Mesjasza” Haendla, zanurzą się w „Hiszpańską noc” za sprawą nowych aranżacji dzieł Józefa Zeidlera, a na koniec czeka ich spotkanie z niezwykle rzadko wykonywaną pompa funebris. Patronem medialnym XIX Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana jest gazeta „Życie Gostynia oraz portal gostynska.pl.
reklama

Program XIX Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana

Sobota, 28.09.2024 r., godz. 19.30

Dotyk Anioła
Narodowy Zespół Solistów – Kijowska Camerata
Oleh Marynchenko – dyrygent 
Bogdana Pivnenko – skrzypce 
Miasto Maryi utwór dedykowany miastu Mariupol – Zoltan Ałmaszi

Na otwarcie kolejnej edycji festiwalu zaprosiliśmy Narodowy Zespół Solistów „Kyiv Camerata” z Kijowa. Jest to wiodący ukraiński zespół wykonujący muzykę kameralną różnych stylów i epok. Repertuar zespołu wypełniają utwory A. Vivaldiego, J. S. Bacha, J. Haydna, W. A. Mozarta, E. Griega, A. Dwořaka, P. Czajkowskiego, I. Strawińskiego, A. Schoenberga, jak również najbardziej znaczące przykłady muzyki awangardowej drugiej połowy XX wieku. Najważniejszą część aktywności zespołu zajmuje jednak wykonywanie i popularyzacja rodzimej ukraińskiej muzyki współczesnej. Zespół ma na swym koncie szereg nagrań archiwalnych dla ukraińskiego radia i telewizji, a także znaczący dorobek płytowy. Jest stałym uczestnikiem najważniejszych festiwali muzycznych Ukrainy. „Kyiv Camerata” odbyła liczne tournée koncertowe w Niemczech, Austrii, Francji, USA, Chinach, Polsce, Grecji, Rosji, krajach bałtyckich, Armenii, Gruzji. Wielki kunszt wykonawczy oraz dobór repertuaru sprawią, że w czasie koncertu pięknem zostaniemy dotknięci niemalże jak przez wysłańca niebios.

 

Niedziela, 29.09.2024 r., godz. 18.30

Speaking Concerts - Alleluja, czyli Haendel i jego Mesjasz
Koncert dedykowany Bankowi Gospodarstwa Krajowego z okazji 100-lecia
Marzena Michałowska - sopran
Dawid Biwo - bas
Poznański Chór Chłopięcy (przygotowanie Jacek Sykulski)
Orkiestra Collegium F
prof. Marcin Sompoliński - dyrygent, prowadzenie koncertu

Drugi koncert Festiwalu to najsłynniejsza muzyczna opowieść o życiu, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, skomponowana w zaledwie dwa tygodnie, wystawiona po raz pierwszy 1742 roku w Dublinie – to właśnie Oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Haendla. Dokładnie tydzień i… 282 lata po premierze tego arcydzieła, wybrzmi najbardziej znane „Alleluja” w historii! Wspaniali soliści, niesamowita muzyka i fascynujący komentarz prof. Marcina Sompolińskiego gwarantują niezapomniany wieczór. Niepowtarzalny koncert muzyki klasycznej połączony z fascynującym i błyskotliwym wykładem. Fuzja muzyki, sztuki, nowoczesnych multimediów, tradycji i szczypty dobrego humoru. Maestro Marcin Sompoliński, dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością godną detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirując pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów, zdzierając maskę powagi z muzyki, która poważną wcale nie jest, pomimo że opowiada – jak to muzyka oratoryjna – o poważnych treściach. Bez wątpienia, ten wieczór oratoryjny w Bazylice na Świętej Górze będzie wyjątkowym, nie tylko muzycznym przeżyciem.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM - KLIKNIJ GRAFIKĘ, żeby PRZECZYTAĆ FOTOREPORTAŻ

Sobota, 05.10.2024 r., godz. 19.30

Spanish Night
Koncert dedykowany Fundacji Zakłady Kórnickie z okazji 100-lecia śmierci hrabiego Władysława Zamoyskiego
Krzysztof Meisenger – gitara, Patrycja Betlay – instrumenty perkusyjne
Zespół „Poland baROCK” 
Utwory Francisco Tarregi, Manuela De Falla, Isaaca Albenitza
Pastorella, Modlitwa o deszcz - Józefa Zeidlera (pierwsze opracowanie na gitarę i smyczki)

Trzeci z koncertów tegorocznego Festiwalu to niejako poszerzenie świętogórskich odkryć muzycznych o nowe aranżacje dzieł Józefa Zeidlera. Zdaniem krytyki i melomanów z całego świata, Krzysztof Meisenger jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej charyzmatycznych gitarzystów klasycznych. Współpracuje z takimi gwiazdami muzyki klasycznej, jak Sumi Jo, Philharmonia Quartett Berlin czy orkiestra Academy of St. Martin in the Fields. Jego talent międzynarodowa krytyka porównuje do talentu takich artystów, jak Piotr Anderszewski czy Pepe Romero, a do jego mistrzów należą wielcy gitarzyści naszych czasów, tacy jak Aniello Desiderio czy Christopher Parkening. Występuje na całym świecie od Tokio po Los Angeles i Buenos Aires, grając koncerty w najbardziej renomowanych salach, takich jak Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Tokyo International Forum, Filharmonia Berlińska, Théâtre du Châtelet w Paryżu czy Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie. Solista wraz z zespołem „Poland baROCK” zaprosi nas na hiszpańskie ulice, gdzie wykona pierwsze opracowanie na gitarę utworu „polskiego Mozarta”. Tak pomyślany wieczór jest najlepszym dowodem rozwoju artystycznego festiwalu Musica Sacromontana i kreatywność jego dyrektora artystycznego.

 

Niedziela, 06.10.2024 r., godz. 18.30

Skarby Muzyki Polskiej - Andrzej Siewiński i Józef Zeidler

Koncert dedykowany ks. Zbigniewowi Starczewskiemu COr z okazji 50-lecia kapłaństwa
Media vita (anonim, kancjonał benedyktynek sandomierskich, 1721)
Requiem - Andrzej Siewiński (zm. przed 1726)
Agnus Dei, Dona Dobis Pacem – Missa ex D – Józef Zeidler
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz soliści: Agnieszka Krusz – alt,  Grzegorz Wollmann – kontratenor, Łukasz Nowak – tenor, Aleksandra Poniszowska – sopran, Bogumił Stelmach – tenor, Magda Szostak-Krupowicz – sopran, Izabela Kopiec – alt, Remigiusz Nowak – bas, Adam Myrczek – narrator
Zespół Instrumentów Historycznych „Baroque Sonus”: Aleksandra Radwańska, Łukasz Krusz – skrzypce, Małgorzata Józefowska, Agnieszka Mazur – oboje, Justyna Młynarczyk – viola da gamba, Tomasz Orlow – pozytyw
Anna Szostak – dyrygent

Podczas ostatniego koncertu Festiwalu usłyszymy interpretację niezwykle pięknej i – niestety – bardzo rzadko wykonywanej muzyki. Będziemy mieli okazję zanurzyć się w staropolską i barokową pompa funebris, w jej najpiękniejszym, muzycznym wymiarze. Muzyczną oprawę mszy żałobnej uzupełniono o jeszcze jeden, nieodzowny a jednocześnie bardzo interesujący element. Jest nim aktorska interpretacja fragmentu kazania żałobnego z XVII wieku. Kazania takie stanowiły ważną część ceremonii pogrzebowej w dawnej Polsce. Były to niejednokrotnie bardzo długie (nawet kilkugodzinne), pełne retorycznych figur traktaty, poświęcone marności ludzkiej egzystencji, w których pojawiały się także pochwały zasług zmarłego oraz jego rodu.

KLIKNIJ ZDJĘCIE, żeby PRZECZYTAĆ FOTOREPORTAŻ

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama