Reklama

Co zrobić, jak auto zaczyna niespodziewanie szarpać?

Opublikowano: czw, 9 wrz 2021 08:35
Autor: | Zdjęcie: zdjęcie parnera

Co zrobić, jak auto zaczyna niespodziewanie szarpać? - Zdjęcie główne

foto zdjęcie parnera

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Artykuł partnera Dlaczego silnik szarpie podczas jazdy? Czy masz problem z szarpaniem silnika na biegu jałowym? Przyczyn może być kilka. Dziś omawiamy najpopularniejsze z nich, zapraszamy do lektury, z której dowiesz się wielu przydatnych rzeczy.

Reklama

Chociaż drgania silnika czy niekiedy szarpanie podczas jazdy nierzadko jest normalnym zjawiskiem, to jednak jeśli pojawia się stosunkowo często, warto sprawdzić stan techniczny samochodu. Szarpanie silnika na biegu jałowym, które nie jest chwilowym problemem, może wiązać się z różnego rodzaju usterkami. Dodatkowo potrafi skutecznie utrudnić jazdę po mieście oraz na trasie. Lepiej zainterweniować na czas, niż odwiedzać mechanika, kiedy problem tylko się pogłębi. Jakie są przyczyny szarpania silnika podczas jazdy? W niniejszym artykule przedstawiamy kilka najpopularniejszych awarii.

Szarpanie podczas jazdy – możliwe przyczyny

W silnikach benzynowych szarpanie podczas jazdy może wiązać się z wieloma awariami. Częstą przyczyną są na przykład niesprawne świece zapłonowe. Wystarczy tak naprawdę niewielka przerwa na zużytych świec elektrodach, która może między innymi powodować wypadanie zapłonów. Kolejną przyczyną mogą być także zużyte przewody zapłonowe. Przy zepsutych przewodach uchodzi często prąd, przez co zapłony również zwykle wypadają.

Częstą przyczyną szarpania podczas jazdy jest niesprawna pompa paliwowa lub zabrudzony filtr paliwa. Jeśli nasza pompa paliwowa jest już zużyta, w trakcie jazdy powinniśmy odczuwać przerywanie w momencie gwałtownego przyspieszania. Zużyte wtryskiwacze to również częsta przyczyna szarpania samochodu. W takiej sytuacji samochód najczęściej szarpie na niższych obrotach.

Szarpanie silnika na biegu jałowym

Z reguły szarpanie silnika na biegu jałowym benzyna lub po prostu jego nierówna praca to efekty pojawiania się przerw w trakcie jego pracy na jednym, lub większej ilości cylindrów. Jeśli problem ten powraca, nie lekceważ go! Sam nie zniknie, a możesz tylko jeszcze bardziej uszkodzić samochód. Może okazać się, że przyczyną jest jedynie zapchany czy zabrudzony filtr paliwa lub prosta usterka wtryskiwaczy.

Do popularnych usterek, które powodują szarpanie silnika, zalicza się pęknięte poduszki, których zadaniem jest tłumienie drgań. Kiedy dojdzie do ich pęknięcia, kierowca nie tylko odczuwa drgania na biegu jałowym, ale także wibracje w trakcie przyspieszania z niższych obrotów oraz ewentualne szarpanie karoserią przy włączaniu czy wyłączaniu napędowej jednostki.

Przyczyną szarpania silnika może być także zużycie się dwumasowego koła zamachowego. Poza ewentualnymi drganiami w trakcie pracy silnika na jałowym biegu awaria ta objawia się nierzadko szarpnięciami w trakcie włączania lub wyłączania napędowej jednostki, drżeniem pedału sprzęgła czy wibracjami przy przyspieszaniu z niższych obrotów na wyższym biegu.

Jeśli Twój samochód szarpie, sprawdź także silniczek krokowy. Element ten znajduje się w silnikach benzynowych i odpowiada za utrzymywanie prawidłowego poziomu obrotów na jałowym biegu. Jeśli silniczek krokowy uległ uszkodzeniu, w trakcie mogą pojawić się falowania obrotów, drgania i nierówna praca napędowej jednostki, a także ewentualny spadek obrotów na jałowym biegu, co skutkuje przygasaniem silnika.

Układ paliwowy – czy jakość i filtr paliwa mają znaczenie?

Nieco skomplikowana budowa typowych silników benzynowych sprawia, że przyczyn związanych z szarpaniem auta w trakcie jazdy może być sporo. Warto sprawdzić jakość paliwa, które tankujemy. Paliwo z mniej znanych stacji może zawierać w sobie dodatkowo wodę lub inne substancje zanieczyszczające. To jeden z wielu przyczyn, które mogą powodować szarpanie podczas jazdy, nierówną pracę silnika, spadek mocy, a nawet problemy z uruchomieniem samochodu.

Przy układzie paliwowym należy zwrócić szczególną uwagę na pompę paliwa. Jazda na rezerwie może skutkować problemami z pompą, gdyż zadaniem paliwa jest nie tylko smarowanie, ale i chłodzenie. Ważny jest także sam filtr paliwa, o czym często kierowcy zapominają. Jeśli tankujesz paliwo średniej jakości, zaleca się, by filtr ten wymieniać częściej – z reguły co 20 000 km do 40 000 km.

W niniejszym artykule opisaliśmy tylko kilka popularnych przyczyn szarpania samochodu. Jeśli interesują Cię takie lub podobne tematy, koniecznie zaglądaj na witrynę, na której znajdziesz najświeższe informacje z elektroniki, związane nie tylko z motoryzacją. Dzięki temu uda ci się we własnym zakresie przeprowadzić drobne naprawy. Jeżeli natomiast problemem będą błędne wskazania czujników lub inne skomplikowane rzeczy, łatwiej wytłumaczysz mechanikowi, co może stanowić źródło problemu. Artykuły związane z elektroniką nie dotyczą wyłącznie tego, jak można poradzić sobie z autem w przypadku konieczności jazdy na niskich obrotach, co jest efektem nierównej pracy silnika lub w jaki sposób wymienić nieszczelne podkładki i filtr gazu. Niezależnie więc od tego, czy interesujesz się motoryzacją i chcesz wiedzieć jak działają silniki wysokoprężne, na pewno znajdziesz tu coś przydatnego.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE