W czwartek, 16 stycznia 2025 roku rano, przy dawnym przystanku kolejowym w Dusinie pojawiła się ekipa pracowników firmy, która wygrała przetarg na demontaż toru kolejowego w kierunku Gostynia. Uruchomili specjalistyczne maszyny (urządzenia do podnoszenia szyn, wiertarki oraz uchwyty kolejowe), wzięli do ręki klucze, by - przez rozkręcanie śrub - odblokować szyny.
Linia kolejowa, licząca nieco ponad 75 kilometrów, co prawda nieczynna jest od ponad 30 lat, ale teraz przystąpiono do tzw. likwidacji fizycznej czyli demontażu toru kolejowego. Teren był przygotowany na tego rodzaju działania, gdyż dzień wcześniej, wykarczowano krzewy i dziko rosnące drzewa. Teraz pracownicy poruszając się wzdłuż toru kolejowego z Dusiny w kierunku Gostynia, rozkręcają śruby, by całkowicie zdemontować szyny. Wkrótce zupełnie opustoszeje tor na odcinku Gostyń - Choryń. Trzeba dodać, że od 2 lat trwają prace rozbiórkowe infrastruktury kolejowej również w gminie Krobia.
Pisemny przetarg na sprzedaż złomu do demontażu, pochodzącego z rozbiórki torów i rozjazdów linii kolejowej nr 366 oddział gospodarowania nieruchomościami PKP S.A. w Poznaniu ogłosił w sierpniu 2024 r. Oferty napłynęły z 4 przedsiębiorstw, a najkorzystniejszą jak się okazało, złożyła firma z okolic Trzemeszna.
Zgodnie z umową przedsiębiorstwo jest zobowiązane do przeprowadzenia rozbiórki torowiska we własnym zakresie - musi zdemontować tory i rozjazdy, usunąć z terenu PKP podkłady torowe, a teren po demontażu uporządkować. To oznacza, że wykonawca również powinien pociąć złom, załadować i przetransportować. W przypadku konieczności jest zobowiązany nawet do wycinki drzew. Powinien ją przeprowadzić na własny koszt, a działania poprzedzić pozyskaniem stosownej pisemnej zgody na wycinkę.
Docelowo ma zostać zdemontowany odcinek torów linii kolejowej biegnącej z Miejskiej Górki, przez Gostkowo, Krobię, Gostyń i Kunowo, do Kościana. Tory zostaną zdemontowane od km 8,737 (okolice Niepartu) do km 64,5 (okolice Choryni). Decyzje o likwidacji odcinka niezelektryfikowanej linii zostały wydane do końca 2015 roku przez ówczesnych ministrów, właściwych do spraw transportu i dotychczas nie zostały uchylone. Linia kolejowa 366 od tamtego czasu widniała na liście 83 przeznaczonych do likwidacji.
Historia linii kolejowej 366 Miejska Górka - Kościan liczy ponad 100 lat
Z internetowego "Atlasu kolejowego" wynika, że otwarcie ruchu na odcinku Gostyń - Kościan nastąpiło w październiku 1900 roku, natomiast w drugą stronę - z Gostynia do Gostkowa (pow. rawicki) pociągi zaczęły jeździć we wrześniu 1904 roku.Zawieszenie ruchu na odcinku Gostyń - Kurza Góra nastąpiło 15 grudnia 1992 r.
Zawieszenie ruchu pasażerskiego na pozostałych odcinkach następowało:
- na odcinku Miejska Górka - Krobia - 27 maja 1979 roku
- na odcinku Krobia - Gostyń - 30 czerwca 1987 roku
- na odcinku Gostyń - Kościan 9 września 1991 roku
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.