W czwartek, 16 stycznia rano, przy dawnym przystanku kolejowym w Dusinie pojawiła się ekipa pracowników firmy, która wygrała przetarg na demontaż toru kolejowego w kierunku Gostynia. Uruchomili specjalistyczne maszyny (urządzenia do podnoszenia szyn, wiertarki oraz uchwyty kolejowe), wzięli do ręki klucze, by - przez rozkręcanie śrub, odblokować szyny.
Teren był przygotowany na tego rodzaju działania, gdyż w środę wykarczowano krzewy i dziko rosnące drzewa. Teraz pracownicy poruszając się wzdłuż toru kolejowego z Dusiny w kierunku Gostynia, rozkręcają śruby, by zdemontować szyny.
Linia kolejowa co prawda nieczynna jest od ponad 30 lat, ale teraz przystąpiono do tzw. likwidacji fizycznej czyli demontażu toru kolejowego. Wrótce zupełnie znikną szyny na odcinku Gostyń - Choryń. W przypadku linii 366 od 2 lat trwają prace rozbiórkowe inforastruktury kolejowej również w gminie Krobia.
Pisemny przetarg na sprzedaż złomu do demontażu, pochodzącego z rozbiórki torów i rozjazdów linii kolejowej nr 366 oddział gospodarowania nieruchomościami PKP S.A. w Poznaniu ogłosił w sierpniu 2024 r. Oferty napłynęły z 4 przedsiębiorstw, a najkorzystniejszą jak się okazało, złożyła firma z okolic Trzemeszna.
Zgodnie z umowa przedsiębiorstwo jest zobowiązane do przeprowadzenia rozbiórki torowiska we własnym zakresie - musi zdemontować tory i rozjazdy, usunąć z terenu PKP podkłady torowe, a teren po demontażu uporządkować. To oznacza, że wykonawca również powinien pociąć złom, załadować i przetransportować. W przypadku konieczności jest zobowiązany nawet do wycinki drzew. Powinien ją przeprowadzić na własny koszt, a działania poprzedzić pozyskaniem stosownej pisemnej zgody na wycinkę.
Docelowo ma zostać zdemontowany tor linii kolejowej 366 Miejska Górka przez Gostkowo - Krobię - Gostyń do Kościana, na odcinku od km 8,737 (okolice Niepartu) do km 64,5 (okolice Choryni). Decyzje o likwidacji odcinka niezelektryfikowanej linii zostały wydane do końca 2015 roku przez ówczesnych ministrów, właściwych do spraw transportu i dotychczas nie zostały uchylone. Linia kolejowa 366 od tamtego czasu widniała na liście 83. przeznaczonych do likwidacji.
Historia linii kolejowej 366 Miejska Górka - Kościan
Z internetowego "Atlasu kolejowego" wynika, że otwarcie ruchu na odcinku Gostyń - Kościan nastąpiło w październiku 1900 roku, natomiast w drugą stronę - z Gostynia do Gostkowa pociągi zaczęły jeździć we wrześniu 1904 roku.Zawieszenie ruchu na odcinku Gostyń - Kurzagóra (PKP) - 15 grudnia 1992 r.
Z kolei zawieszenie ruchu pasażerskiego następowało odcinkami:
- na odcinku Miejska Górka - Krobia (PKP) - 27 maja 1979 roku
- na odcinku Krobia - Gostyń - 30 czerwca 1987 roku
- na odcinku Gostyń - Kościan 9 września 1991 roku
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.