Kierowcy z narażeniem życia swojego i innych wjeżdżają "na czerwonym"?
Policjanci Posterunku Policji w Krobi rozpoczęcli realizację tzw. planu priorytetowego w obrębie przejazdu kolejowego w Karcu.
- Decyzja o objęciu tego miejsca szczególnym nadzorem wynika z ujawnionych przez funkcjonariuszy przypadków wjeżdżania na przejazd kolejowy pomimo zapalonego czerwonego światła na sygnalizatorze świetlnym, co znacznie ogranicza bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym - czytamy w komunikacie zamieszczonym na profilu facebookowym gminy Krobia.
Za wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle sygnalizatora lub jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy, grozi mandat w wysokości 2000 zł lub 4000 zł w przypadku recydywy oraz 15 punktów karnych.
Przy okazji pojawienia się tej informacji Internauci zauważyli, że na przejeździe kolejowym z Karcu zaszła ważna zmiana, mianowicie zniknęły znaki zakazu B-20 - znak STOP.
Sprawą zainteresował się m.in. radny powiatowy Damian Walczak.
- Przy okazji pojawił się kolejny wątek związany z innym przejazdem kolejowym w pobliskiej Kuczynce, gdzie z kolei są głosy, aby usunąć znaki STOP-u, gdyż są one dziwnie zlokalizowane w dość sporej odegłości przed przejazdem. Dodatkowo przejazd jest pod dużym kątem, dlatego zdarza się, że na przykład ciągnik rolniczy stanie w wyznaczonym miejscu, ruszy, a w międzyczasie włącza się sygnalizator i opuszczają się rogatki. Są obawy, że taki pojazd może nie zdąrzyć z przejazdem i może dojść do kolizji z pociągiem - tłumaczy D. Walczak.
"Zdrowego rozsądku nic nie zastąpi"
Wracając do tematu usunięcia znaków STOP z przejazdu kolejowego w Karcu wśród dyskutujących Internautów jednym z najciekawszych podejść do tego, jak się zachować w takiej sytuacji wykazali się panowie Krzysztof i Jarosław:
Źródło: Facebook
Samochód w starciu z pociągiem nie ma żadnych szans
A co radzą specjaliści: czy wiesz jak zachować się przed przejazdem kolejowym, czy zawsze zatrzymujesz się i rozglądasz, czy pamiętasz o bezpieczeństwie swoim i pasażerów?Policjanci przede wszystkim apelują, aby przed każdym przejazdem kolejowym, niezależnie, czy jest wyposażony w sygnalizację świetlną, stoją przed nim znaki STOP-u czy krzyż św. Andrzeja zawsze należy zachować szczególną ostrożność.
- Wystarczy zwolnić, zatrzymać się, rozejrzeć, wyjąć słuchawki z uszu i nie patrzeć w telefon. Statystycznie najgroźniejsze wypadki, które kończą się najczęściej śmiercią kierowców i pasażerów samochodów mają miejsce na przejazdach kolejowych. Przecież biorąc pod uwagę takie parametry jak masa i prędkość, to samochód z pociągiem zawsze ma mniejsze szanse. Dlatego właściwe zachowanie przed wjazdem na przejazd kolejowy może uratować życie - radzą przedstawiciele policji.
Poniżej przypominamy, jak zgodnie z przepisami należy zachować się przejeżdżając przez przejazd kolejowy.
Zbliżając się do przejazdu kolejowego zgodnie z nakazem ustawodawcy należy zachować szczególną ostrożność. Co zatem to oznacza? Otóż kiedy dojeżdżamy do przejazdu kolejowego bezwzględnie powinniśmy zatrzymać samochód lub zwolnić oraz upewnić się, że nie zbliża się pociąg. Szczególnie uważać należy podczas warunków, kiedy widoczność jest znacznie ograniczona np. mgła, śnieg, deszcz itp.
W przypadku kiedy zbliżamy się do przejazdu kolejowego z zaporami powinniśmy jechać z taką prędkością aby w razie potrzeby bezpiecznie zatrzymać się przed zamkniętą zaporą kolejową. W przypadku przejazdów wielotorowych nie należy wjeżdżać na przejazd po odjeździe pociągu bez upewnienia się, że po innym torze nie jedzie kolejny pociąg. Są to zachowania nakazane przez przepisy ruchu drogowego. Stosowanie się do nich zapewnia bezpieczne przejechanie przez przejazd kolejowy.
Rodzaje przejazdów kolejowych
W ruchu lądowym możemy rozróżnić kilka rodzajów przejazdów kolejowych. Poszczególne rodzaje tych przejazdów oznaczone są kategoriami bezpieczeństwa.Najbezpieczniejsze są przejazdy z zaporami i półzaporami, w których zamknięta lub otwarta zapora/półzapora wyznacza moment, kiedy można albo nie wjechać na przejazd kolejowy. Jednak nawet na tych przejazdach należy dla bezpieczeństwa i pewności wjeżdżając na tory rozejrzeć się czy jest bezpiecznie.
Trochę mniej bezpieczne są te przed którymi widnieje pionowy znak STOP, a pod tym znakiem tzw. „Krzyż św. Andrzeja” oraz sygnalizacja świetlna. Na tych przejazdach należy bezwzględnie stosować się do znaku STOP oraz sygnalizacji świetlnej. Trzeba zatrzymać się przed przejazdem kolejowym, jeśli czerwone światło sygnalizacji przestanie migać należy się rozejrzeć czy przejazd jest bezpieczny, a następnie można przejechać.
Kolejnym i najbardziej niebezpiecznym przejazdem jest ten, przed którym jest tylko pionowy znak STOP a pod nim „Krzyż św. Andrzeja”. W związku z brakiem sygnalizacji oraz zapór/półzapór, należy się zatrzymać przed przejazdem i ze szczególną uwagą upewnić o bezpiecznym przejeździe.
Zachowania zabronione na przejazdach kolejowych
Zabronione jest omijanie i przejeżdżanie przez zapory/półzapory w momencie kiedy są już zamknięte albo są opuszczane lub nie zostały jeszcze do końca podniesione. Nie należy wjeżdżać na przejazd kolejowy jeśli po drugiej stronie nie ma możliwości kontynuowania dalszej jazdy.Zabrania się również postoju pojazdu na, przed oraz za przejazdem kolejowym po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską, a także zatrzymywania pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu.
Nie można wyprzedzać innych pojazdów przed przejazdem kolejowym i w czasie jego przejeżdżania oraz omijać inne pojazdy stojące przed przejazdem kolejowym, które czekają na przejazd pociągu, jeśli takie zachowanie spowoduje wjechanie na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu drogowego. Powyższe zachowania są niebezpieczne oraz są przyczyną groźnych wypadków. Dlatego należy się ich kategorycznie wystrzegać.
KLIKNJ GRAFIKĘ, żeby PRZECZYTAĆ ARTYKUŁ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.