reklama

Wygodne przystanki, zmodernizowane przejazdy kolejowe i pociąg pędzący 120 km na godzinę

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Wygodne przystanki, zmodernizowane przejazdy kolejowe i pociąg pędzący 120 km na godzinę - Zdjęcie główne

foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościTrwają prace budowlane na linii z Gostynia do Kąkolewa. - Realizowane są obecnie zgodnie z harmonogramem – zapewnia Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A. Roboty można aktualnie zobaczyć w rejonie stacji kolejowej w Gostyniu. Wykonawca skupia się na demontażu infrastruktury. Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na długości 21 km powinny zakończyć się w I kwartale 2029 roku. Wiele wskazuje na to, że odcinek modernizacji linii zostanie przedłużony do Piasków.
reklama

Zadanie na zlecenie inwestora, prowadzi Zakład Robót Budowlanych DOM Sp. z o.o. - Prace prowadzimy z uwzględnieniem potrzeb przedsiębiorstw, które wykorzystują obecnie linie w ruchu towarowym – informuje Radosław Śledziński.

W ramach robót, jakie będą wykonywane między Gostyniem a Kąkolewem (linia kolejowa nr 360) nastąpi kompleksowa wymiana infrastruktury na odcinku o długości ponad 21 km. Na wzmocnionym podłożu zamontowany zostanie nowy tor. Łączone bezstykowo szyny mają zwiększyć komfort podróży. Ograniczą na przykład wpływ kolei na otoczenie, znacznie zmniejszając dźwięki generowane przez przejeżdżające pociągi.

Prace przy modernizacji linii kolejowej rozpoczęto od Gostynia

Pierwsze prace budowlane z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” ruszyły na stacji Gostyń. Przygotowano zaplecze budowy: zgromadzono tłuczeń, szyny i podkłady, następnie wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej infrastruktury.

reklama

Jak informuje PLK, modernizacja trasy zostanie zrealizowana z wykorzystaniem nowoczesnych, specjalistycznych maszyn - m.in. podbijarek i oczyszczarek tłucznia, co pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie robót.

Aktualnie wykonawca koncentruje się na demontażu infrastruktury, w jej miejscu zamontuje nową. 
Dzięki wymianie toru i budowie nowych peronów po blisko 20 latach będzie możliwość przywrócenia połączenia pasażerskiego na trasie. Na inwestycję przeznaczonych zostanie 156 mln zł (netto) z rządowego programu „Kolej Plus”. 

Komfortowe warunki oczekiwania i podróży

Dzięki inwestycji podróżni zyskają nowe możliwości. Będą wygodne przystanki w Gostyniu (miały być dwa, po korekcie projektu pojawi się jeden w istniejącym budynku PKP), poza tym pociąg będzie zatrzymywał się w Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Będą dogodne dojścia, przystosowane także do potrzeb osób, mających trudności z poruszaniem się. Co ważne, nowe perony zyskają antypoślizgową nawierzchnię. Komfort zapewnią zamontowane tam wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje.

reklama

 Na zmodernizowanej linii na trasie Gostyń - Kąkolewo sprawny przejazd pociągów ma zapewnić montaż  nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczeństwo zwiększy remont 21 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie.

- Przy inwestowaniu publicznych pieniędzy chcemy osiągać widoczną poprawę systemu kolejowego. W przypadku trasy Gostyń – Kąkolewo, dzięki stosunkowo niewielkim nakładom, po wielu latach przywrócimy połączenia pasażerskie dla tysięcy mieszkańców, co zniweluje wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski – powiedział prezes zarządu PKP PLK  Piotr Wyborski, cytowany przez branżowy portal dla inżynierów nbi.com.pl.

Inwestycja umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich na linii, która od 2011 r. wykorzystywana jest wyłącznie w ruchu towarowym. Po zakończonych pracach pociągi napędzane trakcją spalinową będą mogły pojechać jednotorową trasą z prędkością 120 km/h (pociągi pasażerskie) oraz 80 km/h (pociągi towarowe). Możliwe będą wygodne przejazdy do Leszna i dalej do Poznania.

reklama

Inwestycja wykonywana jest w formule „projektuj i buduj”. Wkład samorządów w koszty zadania, zgodnie z zasadami finansowania projektów, realizowanych w ramach rządowego programu „Kolej Plus”, wynosi 15%, natomiast pozostałe środki pochodzą z budżetu państwa.

Przewidujemy, że wszystkie prace skończymy w pierwszym kwartale 2029 r. – wówczas mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei, która jest najbardziej ekologicznym i efektywnym środkiem transportu – mówi Radosław Śledziński.

W Wielkopolsce rządowy program „Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech linii kolejowych (Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, ciąg komunikacyjny Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec), dla których podpisane zostały już umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. 

reklama

- Po analizie, wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego, podjęliśmy decyzję o odstąpieniu od planowanej wcześniej budowy linii Konin – Turek. Decyzja zapadła z uwagi na wzrost przewidywanych kosztów inwestycji oraz brak poparcia projektu ze strony niektórych władz lokalnych i części mieszkańców – wyjaśnia przedstawiciel zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Wiele wskazuje na to, że modernizowana obecnie linia kolejowa Gostyń - Kąkolewo zostanie wydłużona o ok. 4 km, aż do Piasków, o co zabiegają lokalne władze samorządowe – CZYTAJ KLIK PONIŻEJ

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo