Dokładnie wiemy, jaki jest główny cel budowy obwodnicy drogi wojewódzkiej. Chodzi o wyprowadzenie ruchu samochodowego, zwłaszcza tranzytowego ze zwartej zabudowy miasta i likwidację tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa wielkopolskiego. - Realizacja zadania przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, poprawy komfortu życia mieszkańców Gostynia oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego regionu – przypomina co jakiś czas zarząd WZDW w Poznaniu, który jest inwestorem. Budowa drogi trwa już niemal pół roku. Na podstawie prac, które pełną parą są wykonywane na placu budowy (wykonawcy z firmy Strabag pracowali nawet w niedzielę, 14 sierpnia) można już sobie wyobrazić, jak pojedziemy obwodnicą Gostynia.
Zadanie jest realizowane przez samorząd województwa wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nasze zainteresowanie wzbudził koszt obwodnicy drogi wojewódzkiej dla Gostynia. Początkowo mówiło się, że całkowita wartość inwestycji wynosi 117,5 mln zł, w tym 85,2 mln zł to udział UE. Od kilku miesięcy inwestor w kosztach inwestycji podaje znacznie wyższą kwotę - 137 mln zł. Dlaczego?
Firma "Strabag" złożyła wniosek o dołożenie pieniędzy do tego zadania. Początkowo wykonawca żądał zwiększenia wartości kontraktu o kwotę 22,9 mln zł. Spółka powoływała się na wzrost kosztów produkcji budowlanej, materiałów budowlanych oraz usług, co spowodowała wysoka inflacja wywołana pandemią COVID-19, a także na długotrwałe oczekiwanie na dostawy. Przeprowadzono w tej sprawie negocjacje pomiędzy przedstawicielami WZDW w Poznaniu a wykonawcą robót. Po kompromisowych ustaleniach wiemy, że koszt inwestycji będzie wyższy o 19,5 mln zł.
Wniosek i dokumentację, którą wykonawca przekazał jako uzasadnienie, inwestor poddał merytorycznej analizie pod względem ich poprawności oraz zgodności ze wskaźnikami inflacyjnymi, wzrostem cen materiałów i robót budowlanych, nie wniesiono zastrzeżeń. Wynegocjowana kwota, jaką samorząd wojewódzki musi dołożyć do budowy obwodnicy DW 434 , jak informuje WZDW, została zabezpieczona w budżecie. Obecnie jako koszt inwestycji podaje sie kwotę 137 mln zł.
Obwodnica będzie miała długość 8,4 km (wraz z tzw. łącznikiem, czyli drogą łączącą ją z istniejącym układem drogowym o długości 1,8 km). Początek obwodnicy będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową Gostyń - Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową Gostyń - Smogorzewo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.