Gostynianin losowo wybrany do europejskiego Panelu Obywatelskiego pojechał do Brukseli
Polskę reprezentuje 10 osób - każda z innej miejscowości. Oprócz przedstawiciela Gostynia do udziału w panelu wylosowano po jednej osobie z Siedlec, Częstochowy, Wręczycy Wielkiej, Mińska Mazowieckiego, Kościelca, Gdyni, Somonina, Mosiny i Chorzowa. Łącznie w spotkaniach udział bierze 150 osób, spośród których jedna trzecia ma mniej niż 29 lat, co ma zapewnić dialog międzypokoleniowy. Prelegenci reprezentują różnorodne pochodzenie, co odzwierciedla rozmieszczenie geograficzne wspólnoty europejskiej, a poza tym zrównoważoną mieszankę płci, wieku, poziomu wykształcenia i profilu społeczno-ekonomicznego.Najmłodsi mają lat 16. Niepełnoletnim towarzyszą rodzice lub opiekunowie. Z Filipem, który uczęszcza do Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gostyniu, do Brukseli wybrał się tata - Maciej Czajka.
Zaplanowano trzy sesje, podczas których będą odbywać się dyskusje w małych grupach, jak i debaty plenarne. Tematem jest wypracowanie sugestii w zakresie przedsięwzięć, które miałyby być realizowane w ramach nowego budżetu europejskiego, w obszarach istotnych dla całej wspólnoty. Panel daje wyjątkową okazję do aktywnego wpływania na przyszłość Europy, poprzez wymianę poglądów oraz tworzenie konkretnych rekomendacji. Oprócz dwóch sesji stacjonarnych w Brukseli zaplanowano także jedno spotkanie online. W oparciu o dyskusje w grupach opracowane zostaną zalecenia, które Komisja Europejska weźmie pod uwagę podczas przygotowań do następnego długoterminowego budżetu UE, bo proces dopiero się rozpoczął.
Obawy szesnastolatka z Gostynia szybko zniknęły
Filip Czajka pierwszą sesję, która odbyła się podczas minionego weekendu, ma już za sobą.
- Miałem swoje obawy przed rozpoczęciem, ale na szczęście rozwiały się - przyznaje szesnastolatek z Gostynia.
Pierwszego dnia (28 marca) w sali Parlamentu Europejskiego wyjaśniono prelegentom charakter budżetu Unii Europejskiej, w tym mówiono jego ewolucję, skąd pochodzą środki finansowe, na co mogą być przeznaczone oraz w jaki sposób są podejmowane decyzje w tej kwestii.
- Wyjaśniono, jaka jest idea Europejskiego Panelu Obywatelskiego, jaką rolę odgrywają prelegenci. Dowiedziałem się, że decydenci chcą wsłuchać się w głos obywateli państw tworzących wspólnotę, ponieważ, według organizatorów, obywatele powinni mieć ważny głos w zakresie przedsięwzięć, które miałyby być realizowane w ramach nowego budżetu europejskiego - wyjaśnia Filip Czajka.
Sobota, to już praca w 12-osobowych grupach, które mają pracować wspólnie przez 3 sesje. Oprócz Filipa Czajki w skład grupy weszło jeszcze 3 Polaków, poza tym przedstawiciele Malty, Grecji, Niemiec oraz Austrii. Razem wypracowali priorytetowe ich zdaniem zalecenia dla Komisji Europejskiej, które mogą mieć wpływ na poprawę codziennego życia Europejczyków.
- Pracowaliśmy wstępnie nad tematami, które będziemy dopracowywać w sesji drugiej - w formie online. Mogliśmy przedstawić swoje postulaty, priorytetowe propozycje, którymi Komisja Europejska naszym zdaniem powinna się zająć i wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu - relacjonuje szesnastoletni uczeń ZSO w Gostyniu.
Postulaty gostynianina, na których powinna się skupić Komisja Europejska
Filipa Czajka nawiązał do sytuacji, związanej ze społeczną marginalizacją sugerował zniwelowanie zjawiska wykluczenia społecznego.
- Chciałbym, żeby poprawie uległa sieć połączeń kolejowych, uważam, że należy dofinansować spółki kolejowe, by zapewnić wyższej jakości obsługę kolejową mieszkańców. Moim marzeniem jest stacja PKP w każdym mieście powiatowym, wraz ze zmodernizowaną lub nową linią elektryfikowaną. Chodzi o to, żeby pasażerowie - młode osoby dojeżdżające do szkół poza Gostyniem, ale też starsi mieszkańcy, którzy na przykład muszą wybrać się na wizytę do lekarza mieli komfortową sytuację, jeśli chodzi o transport - opowiada Filip Czajka.
Kolejny postulat szesnastolatka dotyczył edukacji - zaproponował dofinansowanie i wprowadzenie programów unijnych do szkół podstawowych i średnich, co miałoby wpływać na podnoszenie kompetencji uczniów, wspierać uzdolnioną młodzież.
- Programy Unii Europejskiej, takie jak Erasmus+ w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu dostępne są głównie dla studentów i pracowników wyższych uczelni. Uważam, że powinny powstać podobne programy dla uczniów, także dotyczące wymiany międzynarodowej, co pomogłoby zakorzenić u młodzieży świadomość europejską. Moim zdaniem należy również zwiększyć ilość pomocy dydaktycznych, chociażby podręczników w tym zakresie - mówi uczestnik sesji w Brukseli.
Udział w sesjach Europejskiego Panelu Obywatelskiego Filip Czajka uznaje za ciekawe i cenne doświadczenie, które być może zaowocuje w przyszłości.
- Może wydawać się, że to nudne spotkania, obrady, teoretyczne wykład, jednak moim zdaniem wcale tak nie jest. Spotkałem wiele ciekawych osób - ekspertów, parlamentarzystów odpowiedzialnych za finanse. Miałem okazję w praktyce przekonać się, jak wyglądają konsultacje, dyskusje, demokratyczne praktyki na forum Komisji Europejskiej - podsumowuje młody gostynianin.
Przed uczestnikami jeszcze dwie sesje Europejskiego Panelu Obywatelskiego
- W kwietniu (online), na której uzgodnione zostaną priorytety krajowe i pierwsze zalecenia. Opracowane zostaną pomysły na to, jak najlepiej wspierać wspólne wypracowywane sugestie i wyzwania aby mogły mieć największy wpływ na poprawę jakości życia obywateli w całej Europie.
- Sesja majowa odbędzie się na miejscu w Brukseli.
Poświęcona zostanie doskonaleniu pomysłów, gdyż one staną się ostatecznymi zaleceniami jak stworzyć budżet UE odpowiadający wyzwaniom i ambicjom mieszkańców. Wyniki te zostaną podane pod głosowanie i przyjęte na ostatniej sesji plenarnej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.