Spotkanie seniorów z boreckiej gminy z przedstawicielem firmy HRP Care z siedzibą w Łodzi, jako sponsorem teleopasek, zorganizowano 31 lipca 2025 roku, w sali Urzędu Miejskiego w Borku Wlkp.
Seniorzy z Borku Wlkp. otrzymali specjalne teleopaski. Było trochę biurokracji i specjalne szkolenie
Zaproszono osoby zakwalifikowane do udziału w programie „Korpus Wsparcia Seniorów - edycja 2025”, które bezpłatnie otrzymały opaski przypominające zegarek, wraz z ładowarką. Było trochę biurokracji - seniorzy musieli podpisać niezbędną dokumentację, jak również stosowną umowę, która gwarantuje bezpłatne użytkowanie urządzenia.
- Do użytkowania teleopasek zgłosiło się bardzo dużo osób - przyznaje Karolina Cieślik, zastępca kierownika MGOPS w Borku Wlkp.
Obecni na spotkaniu zostali przeszkoleni w zakresie prawidłowego korzystania z teleopasek. Instrukcji udzielał ratownik medyczny, a pracownicy MGOPS określili szkolenie jako „bardzo przejrzyste dla seniorów”. Każda osoba mogła spokojnie zapoznać się z działaniem urządzenia, tak aby w codziennym życiu mogła bezpiecznie i efektywnie z niego korzystać. W trakcie szkolenia zaprezentowano opakowanie, na którym znajdują się ważne informacje oraz działanie teleopaski krok po kroku, wraz z tym, co pokazuje ekran.
- Zaprezentowano sposób działania alarmu SOS, równocześnie przeprowadzony został dokładny przegląd opaski, więc seniorzy obsługiwali urządzenie na bieżąco, bardzo dobrze sobie z tym poradzili. Nie było jakichś większych pytań dotyczących kwestii, których firma by nie wyjaśniła i nie przedstawiła – dodaje Karolina Cieślik.
W spotkaniu uczestniczyli Janusz Sikora - burmistrz Borku Wielkopolskiego, Katarzyna Borowczyk – zastępca burmistrza oraz kierownik i pracownicy socjalni MGOPS w Borku.
Nie wszystkie osoby z boreckiej gminy, które zakwalifikowały się do „Korpusu wsparcia” mogły uczestniczyć w szkoleniu w urzędzie miejskim. Do tych seniorów dotarli pracownicy MGOPS w Boku Wlkp., aby przekazać im opaski bezpieczeństwa i przeprowadzić szkolenie z obsługi.
"Korpus Wsparcia Seniorów" w Borku Wlkp. - nie wszyscy chętni się zakwalifikowali
Wdrożenie usługi w gminie Borek Wielkopolski było możliwe dzięki funduszom pozyskanym z programu „Korpus Wsparcia Seniorów - edycja 2025”, zainicjowanego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Fundusze te pokryły 80% kosztów realizacji programu, natomiast pozostałą część stanowił wkład własny gminy.Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu teleopieką objęto 18 osób, powyżej 60. roku życia, zamieszkujących gminę Borek Wielkopolski.
- Teleopaska naprawdę jest tak skonstruowana, że raczej niemożliwe, żeby sobie seniorzy nie poradzili, aczkolwiek my w ośrodku służymy pomocą, więc w razie jakichkolwiek pytań użytkownicy śmiało mogą do nas dzwonić – zachęca Karolina Cieślik.
W przyszłym roku ośrodek pomocy społecznej zamierza dokupić urządzenia, głównie z myślą o osobach samotnych.
- Nie potrafię dziś podać liczby nowych zamówień, to zostanie uzależnione od puli funduszy, które na ten cel dostaniemy – uzupełnia zastępca kierownika MGOPS w borku Wielkopolskim.
Realizatorem Programu „Korpus Wsparcia Seniorów - edycja 2025" jest Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Borku Wielkopolskim.
Zakup opasek, z których seniorzy mogą korzystać całkowicie bezpłatnie i opłacenie abonamentu było możliwe dzięki funduszom otrzymanym z ministerstwa, a także z budżetu gminy:
- dofinansowane z ministerstwa - 6220,80 zł,
- z budżetu gminy 1555 zł,
- abonament za 1 teleopaskę 27 zł.
Jak działa opaska bezpieczeństwa?
Opaski bezpieczeństwa to urządzenia monitorujące podstawowe czynności życiowe - puls i saturację. Mogą mieć także zamontowany czujnik upadku, funkcję komunikowania się z opiekunami lub centrum obsługi, czy lokalizator GPS. Najważniejsze jednak, że jeśli będzie działo się coś niepokojącego, senior może użyć przycisku SOS. Wówczas informacja o zagrożeniu dotrze do ratownika lub opiekuna medycznego, który zdecyduje o sposobie udzielenia pomocy.Ratownik może poprosić o pomoc osobą z najbliższego otoczenia seniora, na przykład członka rodziny czy sąsiada, może także zawnioskować o interwencję pracownika ośrodka pomocy społecznej albo wezwać służby ratunkowe.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.