Obwodnica Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12 jestą piątą, zrealizowaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic w Wielkopolsce. Ponad 17-kilometrowy odcinek nowej drogi krajowej nr 12 wyprowadzi ruch tranzytowy z Gostynia.
Wykonawcą inwestycji w systemie "projektuj i buduj" jest konsorcjum spółek Kobylarnia - Mirbud. Umowa została podpisana w czerwcu 2021 r. Koszt inwestycji wynosi ok. 290 mln zł. Zadanie dofinansowane zostało z Krajowego Planu Odbudowy.
- Zawsze jako wykonawcy czujemy satysfakcję, kiedy przedsięwzięcie jest zakończone, a szczególne emocje towarzyszą udrożnieniu obwodnicy. Wpuszczenie ruchu na tego rodzaju drogę spotyka się z pozytywnym odbiorem społeczeństwa. Dziś usłyszeliśmy wiele pochlebnych słów, widzieliśmy pozytywne reakcje mieszkańcow. Tak było przez cały czas pracy na placu budowy, ale dzisiaj szczególnie wdzięcznie mieszkańcy reagowali, kiedy otworzyliśmy ją dla ruchu. Wszystkim mieszkańcom, kierowcom szczególnie dziękuję za aprobatę, za cierpliwość, za wyrozumiałe podejście do budowy, do realizacji zadania – powiedział Piotr Chmura, kierownik budowy.
Robocza ekipa konsorcjum spółek Kobylarnia - Mirbud, które wygrało przetarg na wykonanie inwestycji, weszła na plac budowy 2 sierpnia 2023 r. i spędziła na nim 2,5 roku. W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstał nowy odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwie jezdnie po jednym pasie ruchu.
Przy budowie obwodnicy wykonano 500 tys. m3 wykopów i 600 tys. m3 nasypów. W pasie drogowym o powierzchni 450 tys. m2 została posiana trawa. Powierzchnia obwodnicy to 22 tys. m2 nawierzchni bitumicznej, czyli 30 boisk piłkarskich. Z kolei ilość betonu wbudowanego na obiektach mostowych ma objętość siedmiu basenów olimpijskich, czyli 17 tys. m3.
Dziś z satysfakcją mogli przyglądać się, jak w ciągu godziny (do godz. 13.00) ruch na obwodnicy DK12 został całkowicie otwarty dla pojazdów. Kierownik budowy szczególne podziękowania kieruje do zespołu pracowników, którzy wiele miesięcy, dni i godzin spędzili przy realizacji zadania.
- Miałem duże szczęście i przyjemność kierować bardzo zgranym zespołem, z kompetentnymi pracownikami, którzy wykonali bardzo ciężke zadanie przy budowie. Świetnie poradzili sobie w okresie najbardziej intensywnych prac drogowych, który przypadał od czerwca 2025 roku, przez całe lato. W kulminacyjnym momencie było nas kilkuset na placu budowy i daliśmy radę – mówi Piotr Chmura.
Wykonawca wraz z inwestorem – przedstawicielami GDDKiA w oznakowanych pojazdach prowadził długi szpaler samochodów, które jako pierwsze, o godz. 12.12 wjechały na drogę. Wśród nich znajdowało się również auto w którym jechał burmistrz Gostynia Jerzy Kulak z zastępcą Maciejem Czajką, był strażak-ochotnik z Goli i mieszkańcy Gostynia. Patrol gostyńskiej policji oznakowanym radiowozem zdecydował się zrobić rozeznanie na trasie, ale już poza szpalerem.
Obwodnica jest kluczowym elementem układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski, ułatwiając przejazd między Lesznem a Jarocinem. Jako ciekawostkę możemy podać, że
- z Leszna na wschód do Jarocina obwodnicą w nowym śladzie kierowca przejedzie w ciągu 67 minut, pokonując 69 kilometrów
- Ta sama trasa, jadąc przez centrum Gostynia, ma długość 70 km, a kierowcy pokonają ją w ciągu 77 minut
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.