Artykuł opublikowany w numerze 31/2016 Życia Gostynia
Choć zapewne gostyniakom trudno w to uwierzyć, obwodnica drogi wojewódzkiej 434 ma być oddana do użytku w ciągu trzech lat – w 2019 roku. Taką deklarację złożył wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. Z tą nowiną przyjechał do Gostynia w ubiegłym tygodniu. Najpierw w starostwie powiatowym zorganizowano konferencję prasową z udziałem władz samorządowych Gostynia, Piasków i powiatu. Potem, już w gostyńskim magistracie, wicemarszałek spotkał się z radnymi powiatu, gmin Gostyń i Piaski, sołtysami i dyrektorami gostyńskich jednostek.
Łącznik i obwodnica
Obwodnica drogi wojewódzkiej o długości ponad 6 kilometrów ma kosztować około 140 milionów złotych. W roku 2017 mają być uzyskiwane wszelkie zezwolenia, natomiast roboty budowlane zaplanowano na lata 2018 – 19. Oddanie drogi do użytku ma mieć miejsce w 2019 roku – na 100 procent. Ważnym elementem inwestycji będzie pobudowanie łącznika – drogi od ulicy Europejskiej do ronda zlokalizowanego w okolicach Drzęczewa.
Musimy coś z tym zrobić
Wicemarzałek przyznał, że w modernizacji całej drogi 434, w tej chwili, na odcinku od Poznania po Rawicz, został newralgiczny odcinek – obejście Gostynia. - Nie został zrealizowany, dlatego że wiązaliśmy to z potencjalną inwestycją przebudowy i modernizacji drogi krajowej nr 12, w którą właśnie nasza obwodnica mogłaby się wplatać. Pomimo upływu lat droga krajowa na razie nie jest, niestety, przewidziana do budowy. Rządowy program budowy dróg krajowych i autostrad również nie przewiduje żadnego ruchu w tym zakresie. W związku z tym, wspólnie ze starostą, burmistrzem i wójtem dochodzimy do wniosku, że nie możemy czekać, musimy coś z tym zrobić – mówił Wojciech Jankowiak. Przyznał, że natężenie ruchu na 434 jest tak duże, że paraliżuje życie w mieście i uniemożliwia sprawny transport.
Samorządy deklarują
Przygotowana wcześniej koncepcja obwodnicy wojewódzkiej, uwzględniała nową drogę krajową, która jednak jeszcze długo pewnie nie powstanie. – Zaczęliśmy zastanawiać się, w jaki sposób skomunikować planowaną obwodnicę z dotychczasowym przebiegiem drogi 434. W międzyczasie wybudowano ulicę Europejską, która mogłaby być częścią, fragmentem obwodnicy. Po różnych spotkaniach dochodzimy do zgodnego wniosku, że wspólnymi siłami chcielibyśmy to zrealizować, jako całość – wyjaśniał wicemarszałek. Obwodnica w dotychczasowym przebiegu planowana na długości ponad 6 kilometrów, dodatkowo prawie 2 kilometry połączenia z ul. Europejską - razem ponad 8 kilometrów. – Tę inwestycję chcielibyśmy zacząć realizować w możliwie najkrótszym terminie, oczywiście przy wsparciu z pieniędzy unijnych w ramach Wielkopolskiego Programu Operacyjnego – mówił Wojciech Jankowiak. Koszt zadania jest ogromny - 140 milionów złotych. Wicemarszałek przyznał, że będzie to jedna z największych inwestycji drogowych na terenie województwa wielkopolskiego. – Ale ważna i niezmiernie potrzebna. Zaangażowanie samorządu powiatowego i innych (gminy Gostyń i Piaski – przyp. redakcji) jest znaczące. Odcinek drogi łączącej Europejską z naszą obwodnicą ma mieć długość 1 800 m. Dokumentacja jest przygotowywana staraniem samorządu powiatowego i przy udziale gmin Gostyń i Piaski. Te samorządy również deklarują zajęcie się kwestią wykupu gruntów pod tę drogę i partycypację w środkach przeznaczonych na udział własny w projekcie unijnym, dotyczącym tegoż odcinka. To jest kwota wstępnie umówiona na poziomie około 1,5 miliona złotych. Resztę ponosiłby samorząd województwa, czyli to, co już do tej pory zostało zaangażowane, przygotowanie koncepcji obwodnicy, poprzez zasadnicze finansowanie z pieniędzy unijnych programu regionalnego i wkład własny ze strony samorządu województwa – wyjaśniał Wojciech Jankowiak.
Czasem moglibyśmy się nie spotkać
Wkład województwa szacowany jest na poziomie 20 milionów złotych. Inwestycja realizowana ma być w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a więc po uzyskaniu finansowania, wykonawca miałby za zadanie dokończyć projekt techniczny, uzyskać niezbędne zezwolenia i wykonać obwodnicę. – Sądzę, że rok 2017 byłby tym, kiedy uzyskiwane byłby zezwolenia, natomiast roboty budowlane to lata 2018, 19. I w 2019 zaprosilibyśmy państwa na uroczyste otwarcie. Już zapraszamy. Jestem przekonany, że to się uda. Finansowanie jest zapewnione. Chciałbym mocno podkreślić współpracę czterech samorządów. W przeciwnym razie, gdybyśmy realizowali to w pierwotnym układzie, my odcinek obwodnicy, powiat i gminy odcinek od Europejskiej do obwodnicy, czasem moglibyśmy się nie spotkać we właściwym miejscu. Mówiąc zupełnie poważnie, obwodnica, jako całość daje gwarancję, że będzie to w rzeczywiście zrobione w czasie i standardzie. Cieszę się, że przybiera to taki obrót i ten ostatni element na trasie drogi 434, ważnej drogi w naszym województwie ma szansę być zrealizowany – podkreślał Wojciech Jankowiak. Obecny na konferencji Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu informował, że koncepcję szczegółową budowy obwodnicy zakończono w ubiegłym roku – są wszystkie potrzebne dokumenty i wstępne uzgodnienia, szacunek kosztów. Dyrektor także podkreślał współpracę samorządów. – Zakończenie obwodnicy na drodze krajowej nie przyniosłoby żadnego efektu. Mielibyśmy kawałek drogi, natomiast ruch nadal odbywałby się poprzez Gostyń. Dobrze, że w odpowiednim momencie nastąpiło porozumienie o wspólnym działaniu i może dojść do połączenia tych naszych inwestycji – przyznał.
Robert Marcinkowski, starosta gostyński: - Nie było przesądzone, że tę inwestycję uda się zrealizować jako spójną całość. Dzisiaj, na tej sali, padła deklaracja, na którą czekali wszyscy mieszkańcy powiatu gostyńskiego. To jest niezwykle ważna informacja w kontekście tak potrzebnej i oczekiwanej inwestycji. Cieszę się, że wspólnymi siłami będziemy mogli doprowadzić do realizacji tej obwodnicy. Niezwykle ważne są uzgodnienia, jakie poczyniliśmy między naszymi samorządami. Po pierwsze fakt, że inwestycja będzie realizowana jako całość, po drugie chodzi o uzgodnienia dotyczące partycypacji finansowej naszych samorządów, czyli środków na wykup gruntów oraz łącznej kwoty 1,5 miliona złotych, która uzupełni wkład na budowę całego projektu. Jestem przekonany, że między naszymi samorządami dojdzie do takich uzgodnień, które spowodują, że będziemy mogli ten wkład zapewnić.
Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia: - Dzisiaj, po 6 latach, spotykamy się w tak zacnym gronie i słyszymy z ust marszałka, że obwodnica powstanie w najbliższym czasie i ten pomysł, który powstał w ratuszu zostanie zrealizowany. To dla mnie ogromna radość i cieszę się, że wspólnymi siłami przyczyniliśmy się do. Pan marszałek od samego początku był bardzo przychylny tej sprawie i za każdym razem powtarzał, że zna problem i będzie starał się go rozwiązać, za co serdecznie dziękuję.
Wiesław Glapka, wójt Piasków: – Temat obwodnicy 434 jest już wałkowany od wielu lat. Dobrze, że zbliża się szczęśliwy finał. Jeżeli chodzi o gminę Piaski, ta obwodnica ma dla niej jakieś marginalne znaczenie. To jest głównie obwodnica miasta Gostyń, ale jak najbardziej uważam, że jest potrzebna. Dla nas mieszkańców i samorządowców gminy Piaski najważniejsze jest to, że bodźcem do budowy tej obwodnicy jest połączenie jej z przyszłą budową obwodnicy drogi krajowej nr 12. Myślę, że ta koncepcja spowoduje, że również samorządowcy z gminy Piaski będą inaczej patrzyli, niż dotychczas na budowę 434. Dla gminy Piaski będzie ważniejsza obwodnica drogi nr 12.
Czy pieniądze unijne na 434 są pewne?
Jak powiedział wicemarszałek Wojciech Jankowiak, pieniądze na drogi wojewódzkie są w programie zapisane. To kwota, która opiewa na około 200 milionów euro. Przygotowany jest plan transportowy – dokument obejmuje wszystkie niezbędne inwestycje na drogach wojewódzkich, które w najbliższych latach powinny być przeprowadzone. Ich koszt, to około 2 miliardy 200 milionów złotych. - Nie wszystkie inwestycje z planu transportowego będą mogły być realizowane. Będzie decydowała o tym określona kolejność inwestycji. Taka została przez zarząd województwa poprzez analizy, dokonana. Obwodnica Gostynia jest w tej czołówce, która gwarantuje realizację z pieniędzy z pierwszej grupy – mówił wicemarszałek. W tej chwili województwo kontraktuje kwotę 300 milionów złotych na projekty, które już były gotowe. - Równie dobrze mogłaby to być obwodnica Gostynia, ale w związku z tym, że jest to tak duże przedsięwzięcie, to w tym pierwszym rzucie się nie znalazła. Natomiast w następnym, który będzie na przełomie roku na 100 procent jest ustalenie, że będzie to obwodnica Gostynia. Nie ma zagrożeń na tym etapie, co do finansowania. jest ono w decyzjach zarządu województwa w stu procentach przesądzone – zapewniał marszałek.
Co z łącznikiem Europejskiej?
Nowa droga ma przebiegać na wprost ulicy Europejskiej (teraz są tam ogródki działkowe) przy skrzyżowaniu z ulicą Nad Kanią, a kończyć się przy rondzie Drzęczewo. Obecnie powiat (ze środków powiatowych i gminy Gostyń) przygotowuje dokumentacje na budowę tego niespełna 2 kilometrowego łącznika. Gotowy jest projekt budowlany wykonawczy, przedmiary robót i kosztorysy, szczegółowe specyfikacje techniczne. Powiat posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia, projekty podziału nieruchomości, opinie geotechniczne. W fazie finalnej są uzgodnienia dotyczące projektu budowlano -wykonawczego na zabezpieczenie gazociągu wysokiego ciśnienia.
Jak będzie przebiegała obwodnica
Obwodnica drogi wojewódzkiej 434 zaczynała będzie się w Krajewicach, na wysokości stacji benzynowej – od strony Rawicza 30 metrowy pas będzie przeznaczony na przebieg drogi. W okolicach stacji zlokalizowane będzie pierwsze rondo. Droga prowadzona będzie równolegle do gazociągu. Przecinała będzie drogi gminne, powiatowe, powstaną na nich skrzyżowania proste z wykorzystaniem prawo i lewoskrętów. Na wysokości skrzyżowania z drogą powiatową w kierunku Grabonoga będzie drugie rondo – skrzyżowanie z linią kolejową i drogą nr 12 (bezkolizyjne, droga wojewódzka poprowadzona będzie górą). Powstaną dwa wyploty do drogi krajowej nr 12. Dalej, w miejscu planowanego połączenia z przedłużeniem ul. Europejskiej (łącznikiem), będzie również rondo. Obsługa i komunikacyjna przyległych terenów będzie realizowana poprzez drogi zbiorcze, drogi serwisowe. – Musimy zapewnić dostępność przyległych terenów do drogi. Nie pozostawimy żadnej działki z przyległego terenu bez dostępności, ale poprzez drogi serwisowe - podkreślał Paweł Katarzyński, dyrektor WZDW.
Parametry
6,6 km – długość trasy głównej
- droga zaprojektowana jest w kategorii G, czyli główna
- 7 metrów – szerokość jezdni – dwupasmowa
- 2 m – szerokość poboczy
- kategoria ruchu: ruch ciężki, obciążenia 115kN/oś