Obwodnica DK12 dla Gostynia i Piasków. Głośno mówi się już o zakończeniu inwestycji
Inwestor dużej drogowej inwestycji realizowanej od kilku lat w 3 gminach powiatu gostyńskiego, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 30 lipca 2025 roku zaprosiła przedstawicieli mediów na wycieczkę po placu budowy. Jak się okazało, zrealizowano już ponad 80% inwestycji, przejezdny jest cały plac budowy - od skrzyżowania przed Golą, przez węzeł Gostyń, aż do ronda w Dąbrówce. Na razie tylko dla osób upoważnionych - kierowników i pracowników, ale głośno mówi się już o zakończeniu inwestycji.Budowa obwodnicy dla Gostynia to inwestycja, która jest realizowana na dwóch odcinkach. Odcinek pierwszy ma długość niespełna 17 km, powstawał w nowym terenie. Przebudowy nie wchodziły w grę, gdyż nie były konieczne. Na dłuższym odcinku powstającej obwodnicy przebudową objęte było tylko połączenie obwodnicy ze starym przebiegiem DK12 w kierunku Leszna.
- Dalej wszystko prowadzone jest w nowym śladzie. Można właściwie powiedzieć, że obwodnica w 97% jest budowana na nowym terenie przebiegającym przez gminy powiatu gostyńskiego. Ta budowa kończy się w Dąbrówce. Drugi odcinek ma długość około 500 metrów. Tam, w samej miejscowości Dąbrówka, trwa właśnie przebudowa drogi – mówił dziennikarzom Krzysztof Kowalski.
Bardzo dużo obiektów inżynierskich na obwodnicy Gostynia i Piasków
W ramach inwestycji powstaje zupełnie nowy odcinek drogi klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym). Na długości około 2 kilometrów, pomiędzy Węzłem Gostyń a Węzłem Piaski, jezdnia ma przekrój 2 + 1.Na pierwszym odcinku, gdzie droga biegnie w nowym śladzie, budowane są dwa węzły (Gostyń oraz Piaski) i są to jedyne dwa miejsca, gdzie obwodnica ma połączenie z inną siecią dróg publicznych.
- Na koniec lipca, procentowe, rzeczowe wykonanie robót, szacuje się na około 82,5% wykonania – powiedział Krzysztof Kowalski.
Obwodnica Gostynia i Piasków droższa niż zakładano
Jeśli chodzi o zakres finansowy inwestycji, zaakceptowana kontraktowa kwota poprzetargowa na wykonanie zadania wynosi 246 832 635 zł, natomiast maksymalna kwota zobowiązania jest wyższa o około 44 mln zł (maksymalna wartość zobowiązania to 290 073 832 zł brutto).Na filmie poniżej - przejście pod jezdnią na estakadzie - tylko dla techników i drogowców
- Sukcesywnie wykonawca stara się uzyskiwać pozwolenia na użytkowanie, aby udrożnić i udostępnić dla lokalnych mieszkańców kolejne odcinku dróg – pod lub nad trasą DK12 - zapewniał Krzysztof Kowalski.
W najbliższym czasie planowane jest udostępnienie przejazdu na węźle Piaski. Wykonawca złożył też wniosek do odpowiednich organów o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach przejazdu na Węźle Gostyń.
Kiedy obwodnica Gostynia i Piasków zostanie oddana do użytku?
Do wykonania pozostały prace wykończeniowe:
- oznakowanie pionowe i poziome,
- bariery energochłonne,
- zakończenie prac związanych z oświetleniem.
- Umowny termin zakończenia tej dużej i ważnej dla Gostynia i Piasków inwestycji drogowej to październik 2025 r., jednak wykonawca ma złożone pewne roszczenia, które są rozpatrywane. Ale na tę chwilę realny termin oddania tej inwestycji do użytku, zgodnie z harmonogramem wykonawcy, to grudzień 2025 roku – zapewnił powiedział Wojciech Furmaniak, p.o. zastępcy dyrektora ds. inwestycji w poznańskim oddziale GDDKiA.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.