W poniedziałek, 5 sierpnia 2024 r. policjanci gostyńskiej komendy przyjęli zawiadomienie o oszustwie. Do mieszkanki powiatu gostyńskiego (ok. 60 lat) zadzwonił oszust podający się za pracownika banku. Przez telefon otrzymała informację, że jej środki finansowe, znajdujące się w banku są zagrożone, dlatego musi je przelać na tzw. bezpieczne konto.
- Oszust nakłonił kobietę do podania danych umożliwiających logowanie się do konta osobistego. Następnie pokrzywdzona wykonała nieautoryzowaną transakcję i straciła 20 tysięcy złotych - informuje podkom. Monika Curyk.
Gostyńska policjantka przypomina, że oszustwa i wyłudzenia to popularne przestępstwa. Ich charakterystycznymi cechami jest używanie socjotechniki i manipulacji psychologicznych.
- Oszust, stosując technikę wywierania wpływu, sprawia, że pokrzywdzony „wyłącza” analityczne myślenie czym sprawia, że odbiorca będzie kierował się emocjami i chęciami oszczędności, szybkiego zysku lub lęku przed utratą swoich oszczędności - uzupełnia policjantka.
Świadomość tych technik jest kluczowa dla zrozumienia, kiedy jesteśmy im poddawani, a ich znajomość pozwala się przed nimi bronić. Oto, jakie metody stosują oszuści:
- Reguła niedostępności czyli ograniczenia czasowe, naciskanie na pośpiech. Oszust informuje, że pieniądze są zagrożone i koniecznym jest działanie
- Reguła przynależności np. do grupy osób czyli nie tylko jedna osoba jest pokrzywdzona. Wiele osób z danego rejonu zostało oszukanych
- Okazja i awersja do strat czyli zapewnienie o niskim ryzyku utraty oszczędności przy zainstalowaniu aplikacji łatwej i szybkiej w użyciu
- Reguła autorytetu czyli powoływanie na autorytety, znane osoby cieszące się zaufaniem społecznym np. pracownik banku, policjanta
Uwaga na... pochlebstwa, "gwarancję satysfakcji" i "efekt aureoli"
Należy wsłuchać się i zwrócić uwagę na treść informacji przekazywanych przez rzekomych bankierów. Oszuści, przekonując wybraną ofiarę, by działała zgodnie z ich wolą, bazują na jej samoocenie. Stosują pochlebstwa, mówiące np. że pewnie pokrzywdzony skorzysta z oferty jako rozsądna osoba (w domyśle, jeśli nie skorzysta to znaczy, że nie jest rozsądny).Używają także słowa "gwarancja", które w dowolnym kontekście wpływa na percepcje i decyzje. „Gwarancja satysfakcji” często pojawia się w oszustwach telekomunikacyjnych i wyłudzeniach internetowych.
Kolejna sztuczka oszustów to "efekt aureoli" czyli urok osobisty doradcy. Pracownik banku mówi o sobie, wydaje się mądry, z dużą wiedzą – wzbudza zaufanie. Doradca może wydawać się zbyt idealny, aby oszukać kogokolwiek lub się mylić.
Stosują także generalizację i społeczny dowód słuszności czyli mówienie, że wszyscy, każdy np. pobiera aplikacje, czy przekazuje pieniądze na przechowanie.
Jak się bronić przed oszustami?
Możemy zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika.
- Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedzmy, że chcemy zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do nas swoją wizytówkę. Pamiętajmy, nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziemy na stronach banku - instruuje podkom. Monika Curyk, oficer prasowa KPP w Gostyniu.
- Nie warto działać pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywiera na nas presję czasu, rozłączmy się i zadzwońmy samodzielnie na infolinię.
- Nie pobierajmy żadnej aplikacji – pracownicy banku nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji służących do zabezpieczenia konta.
- Nigdy nie logujmy się do bankowości internetowej w trakcie, kiedy udostępniamy komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć nasze dane uwierzytelniające.
- Nie udostępniajmy nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.